Gå til innhold

Pc til min søster nr. 2 - budsjett: under 8000

Anbefalte innlegg

Jeg bygde en pc til min ene søster for noen måneder siden, og nå er det nr. 2 som skal til pers... Bruksområde er utelukkende kontorapplikasjoner og nettsurfing. Kanskje litt lett billedbehandling, og en DVD i ny og ne.

Under har jeg satt opp et forslag fra Komplett som kommer på drøye 7500, men jeg lurer på om det er enkelte som har innspill?

• Chieftec Bravo Micro-ATX Tower m/270W Stømforsyning
  • EPoX EP-8HMMi-A, Socket-754,m-ATX
  • AMD Sempron 3000+ 1.8GHz Socket 754, BOXED
  • 2x512MB Crucial PC3200 DDR-DIMM CL3
  • LG DVD-spiller IDE 16x/48x Bulk Sort
  • Samsung SpinPoint P80S 80GB SATA8MB 7200RPM
  • Gainward GeForce FX5200 128MB DDRAGP8X, "PRO/660TV-DVI",Tv-Out, Retail
  • LG 19" LCD L1930BQ TCO-03 Silver12ms, D-SUB og DVI-D
  • Keytronic Multimedia Tastatur
  • Logitech MX310 Mus

Noen føringer er det:

• 19" flatskjerm m/DVI - hun begynner å komme litt opp i årene, slik at 17" blir for lite
  • m-ATX, pga. størrelse (eller Shuttle - se under)

Det jeg først og fremst lurer på er:

• finnes det en god Shuttleløsning som vil holde budsettet?
  • hvordan er det integrerte skjermkort? Fungerer det OK? Jeg har hatt to hovedkort med denne løsningen selv, men det har aldri fungert som det skulle. Jeg spør fordi det hadde vært OK å slippe unna med å bruke integrert løsning (maskinen skal ikke benyttes til spill i det hele tatt)
  • Trenger hun 1GB RAM? Prisene er så lave nå, at jeg slengte det på av gammel vane...

Takker på forhånd for all tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shuttle blir fort veldig dyrt. Shuttle med hk kommer gjerne opp i 3000,-

da har du 5000,- igjen som skal holde til 19"lcd skjerm, harddisk, prossesor, ram, dvdbrenner/rom og skjermkort. Lønner seg lite med ett lite budsjett som det.

kjøp heller ett lite kabinett,

hk: 1000,.

prossor: 1500,.

skjermkort: 1000,-

skjerm: 3000,-

harddisk: 700,-

ram: 345,-

dvdbrenner:400

+ kabinett

+ mus

+ tastatur

sum: 7945 + kabinett + mus & tastatur

prisene er ca regnet med hk socket 939 (burde du ha)

så budsjettet er veldig stramt

Kan eventuelt velge socket 754, men anbefaler socket 939!

edit:

ram er billig ja, men med lite budsjett så holder det i massevis med 512 (eventuelt så kan du bytte det senere)

Intrigert skjermkort er itje noe å rop hurra for! :thumbdown:

Endret av RiFkinD_
Lenke til kommentar

Med godskjerm fra samsung som anbefales etter hw test, overskrides maks pris med ca 200 NOK. Er bare å velge en annen skjerm, etc. Oppsettet er ment for kontor og internett der det i hovedsak er skjermen som er viktig. Det er integrert skjermkort som holder i massevis for denne type bruk. Uansett hva du kjøper bør du legge vekt på skjerm og ikke unødvendig ytelse!

Link til handleliste hos komplett: Eksempel 8000

Endret av jag
Lenke til kommentar

Kommer kanskje til å bli halshugget for å si det, men du bør ta en titt på mac mini.

Den er ikke så dum, men ikke kjøp minne bra apple det er dødsdyrt. Bare bruk noe vanlig DDR400 minne.

Er stille, små de er ikke en kraftbombe men det trenger du jo ikke. Kommer med MYE programmer, til bilde, musikk, film, tekst osv. Tror ikke du vil bli skuffet. For 5k har du hele maskinen, så har du 2650kr på skjerm, tastatur og mus.

