Gå til innhold

Dagens unge kontra de gamle

Anbefalte innlegg

Siden tråden som opprinnelig ble brukt til å diskutere barn og unges sukkerinntak, og deres fysikk kontra tidligere generasjoner, ble stengt, vil jeg benytte denne tråden til å begynne en diskusjon om hvorvidt dagens ungdom er ute av form eller ei.

Nå kommer brusloven! - her startet vi.

Jeg sier som jeg sa i forrige tråd; Sammenlign en gjennomsnittlig femogtjueåring for seksti år siden, med en gjennomsnittlig femogtjueåring i dag, og du vil se hvor ute av form vi har blitt. Jeg synes betegnelsen "fleskepølse", som psilocybe kom med, er et kledelig sagt. Og at det ikke er uten grunn at mange eldre sier at alle menn var atleter, før i tiden.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er en enkel grunn til at folk i dag er slappfisker også.

Stillesittende jobber.

TV. og pc´en. Mye junkfood og få tak i.

Skulle du ha en jobb før, tror jeg det var mye mer fysiske jobber. I dag er vi blitt mer stillesittende.

Lenke til kommentar

Pluss økt tilgjengelighet av billig mat som smaker godt, men samtidig er full av salt og karbohydrater. Og at det er billig gjør at vi spiser mer enn de gjorde før.

I dag koster det ingenting økonomisk å hive innpå sjokolade, potetgull og brus i helgen. Tidligere så var det en liten utgift.

Var på Rema i går og handla inn for de nærmeste dagene. Der var også en far med to små boller av noen unger. Og den ene var borte og hadde plukket opp noen sjokolade/krem-bolle-greier og sto der, rund i kjaka og med lyset i øynene, "Kan vi kjøpe dette pappa?".

Jeg synes det er ganske illustrerende for hvor lett det er å bli en feit kjøttpølse dersom man ikke aktivt passer på.

(Jeg holdt nesten på å si fra til faren. "Se hvordan ungen din ser ut! Hun har ikke godt av det". Men så frekk er jeg desverre ikke. Men på lengre sikt hadde han sikkert takket meg.)

Lenke til kommentar

Var det noen som såg programmet om den "kampanjen", reformen eller hva jeg nå skal kalle det Jamie Oliver (lespende kjendiskokk) dreiv/driver å kjører i den engelske grunnskolen?

Der han ville ha skolekjøkkenene (kantina) til å servere annen mat enn junkfood. Det var et litt interessangt program. Etter at noen testskoler faktisk hadde kjørt en liten stund med "skikkelig" mat så hadde ungene vist direkte fremgang på skolenivå. Roligere, mer konsentrerte og opplagte etc.

Nå har vi vel ikke helt det samme problemet i norge, iogmed at vi har matpakke tradisjon. Men hvor god mat det egentlig er det er jeg heller usikker på. Går det ikke mye i nugatti, saft og lignende der og nå for tiden?

Lenke til kommentar

Momsfritt på sunne matvarer, treningsutstyr og treningssenter. Øke fysisktimene på skolen (kan ta dette fra Kristendomsundervisning og sidemålsundervisning), bygge skikkelige sykkelveier. Fokus på helse på arbeidsplassen.

Mitt forlsag til å bedre helsen.

Dog skal det sies at jeg ser svært få over 40 som ikke er overvektig. Det er langt flere overvektige jo eldre man blir, får jeg inntrykk av. Dette er ikke et problem som man skal tilegge ungdom, det er noe forbannet tøv. Dette er noe som rammer samtlige generasjoner.

Lenke til kommentar
Sannheten er at de gamlingene som klager på ungdommer nå til dags, er såpass hardt rammet av demens at de ikke husker da de selv var unge.

Det er vel liten tvil om at ungdommen i dag generelt er mindre sunn enn tidligere.

Det er fullt av ungdommer som går på treningsstudio,

Men sett under ett er det kanskje ikke så bra med ungdommen. Unntakene bekrefter ofte regelen.

og kosttilskudd selger som varmt hvetebrød.

Hva har det med saken å gjøre? Er det bare ungdommer som kjøper det?

En ting man må huske på at uten et bra kosthold, så er ikke treningen så effektiv.

Endret av hkm
Lenke til kommentar
Skolen burde lokke med med gratis vannflasker i kantinen og i klasseommet isteden for at elevene stikker bort til butikken og kjøper brus/iste.

Det har de begynt på vår vgs, samt at de har satt opp 3-4 vannautomater med gratis og kaldt vann rundt i bygget. Fungerer veldig bra, jeg har helt sluttet å kjøpe brus på skolen. (Før kjøpte jeg en hver dag)

Lenke til kommentar

Dagens ungdom er mer kostholdsbevisste, og jeg er helt sikker på at 50-talls ungdommen ville spist seg til døde hvis tilgjengeligheten på "usunn mat" hadde vært like god som den er i dag.

Forøvrig støtter jeg Dotten sitt forslag om flere kroppsøvingstimer på grunnskolen og vgs. Nå har vi bare 2 gymtimer i uken. Ofte så faller dette bort pga. feriedager eller teoritimer.

