Gantzo Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Hei alle sammen. No står sola opp å lan rotten skal hoppe til køys å game.. Så til gameing trengs det en ny og kraftig maskin Men jeg er også spye lei av vifter, så vil satse på vannkjøling no, men har ikke peiling på vannkjøling. Så hvist noe kunne gi noen råd om deler eller ferdige vannkjølinger til dette systemet hadde det vært toppers Ny dataen: Asus K8N-DL, nForce4 Pro2200, Socket-940 PCI-E, SATA/ATA, GbLAN, E-ATX, Dual-CPU 2x AMD Opteron 246, 2.0GHz, 2way Socket 940, 1MB ( trenger 2 cpu blokker ) PowerColor Radeon X800XL 512MB GDDR3 PCI-Express ( GPU blokk men, hvordan ? ) http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC6277B ( skal være supert til vannkjøling ) Så mitt spørsmål er: Hvordan vannkjøling skal jeg velge?? Har en del erfarning med bygging av slike ting, så om det er et komplett sett eller ikke har ikke så mye å si. Men vannkjølinger ( pomper, radiatorer osv ) har jeg ikke så mye erfaring med. Men ønsker helst ikke en vannkjøling til 4000kr. Takk på forhånd Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Ville valgt separate deler, er svært lett å sette sammen vannkjøling selv første gang, gjort det selv Når det gjelder "ny-datan" din, så hvorfor vil du ha socket 940? og enda verre, X800XL med 512MB ram? Ingen spill klarer å utnytte dual-cpu enda, og 512MB ram på et kort som X800XL er bare tull, det klarer ikke å utnytte det, kjøp deg et X8x0XT/PE heller, mye mer ytelse. Lenke til kommentar
Gantzo Skrevet 14. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2005 Har du noen ideer til hvilke radiatorer osv som jeg burde bruke ? Velger 940 fordi, jeg trur dette blir den siste dataen jeg kjøper + at jeg tenker sånn: jeg blir bare å få mer ytelse av dataen etter som ting støtter mer å mer 64-bit. Hadde en amd 3200+ å var storfornøyd Men graff kortet kan jeg jo omså revurdere Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Om du tenker å integrere vannkjølinga i kabinettet, noe som absolutt lar seg gjøre, så ville jeg valgt en radiator a´la BlackIce Extreme II, alternativt BlackIce Extreme, eller en ProCore. Førstnevnte er etter mitt skjønn, ypperlig egnet for en plassering i bunnen av kabinettet, men du må regne med å forsake HDD-braketten, eller deler av denne. De to sistnevnte kan med litt "kunster og knep" plasseres i fronten på kabinettet, men det fordrer som sagt noen forsakelser og litt "beskjæring" i kabinettet den også. Det finnes et "hav" av pumper å velge mellom. Plukk i alle fall ut et anerkjent merke, med kombinasjon beskjeden størrelse og en flow på mellom 400 og 1000 ltr/t. Det er samtidig greit å sjekke max løftehøyde for pumpa også, det forteller mye om mottrykksegenskapene. I prinsippet, jo høyere jo bedre. Lenke til kommentar
Gantzo Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 Tusen takk for hjelpen, Skrue. Skal sjekke, opp ideen din. Har ikke så mye peiling på vannkjøling som sakt.. Men trur du har løst mesteparten av problemene =) Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 ville faktisk valgt ett annet kabinett. Har 6277b selv.. og det er langt i fra bra som ett vannkjøling kabinett. Med en litt stor radiator i toppen blir det trangt i kabinettet. Kjøp ett større ett og modd selv radiator plass i toppen. CM Stacker kan anbefales eller noe i den størrelsen. Lenke til kommentar
Gantzo Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 Har et ALT for STORT kabinett no i dag. Så midi-tower neste. Men finn nåkk ut av det =) Lenke til kommentar
Zer0z Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 man får jo ganske så brukbar vannkjølingssystem for ~2000 kroner da. . men vil anbefale deg å kjøpe del for del. Lenke til kommentar
Ullrotta Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Jeg kjøpte Asetek vannkjølingssett til min maskin (http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=39747) AMD 64 754 3200. Først hadde jeg et enkelt aluminiumskabibett fra Cheiftec, og det funket helt fint. Hadde masse vifter og greier, og tempen var helt fin. Jeg ønsket å bringe lydnivået ned enda noen hakk, og kjøpte derfor LianLi v1100 (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304469&cks=PRL). Det meldte seg straks flere småproblemer. Radiatoren som følger med Asetek-settet er så pass brei, at kabinett døren må tvinges på plass, når radiatoren er presset inn bakerst i kabinettet. Tilgjengjeld sitter radiatoren som støpt, uten så mye som teip til å holde den fast med. Problem nummer to som meldte seg, var at siden LianLi-kabinettet var mye tettere (isolert, og med avdelinger) enn Chieftec Dragon-kabinettet, steg også temperaturen inni kabinettet til godt over 40 grader, med påfølgende forringelse av kjøleeffekt. Løsningen ble å introdusere en radiator til i kretsløpet: Jeg måtte rive ut det ene harddisk-racket fra den nederste avdelingen av kabinettet, og måtte også flytte veggen mellom denne avdelingen og den tilhørende strømforsyningen. Det fikset jeg ved å løsne på bunnfestene til veggen, slik at den kunne svinge noen millimeter i retningen av strømforsyningen. Slik ble det plass til en Evo120 i bunnen av kabinettet. Satte en 120 mm Papst oppå denne, slik at en kan suge luft opp gjennom lufteslusen i bunnen. Må nok borre noen ekstra hull i bunnen for å optimalisere luftinntaket, men det fungerer bra så langt. Temperaturen sank med omlag 10 grader etter dette, og kjølingen fungerer utmerket. Settet kjøler CPU og GPU, og holder rundt 40 grader ved spilling av World of Warcraft, med vanntemp på 32 - 34 grader. Idle temp 4 - 7 grader lavere. Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 Jeg kjøpte Asetek vannkjølingssett til min maskin (http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=39747) AMD 64 754 3200. Først hadde jeg et enkelt aluminiumskabibett fra Cheiftec, og det funket helt fint. Hadde masse vifter og greier, og tempen var helt fin. Jeg ønsket å bringe lydnivået ned enda noen hakk, og kjøpte derfor LianLi v1100 (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304469&cks=PRL). Det meldte seg straks flere småproblemer. Radiatoren som følger med Asetek-settet er så pass brei, at kabinett døren må tvinges på plass, når radiatoren er presset inn bakerst i kabinettet. Tilgjengjeld sitter radiatoren som støpt, uten så mye som teip til å holde den fast med.Problem nummer to som meldte seg, var at siden LianLi-kabinettet var mye tettere (isolert, og med avdelinger) enn Chieftec Dragon-kabinettet, steg også temperaturen inni kabinettet til godt over 40 grader, med påfølgende forringelse av kjøleeffekt. Løsningen ble å introdusere en radiator til i kretsløpet: Jeg måtte rive ut det ene harddisk-racket fra den nederste avdelingen av kabinettet, og måtte også flytte veggen mellom denne avdelingen og den tilhørende strømforsyningen. Det fikset jeg ved å løsne på bunnfestene til veggen, slik at den kunne svinge noen millimeter i retningen av strømforsyningen. Slik ble det plass til en Evo120 i bunnen av kabinettet. Satte en 120 mm Papst oppå denne, slik at en kan suge luft opp gjennom lufteslusen i bunnen. Må nok borre noen ekstra hull i bunnen for å optimalisere luftinntaket, men det fungerer bra så langt. Temperaturen sank med omlag 10 grader etter dette, og kjølingen fungerer utmerket. Settet kjøler CPU og GPU, og holder rundt 40 grader ved spilling av World of Warcraft, med vanntemp på 32 - 34 grader. Idle temp 4 - 7 grader lavere. Velkommen til forumet Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 18. mai 2005 Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) Har et ALT for STORT kabinett no i dag. Så midi-tower neste. Men finn nåkk ut av det =) Stort kabinett kommer du til å trenge med vannkjøling! Hvertfall hvis du gjør det på samme måten som meg Endret 18. mai 2005 av ManagHead Lenke til kommentar
koks Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Fikk alt inn i mitt "Avance" miditower. Asetek WaterChill sett that is. Tror de selger kabinetta nå om dagen under navnet "Avantech". Der er et knall kabinett, er blant annet testet på overklokking.no eller ocshoot.no under navnet "Avance". Jeg har ikke måttet skjære noe, og har 1 DVDRom + 2 Harddisker innabords. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå