Leo_ Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 (endret) Er det noen som vet om det går an å kjøre to routere opp mot et modem? Pr. i dag deler jeg linje med en kar, vi har felles router med switch, men jeg kunne godt tenkt meg egen router så jeg får gjort mine egne innstillinger. Edit: Noen som har tips om hvilken router jeg burde kjøpe? Vil ha en trådløs inngang også. Endret 14. mai 2005 av Leo_ Lenke til kommentar
Z4rgo Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 (endret) det skal gå greit det ja.. EDIT: Men da må du ha tre routere.. Endret 14. mai 2005 av Z4rgo Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 (endret) Hvilke innstillinger er det du vil gjøre? Endret 14. mai 2005 av taz Lenke til kommentar
Mysil2 Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 (endret) Du trenger nødvendigvis ikke 3 rutere, hvis det går bra at en av dere har den ruteren med en nettverkskabel til den andre i. Er bare å sette den andre routeren til å motta IP automatisk fra den første routeren, så har du din egen router. Merk at alt du gjør (stenger porter osv.) på router 1, påvirker også router 2 (og da er kanskje vitsen med hver sin router borte?). Hvis du ikke har Telenor (ISPen som hovedsaklig bruker PPPoE (brukernavn og passord)) eller en annen ISP som bruker PPPoE, kan du få flere IPer. Dermed kan du bruke switchen som en fordeler mellom de to routerene, og de har da hver sin IP fra internett og innstillingene påvirker ikke hverandre. Endret 14. mai 2005 av Mysil2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2005 Vi har Catchcom 1,5Mbit SDSL. Om jeg kobler inn en router på den eksisterende routeren, vil ikke den likevel være begrenset av instillingene på den som ligger nærmest modemet? Jeg ønsker å dedikere porter, men han som er den eneste med passord til routeren (en ganske bra SMC forresten) påstår at han ikke kan dedikere flere porter. Jeg hoster et chatrom på WinMX fra ene maskinen min, den har fått to porter, men jeg trenger flere porter dedikert til den andre maskinen for å kjøre primær tilkobling på WinMX på den også, og for å sette opp en ftp. Takker for svar, tar veldig gjerne imot flere synspunkter og ideer. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 (endret) For å gjøre dette enkelt, så er dere avhengig av å få en IP-adresse til hver av routerene fra Catch. Hvis dere kan få det, så kan dere sette opp en switch bak modemet, som dere så kobler de to routerene til. Edit: Jeg sjekket hos Catch, og det står på sidene deres at det kan tildeles flere IP-adresser etter behov. Endret 14. mai 2005 av sofTest Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 Dette høres mer og mer lovende ut... Men en ting, jeg trodde IP'en gikk på modemet, ikke routeren, bomma jeg der? Liker dette forumet, endelig en plass jeg lærer noe nytt... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 Fikk nytt innspill, kanskje catchcom har router i modemet... Lenke til kommentar
PeGG.oslo Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 catch har ikke router i modemet (i alle fall ikke mitt sdsl modem), og de begrenser også til en mac addresse per modem... Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Fikk nytt innspill, kanskje catchcom har router i modemet... Ikke hvis jeg forstår denne siden rett. Det står at Catch forutsetter at kunden har router, for å spare IP-adresser, samt at det en begrensning på 1 MAC-adresse pr. kundelinje/modem. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 Så om jeg ikke har missforstått noe, kan vi oppsummere med at modemet ikke skal begrense åpning av porter på noe slags vis. Det burde også gå å kjøre modem - switch - 2x likestillte routere. Er jeg med så langt? Det eneste jeg forstår vi må passe på er å ikke bruke akkurat de samme portene gjennom begge routerene, stemmer det? Takker masse for hjelpen folkens. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Så om jeg ikke har missforstått noe, kan vi oppsummere med at modemet ikke skal begrense åpning av porter på noe slags vis. Det burde også gå å kjøre modem - switch - 2x likestillte routere. Er jeg med så langt?Ja, men kun om hver av routerene har hver sin IP-adresse. Dette må dere snakke med Catch om.Det eneste jeg forstår vi må passe på er å ikke bruke akkurat de samme portene gjennom begge routerene, stemmer det?Nei, hvis dere har en IP-adresse per router, så kan dere godt bruke de samme de samme portene på de to routerene. Endret 16. mai 2005 av sofTest Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 25. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2005 Har snakka med Catch nå. Jeg må ha en ekstra IP til 79kr, så skal dette fungere. Takk for hjelpen folkens Lenke til kommentar
henny Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Tror det går med en ipaddresse og. Det du kan gjøre er å sette den første routeren til å gi din router DMZ. Den vil da holde alle porter opne til din router...så kan du selv åpen porter.. på din router. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Tror det går med en ipaddresse og. Det du kan gjøre er å sette den første routeren til å gi din router DMZ. Den vil da holde alle porter opne til din router...så kan du selv åpen porter.. på din router. Routerene vil da ikke være helt uavhengige. Bl.a. kan man da ikke bruke de samme portene på de to routerene. Lenke til kommentar
Fogga Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 På Catch SDSL må du gjøre følgende for å få "2 linjer" via ett modem. Du får tildelt 1 ekstra ip av Catch. Så henger du en HUB, ikke router, bak modemet. For deretter å henge de 2 switchene på hub'en. Routerne settes deretter opp med hver sin av de 2 ip'ene. Og resultatet blir at du får "2 linjer" som deler samme modem. Og siden hver av routerne da har hver sin ip, vil dette virke på samme måte som om du har 2 linjer med hver sitt modem. Dette er hverfall fremgangsmåten jeg fikk fra Catch support når jeg hadde planer om å gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå