Gå til innhold

Dagens unge kontra de gamle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnland var på topp over skolene i Europa. I Helsinki får elevene 2 måltider på skolen. Elevene gleder seg til å komme på skolen og få den gode maten. Så maten der har flere positive egenskaper. Maten gjør at elevene klarer å konsentrere seg og prestere bedre på skolen. I tillegg til at de trives bedre, og dermed også presterer bedre.

Det er økende problem med barn med konsentrasjonsvansker, og overaktivitet. En vet at for mye sukker kan få barn oppspilt. Før var sukker luksus, de fikk ikke så mye av det. Godterier, brus og sånt hadde man ikke råd til. Husker da vi var små fikk vi kun slikt i helgene, nå er det daglig.

Diabetes er også et stadig økende problem, det er mange flere unge som får det nå enn tidligere.

Lenke til kommentar

Altså, det kommer jo an på hvem det er. Å si at man skal bare spise frukt og grønnsaker, blir feil. Hvis fks jeg som trener 5 ganger i uka, hadde begynt å spise bare det, så hadde jeg ikke klart en dritt. Riktignok er det noen som bør gjennom en vegetarisk diett men man trenger karbohydrater for å klare dagen. Og til dere som ikke skjønner hvorfor sukker ikke er anbefalt for de som ikke har så mye fysisk aktivitet, her er grunnen :

Karbohydrater som ikke blir brukt i kroppen, blir gjort om til protiener av en type som vanligvis forbrennes og ikke blir brukt til å bygge muskelmasse. Brukes ikke denne heller, så blir det gjort om til fett og DERFOR anbefales ikke sukker, men uten karbohydrater klarer du ingenting!

Så tingen er at, du kan drikke brus så mye du vil så lenge du klarer å forbrenne all den energien du har fått i deg og helst enda mer. Grunnen til at det ikke er anbefalt, er at brus inneholder raske karbohydrater som gjør at blodsukkeret går rett til værs og så rett ned igjen. Man anbefaler derfor trege karbohydrater som i brød (helst mer enn 50% fullkorn) som gjør at blodsukkeret ditt holder ett nivå som er bare litt høyere enn det det var til å begynne med. Blodsukkeret går heller ikke opp og ned som en jojo.

Når det gjelder dagens ungdom som du kaller det, så kan du ikke generalisere. En god del har særdeles bra kondisjon og en del har utrolig dårlig kondisjon.

Endret av fal
Lenke til kommentar
Karbohydrater som ikke blir brukt i kroppen, blir gjort om til protiener av en type som vanligvis forbrennes og ikke blir brukt til å bygge muskelmasse. Brukes ikke denne heller, så blir det gjort om til fett og DERFOR anbefales ikke sukker, men uten karbohydrater klarer du ingenting!

Ehh nei? Hvordan kan karbohydrater bli til proteiner? Hvis du lever på en kost som kun består av karbohydrater så dør du. Proteiner, derimot, kan til dels erstatte karbohydratene, men gir ikke "eksplosiv" energi.

Lenke til kommentar
Når det gjelder dagens ungdom som du kaller det, så kan du ikke generalisere. En god del har særdeles bra kondisjon og en del har utrolig dårlig kondisjon.

Når man snakker om en gruppe under ett, er man nødt til å generalisere. Det fantes uatletiske mennesker på 50-tallet også, men snittet for hvor mange som hadde godt fysikk, var høyere den gangen. At vi pakker i oss mer salt, sukker og er i mindre aktivitet enn den forrige generasjonen, er nok grunnen til at det har blitt sånn. Men det forandrer ikke at dagens unge er ute av form kontra de gamle da de var unge.

:)

Lenke til kommentar

Vann er den beste tørstedrikken, og det er bra å høre at elever begynner å få tilgang til dette. Det er ikke særlig fristende å stå på do for å fylle vannflaska, men fra vannbeholdere, der vannet er friskt og iskaldt, da blir det bare deilig å drikke.