Istedenfor kunne man hatt et gjennomsnitt på 4-6 gymtimer i uken (og veksle mellom å ta av sidemåls- og relgionsundervisningen). Elevene ville neppe hatt noe imot det, og mer tid avsatt til kroppsøving gir også elevene friere tøyler til å drive med den/de aktiviteten(e) de liker.

Det er altså ikke noe galt med kostholdet til dagens ungdom, så lenge det kompenseres ved å være mer i bevegelse.

Lenke til kommentar
Skolen burde lokke med med gratis vannflasker i kantinen og i klasseommet isteden for at elevene stikker bort til butikken og kjøper brus/iste.

Salg av vannmaskiner til skoler går som varmt hvetebrød om dagen.. Spesielt i Oslo/Akershus regionen.

Lenke til kommentar
Var på Rema i går og handla inn for de nærmeste dagene. Der var også en far med to små boller av noen unger. Og den ene var borte og hadde plukket opp noen sjokolade/krem-bolle-greier og sto der, rund i kjaka og med lyset i øynene, "Kan vi kjøpe dette pappa?".

[..]

(Jeg holdt nesten på å si fra til faren. "Se hvordan ungen din ser ut! Hun har ikke godt av det". Men så frekk er jeg desverre ikke. Men på lengre sikt hadde han sikkert takket meg.)

Kjenner meg igjen i den situasjonen, selv så må jeg holde meg i skinnet for å ikke å lempe ut all dritmaten fra handlevognen og rope barnemishandling når jeg treffer på tjukkassfamilier som er ute å provianterer.

Lenke til kommentar
Jeg sier som jeg sa i forrige tråd; Sammenlign en gjennomsnittlig femogtjueåring for seksti år siden, med en gjennomsnittlig femogtjueåring i dag, og du vil se hvor ute av form vi har blitt.

Dårlig sammenlingningsgrunnlag siden det var matmangel og rasjonering på mat i mai 1945. Men det er vanskelig å hevde noe annet enn av befolkningen blir tjukkere og tjukkere.

Lenke til kommentar
Momsfritt på sunne matvarer, treningsutstyr og treningssenter. Øke fysisktimene på skolen (kan ta dette fra Kristendomsundervisning og sidemålsundervisning), bygge skikkelige sykkelveier. Fokus på helse på arbeidsplassen.

Mitt forlsag til å bedre helsen.

Dog skal det sies at jeg ser svært få over 40 som ikke er overvektig. Det er langt flere overvektige jo eldre man blir, får jeg inntrykk av. Dette er ikke et problem som man skal tilegge ungdom, det er noe forbannet tøv. Dette er noe som rammer samtlige generasjoner.

Enig!

Når usunn mat er en god del billigere en et sunnere alternativ blir det ofte til at det usunne blir valgt. Nå kan det jo også nevnes at en god del av gamlingene har noen kilo til overs de også. De stapper jo i seg nonstop, kvikklunsj og kamferdrops som bare det.

Lenke til kommentar
Dagens ungdom er mer kostholdsbevisste

Dagens ungdom er ikke kostholdsbevisst for fem flate øre, sammenlignet med den forrige generasjonen. Altså de som i dag er par og åtti år. Dagens ungdom klarer ikke å skille mellom blomkål og brokkoli, tror søtpotet og mandelpotet er det samme, og er overbevist om at pimpernel er en blomst!

jeg er helt sikker på at 50-talls ungdommen ville spist seg til døde hvis tilgjengeligheten på "usunn mat" hadde vært like god som den er i dag.

Hva legger du til grunn for å si noe slikt?

Det er altså ikke noe galt med kostholdet til dagens ungdom, så lenge det kompenseres ved å være mer i bevegelse.

Nettopp. Så lenge det kompenseres med fysisk aktivitet. Fysisk aktivitet for dagens femogtjueåring er å måtte bite i det sure eplet (sett han vet hvordan et eple ser ut da) å gå til butikken fremfor å kjøre de 50 - 150 meterne.

Oh, it's a cruel, cruel world we live in. *sigh*

Lenke til kommentar
Dagens ungdom er ikke kostholdsbevisst for fem flate øre, sammenlignet med den forrige generasjonen

Den forrige generasjonen hadde langt knappere tilgang til mat, mesteparten var hjemmelagd, og ikke saturert med salt, sukker og E-stoffer. Det er den forrige generasjonen som har sviktet vår generasjon ved å tillate dette å skje. Man kan ikke gå ut ifra at barn automatisk vet hva som er best for dem i det lange løp. Det er derfor man har foreldre.

Forøvrig røyka den forrige generasjonen som svin, så de har ikke så mye de skal ha sagt ;)

Lenke til kommentar

Null moms på sunn mat. Men, så kommer jo spørsmålet - hva er sunne matvarer. Det kan nemlig være så mangt. Noen vil påstå at frukt og grønt er sunt, andre sverger til en diger stek og råe egg.

Men, jeg håper at treningsutstyr og lignende en dag vil være momsfritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...