512 MB SDRAM DDR333 - 1 DIMM

80 GB Ultra ATA-disk

DVD/CD-RW

56k V.92 modem

Mac OS X

Mac mini - 1.25GHz

Sendes vanligvis innen:

5 dager

Gratis levering

Pris: NOK 4.280,00

Mva.: NOK 1.070,00

Sum: NOK 5.350,00

Lenke til kommentar
Kommer kanskje til å bli halshugget for å si det, men du bør ta en titt på mac mini.

Den er ikke så dum, men ikke kjøp minne bra apple det er dødsdyrt. Bare bruk noe vanlig DDR400 minne.

Er stille, små de er ikke en kraftbombe men det trenger du jo ikke. Kommer med MYE programmer, til bilde, musikk, film, tekst osv. Tror ikke du vil bli skuffet. For 5k har du hele maskinen, så har du 2650kr på skjerm, tastatur og mus.

80 GB Ultra ATA-disk

DVD/CD-RW

56k V.92 modem

Mac OS X

Mac mini - 1.25GHz

Sendes vanligvis innen:

5 dager

Gratis levering

MacMini er kanskje ikke så dumt, men når en kun har 2650,- tilgjengelig for skjerm, tastatur og mus, må en kanskje inngå for mange kompromisser.

Det viktigste i et kontoroppsett etter min mening er skjermen, og en får ikke en god 19" skjerm til ca 2300. Fordelen med Mac er alle programmene, etc som følger med og ellers alt du lister opp... Men som sagt, litt lite igjen til skjerm.

Lenke til kommentar

80 GB Ultra ATA-disk

DVD/CD-RW

56k V.92 modem

Mac OS X

Mac mini - 1.25GHz

Sendes vanligvis innen:

5 dager

Gratis levering

Er Macmann selv, så jeg har allerede misjonert for en slik løsning :!:

Og hadde det vært til meg selv, så ville det definitvt vært den løsningen jeg hadde valgt, men for søsteren min sin del så vil det å bytte platform innebære for mye styr (bare ta meg på ordet når det gjelder dette...).

Lenke til kommentar
Med godskjerm fra samsung som anbefales etter hw test, overskrides maks pris med ca 200 NOK. Er bare å velge en annen skjerm, etc. Oppsettet er ment for kontor og internett der det i hovedsak er skjermen som er viktig. Det er integrert skjermkort som holder i massevis for denne type bruk. Uansett hva du kjøper bør du legge vekt på skjerm og ikke unødvendig ytelse!

Link til handleliste hos komplett: Eksempel 8000

Likte det oppsettet der! Men det vil nok bli en billigere skjerm. En tusenlapp spart gir mulighet til å plukke opp f.eks. en billig laserprinter.

Lenke til kommentar

hadde selv logitech mx310 mus på familie pcn her før. men den høstet ingen lovord fra søstra mi og de andre. grunnen er at den er for liten og skarp. den gir ikke noe rom for å bare holde den slapt eller hvile hånden på, men må holdes korrekt. jeg foreslår en litt mer strømlinjeformet og vanlig mus som feks logitech premium wheel mouse. og da sparer du litt penger i tillegg. (den hvite versjonen koster 30 kr mindre også)

Edit: fikk ikke til å linke til datakjeden. og de hadde den ikke på komplett. og mx300 har forresten lik utførelse med litt bedre motor.

Edit2: de har jo forresten kommet med ny design som er enda billigere: logitech pilot wheel mouse

Endret av st0ff3r
Lenke til kommentar

Vel

Proview 19" LCD UK-913 16ms sølv

Pris forrige uke kr. 2995,-

Pris denne uken KUN kr. 2395,-

Ukens tilbud på Netshop

og

Optisk Scroll Mus USB/PS2

Pris: kr 99,00(Herav mva. kr 20,00)

Tastatur flat

Sort/Sølv, PS/2/USB

Pris: kr 275,00(Herav mva. kr 55,00)

SUM 2770,- det var ikke langt unna såfall. + mac mini 5.350,00 = 8120,- Men emne sånn er livet. Ville tro at din side maskine hadde vært ypperlig til hennes bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...