En ting man må huske på at uten et bra kosthold, så er ikke treningen så effektiv.

Kosttilskudd er bra kosthold. Det er en grunn til at alle som har oppnådd en imponerende fysikk bruker proteinpulver (eller rein eggehvite, som er like bra).

Kommentaren var ment generelt - om Cola&hamburger-kosthold. Kosttilskudd er nyttig hvis man ikke får i seg nok næringsstoffer gjennom vanlig mat.

Null moms på sunn mat. Men, så kommer jo spørsmålet - hva er sunne matvarer. Det kan nemlig være så mangt. Noen vil påstå at frukt og grønt er sunt, andre sverger til en diger stek og råe egg.

Dette er da ikke noe enten eller. Frukt og grønt er sunt, og det er også kjøtt og egg. Man skal dog være forsiktig med eggeplommen, fordi den inneholder en del mettet fett. Men nøkkelen her er et variert og kombinert kosthold.

Men man skal være forsiktig med raske karbohydrater og mettet fett.

Men, jeg håper at treningsutstyr og lignende en dag vil være momsfritt.

Det er helt utrolig at man må betale skatt av trening sponset av arbeidsplassen. Jeg har prøvd å kontakte Høyre om dette, men de tør tydeligvis ikke å si noe, for de vet hvor idiotisk det er å legge skatt på helse.

Lenke til kommentar
De aller, aller fleste kostholdseksperter kan vel enes om at frukt og grønnsaker, samt fysisk trening, gagner kroppen.

Ikke bare frukt og grønnsaker, men også kjøtt og umettet fett. Å leve på kun frukt og grønnsaker er farlig for helsa.

Lenke til kommentar

Ehh nei? Hvordan kan karbohydrater bli til proteiner? Hvis du lever på en kost som kun består av karbohydrater så dør du. Proteiner, derimot, kan til dels erstatte karbohydratene, men gir ikke "eksplosiv" energi.

Nei vel, du har rett og min treningsveileder tar feil.

Eller vent, jeg nekter å tro at karbonkjeder kan omformes slik det gjøres når karbohydrater gjøres om til protiener. Legg merke til det jeg sier. Om karbohydratene blir lagret i kroppen, blir de gjort om til protiener og KUN da.

Edit : verdens styggeste skrivefeil :ermm:

Endret av fal
Lenke til kommentar

Eller vent, jeg nekter å tro at karbonkjeder kan omformes slik det gjøres når karbohydrater gjøres om til protiener. Legg merke til det jeg sier. Om karbohydratene blir lagret i kroppen, blir de gjort om til protiener og KUN da.

Jeg skal ikke se bort ifra det. Har du noen dokumentasjon på at karbohydratkjeder kan bli til aminosyrekjeder? I så fall skal jeg bøye meg i støvet, men inntil da står jeg på mitt.

Skal vi følge teorien din, så er det fullt mulig å overleve på en kost bestående utelukkende av karbohydrater. Da hadde livet for kroppsbyggere vært utrolig lett, for da hadde "deffefasen" gått ut på å proppe i seg mest mulig Corn Flakes, Cola, Øl, frukt osv - alle produkter som så og si ikke inneholder fett og proteiner

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som burde skjerpe seg, og ser det selv, men gidder bare ikke gjøre noe med det. Jeg har levd sånn i flere år, trener ikke, tenker lite på kosthold, drikker mye brus og spiser mye usunn mat.

Jeg veier 60 kilo, og har aldri hatt hull i tennene.

Rare greier.

EDIT: er 180-185 høy, ikke målt meg på lenge. Eneste er at jeg er over 180 på securitasmerkene på butikkdører. :p

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke se bort ifra det. Har du noen dokumentasjon på at karbohydratkjeder kan bli til aminosyrekjeder? I så fall skal jeg bøye meg i støvet, men inntil da står jeg på mitt.

