Gå til innhold

Hvordan støy dempe psu?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Sitter her med en komplett vannavkjølt maskin (nesten)

Vell psu'en har enda vifte, det er en northq på 400w bråker fra 12-17db er jo bra det og da men vil ha stillere :yes:

Hva er de gode tips for det?

Finnes det noen enkel billig grei måte og få den enda mer stille?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har en såpass stillegående PSU, skal det godt gjøres å dempe det mye mer.

En umiddelbar tanke er en vifteløst PSU, men de koster jo også.

Alternativt måtte det være å montere vibrasjonsdempere. Gummi Mellom vifteskruer osv. Kjøpe en enda mer stillegående vifte. Men det er jo viktig å huske at det skal jo faktisk kjøles også.

Viftestyring på den.

Lenke til kommentar

Hm.. hvis du ikke har planer om å beholde garantien, så kan jeg bare si en ting.. frem med Dremel (eller hvilket som helst verktøy du har) og lag den om til en vannkjølt PSU, er ikke alverdens vanskeligste ting (såvidt jeg har funnet ut ved å åpne et par PSU'er). Du må bare få lagt ei vannblokk intil transistorene som genererer varme ;)

Lenke til kommentar

Tror nok ikke "støyen" ligger i psu'n til deg, det er sannsynligvis harddisken(e) som bråker. en seagate disk ligger vel på 25db tror jeg. og til meg, er det harddiskene som er den største kilden.

Har 3 vifter på 22db, og 3 seagate disker + stillegående PSU.

(vannkjølt)

Lenke til kommentar

Joda er psu,en som bråker her hdd testa jeg her om dagen da jeg fløtta litt på greier i kabinettet, og de er mitt minste problem.

Hittill.

Er litt urolig for og montere viftestyring på psu'en vet jo ikke hvor lavt den vil gå..

Ny vifte? Noen forslag?

Garantien er det minste problem, så gummi på vifta er neste..

Tenkte på støydemping på veggen bak kabinettet der all lufta kommer ut...

Noe vits i det?

Lede lufta fra psu nedover langs kabinetet?

Også vannkjøle selv.. hmm har ikke uystyr for og lage vannblokk:(

Får man kjøpt vannblokk til det formålet noen plass?

Ligger jo mange brae guider der ute for sånt så, og det ser jo ut som det er lodding som er trikset der, og det er jo store greier som skal loddes så klarer nokk det:)

Tusen takk for alle svar!

:thumbup:

Lenke til kommentar

Det fleste PSU-er regulerer viftehastighet etter temperatur. Varmeutviklingen vil bli betydelig lavere hvis man kobler fra alle komponenter man ikke trenger.

Dumme er jo at man koble fra og til ting hele tiden, så kan jo bli litt strevsomt i lengden.

Lenke til kommentar

Men den du har laga går bare rett ut?

Tenkte jeg skulle få til noe som støydempa og sente lufta nedover i 90grader...

Sånn att lufta ikke går rett bak i veggen...

P.s anna lite tips er og klippe bort alt av jern gitter rundt vifter...

Lager støy når luft paserer..

Lenke til kommentar
Men den du har laga går bare rett ut?

Tenkte jeg skulle få til noe som støydempa og sente lufta nedover i 90grader...

Sånn att lufta ikke går rett bak i veggen...

P.s anna lite tips er og klippe bort alt av jern gitter rundt vifter...

Lager støy når luft paserer..

Takk for idéen å klippe bort gitteret :) Men det går vel utover garantien. Så jeg venter litt til med det.

Ja jeg er ikke ferdig ennå med å tette igjen bak. Jeg har tenkt å kjøpe en _veldig_ stillegående vifte som ikke tar så mye luft og sette den oppå. Da blir luften sugd ut oppe. Varmluft stiger så tror at det blir varmere hvis du har åpningen nedover. PSU viften vil da også gå fortere og lage mer lyd.

Tenkte på noe sånt:

Bilde537a.jpg

Lenke til kommentar

Muligt att opp er tingen, jeg tenkte da og på og få all lyd mest mulig bort fra meg, og opp blir nermere hodet mitt det da.

Men kan være att det bare resulterer i mer bråk ved og lede det ned da.

Men skal lage noe som man kan snu begge veier utn problemer:)

for da er det jo bare og teste da.

Annen ting var jo det att desto lengere denne sjakten som man henger bak på psu er, desto mindre lyd vil den jo lage....?

Lenke til kommentar

Hmm vet ikke det med vifter i sjakten, men kabinettet mitt er tett ellers utnom i bunnen der står det en dual radiator og trekker inn luft ved hjelp av 2stk 120mm vifter.

Og bortsett fra der så er det bare psu med en 120mm vifte som trekker lufta ut igjenn, så noen plass må jo lufta bli av...

Men blir det overtrykk i kabinettet så får man jo en støvsuger jo... og det er jo ikke helt heldig..

Og pointet i min maskin er minstmulig vifter!

Og har 3stk 120mm vifter nå og det holder..

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...