Skal vi følge teorien din, så er det fullt mulig å overleve på en kost bestående utelukkende av karbohydrater. Da hadde livet for kroppsbyggere vært utrolig lett, for da hadde "deffefasen" gått ut på å proppe i seg mest mulig Corn Flakes, Cola, Øl, frukt osv - alle produkter som så og si ikke inneholder fett og proteiner

Unnskyld men jeg måtte le der. Når begynte øl og cola å ikke inneholde fett og når startet frukt å inneholde karbohydrater?

Lenke til kommentar

Jeg forstår hvorfor ikke folk tror at Cola og Øl inneholder mye fett. I øl kommer energien fra alkohol (7kcal pr. gram) og karbohydrater (4 kcal pr. gram). I cola kommer energien utelukkende fra karbohydrater. Ifølge colaboksen som står fremfor meg nå så er det 10,8g karbohydrater pr. 100ml, noe som skulle tilsi en total energimengde på 43,2 kcal pr 100ml Cola. Dette er omtrent samme energimengde i lettmelk, men da får man i det minste fett og 3,3 gram proteiner med på kjøpet, så innvirkningen på blodsukkeret er ikke like drastisk.

Åja: All frukt inneholder masse karbohydrater og masse vann. Med andre ord vil alle mennesker krepere av en kost som kun består av frukt (og proteinene i grønnsaker inneholder som regel mindre essensielle aminosyrer enn kjøtt, melk og egg).

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
en hel del sukker i det. Dessuten finnes det noe som heter raske og trege karbohydrater. Raske karbohydrater gjør at blodsukkeret ditt hopper rett til værs for så å dukke rett ned. Trege karbohydrater bidrar til at blodsukkeret ditt er høyere enn det vanlige men er ikke den drastiske økninga.

En bedre forklaring finner du her :

http://www.trim.no/artikkel.php?id=163

Du trenger ikke å lekse opp med trege og raske, lange og korte karbokjeder for det er helt irrelevant i forhold til diskusjonen. Det er selvsagt at Cola har høy GI, og jeg skulle tro at det samme får for øl. Karbohydratene i melk kommer fra melkesukker( laktose).

Lenke til kommentar

Før i tiden fantes ikkje bil, og man måtte gå langt til jobb, og jobbene var ofte fysiske (lempe fisk og garn, lempe tømmer, lempe stein). Kostholdet var vel ok, kanskje magert. Undeholdning var å gå på tur, springe i skogen, gå på ski i fjellene osv osv

Konklusjon: Et aktivt liv, med magert kosthold, og lite penger til flesk - Om det var så veldigt sunt? De strøk med rundt 50år.

Idag har vi tv og data, vi sitter stille på skolen, vi blir kjørt eller kjører til postkassen 100m ned i veien. Å gå eller sykle = "du er en fattig slask din taper". Maten består av mye flesk, kjøtt, og masse annet rart. Jobben er stillestittende.

Altså: Et uaktivt liv med godt kosthold og mange medisiner - Om dette er sunt? Vi lever til vi er 90år (med diabetes, fedme, og andre problemer).

Militæret har i mange år sagt at de har store problemer med ungdommen, fordi når de kommer til tjeneste så må militæret bruke minst 6mnd av tiden til å bedrive fysisk fostring. (husker selv folk som klagde etter 500m, og holdt på å dø på seg etter 2km gange med 5kg sekk + ag3 til 4,3kg).

Det med trening - Før i tiden så trengte vi ikke å trene. Det kom av seg selv. Idag må vi trene. folk liker ikke å trene på egenhånd, og å gå på helsestudio når du er 150kg og løfte 0,5kg vekter når plassen ellers er fylt opp av fremmede, gjerne flott kropp, og løfter 100kg ... Folk som er store vet at de er stygge, da liker de enda mindre å trekke i trikå og vise alle valkene, for så å prestere som en snegle.

Lenke til kommentar
Jeg er en av de som burde skjerpe seg, og ser det selv, men gidder bare ikke gjøre noe med det. Jeg har levd sånn i flere år, trener ikke, tenker lite på kosthold, drikker mye brus og spiser mye usunn mat.

Jeg veier 60 kilo, og har aldri hatt hull i tennene.

Rare greier.

Det er ikke så rart. Men du kommer ikke til å kunne fortsette slik i mange år. Du er antakelig i tenårene eller tidlig i tyveårene, ikke sant? Hvis du fortsetter slik, så er det fare for at du får problemer når du nærmer deg 30-40.

Du legger faktisk grunnlaget for din videre helse nå.

Idag har vi tv og data, vi sitter stille på skolen, vi blir kjørt eller kjører til postkassen 100m ned i veien. Å gå eller sykle = "du er en fattig slask din taper". Maten består av mye flesk, kjøtt, og masse annet rart. Jobben er stillestittende.

Kjøtt er faktisk sunt.

Altså: Et uaktivt liv med godt kosthold og mange medisiner - Om dette er sunt? Vi lever til vi er 90år (med diabetes, fedme, og andre problemer).

Vi har også medisiner, spesialister, osv. De fleste lever heller ikke til de er 90 år, hvis jeg ikke tar helt feil.

å gå på helsestudio når du er 150kg og løfte 0,5kg vekter når plassen ellers er fylt opp av fremmede, gjerne flott kropp, og løfter 100kg ... Folk som er store vet at de er stygge, da liker de enda mindre å trekke i trikå og vise alle valkene, for så å prestere som en snegle.

Da kan man legge om kostholdet. Bare små justeringer kan gi store utslag. Man trenger ikke engang å spise bare vonde, sunde ting. Man kan spise nesten hva man vil, men mindre av det usunne, og kanskje mindre måltider. Tar man det gradvis, vil det også bli enklere å etter hvert legge om til et kosthold som faktisk er sunt. Erstatt Colaen med brus uten sukker. Drikk vann når du er tørst, og annet kun til mat. Drikk skummet melk istedenfor helmelk eller lettmelk. Og så videre.

Endret av hkm
Lenke til kommentar
Øke fysisktimene på skolen (kan ta dette fra Kristendomsundervisning og sidemålsundervisning)

Nei, nei, nei! Gym har alltid bydd meg i mot. Hvorfor? Fordi det er tvang. Hvorfor liker jeg ikke å gå langrenn og turer i skogen? Fordi foreldrene mine tvang meg da jeg var mindre. Dette ødelegger.

HVIS det skulle innføres mer gym, så måtte det vært et mer fritt opplegg hvor det var mye lek og ballspill/andre idretter - ikke løpe 1000meter hver dag.

Lenke til kommentar
Øke fysisktimene på skolen (kan ta dette fra Kristendomsundervisning og sidemålsundervisning)

Nei, nei, nei! Gym har alltid bydd meg i mot. Hvorfor? Fordi det er tvang. Hvorfor liker jeg ikke å gå langrenn og turer i skogen? Fordi foreldrene mine tvang meg da jeg var mindre. Dette ødelegger.

HVIS det skulle innføres mer gym, så måtte det vært et mer fritt opplegg hvor det var mye lek og ballspill/andre idretter - ikke løpe 1000meter hver dag.

Men kjære vene, dette er jo helt opp til hvor dyktig læreren er til å motivere, og hvor bortskjemte drittunger elevene er.

Skal man følge den logikken din i alle fag? Vi må ha mindre matte, fordi det er tvang? eller norsk? Det er klart at norske barn trenger gym mer enn f.eks. nynorsk. Ungdom sitter mer foran pc'en og dette må kompenseres og da er det fint å gjøre slikt på skolen, med folk som har kompetanse innen fysisk til å ta ansvar for timene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...