Gå til innhold

Ati drivere vs Nvidia drivere


Anbefalte innlegg

Et spørsmål som har plaget meg litt det siste er hvordan man skal teste et nvidia kort vs ati kort når det kommer til driver instillinger.

 

Man har som kjent instillingsmuligheter i driveren som berører "performance -> quality" når det gjelder ting som f.eks. image quality og på ati kort også AA og AF

 

Når jeg kjører stress test med instillingene henholdsvis på mest quality og mest performance, så blir det ingen forskjell... noe som kan tyde på at alt er application controlled.

Men når det gjelder nvidia driverene så er ikke dette tilfellet, de får forskjell på disse instillingene.

 

Så da dukker spørsmålet opp... HVORDAN sammenlikner man ati kort og nvidia kort på best mulig måte?

Dvs hva burde disse instillingene stå på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Instillingene i driveren skal overstyre instilligene til applikasjonen. Hvilken test er det du sikter til?

 

AA setter man til samme antall samples. AF er mer omdiskutert, men vanligvis blir det testet med trilinear optimalisering enabled på nVidia og quality på ATi. ATi bruker en trilinear optimalisering som default.

Lenke til kommentar

er ikke den snoemann siktr til....sitkter til de 4 innstillingene som f.eks er hos nvidia : high performance -performance - quality - high quality. og så er det vel lignende innstillinger hos ati så vidt jeg vet....er jo styre forskjeller i ytelsen på disse. men er sjelden i tester på nettet at det er tatt med hvem av sisse som blir brukt. er det vi vil fram her...hvis noen vet ? ;)

Lenke til kommentar
Instillingene i driveren skal overstyre instilligene til applikasjonen. Hvilken test er det du sikter til?

 

AA setter man til samme antall samples. AF er mer omdiskutert, men vanligvis blir det testet med trilinear optimalisering enabled på nVidia og quality på ATi. ATi bruker en trilinear optimalisering som default.

La oss si at jeg f.eks. skal kjøre source stress test med et nvidia 6800GT og et ATI x800xl for å sammenlikne disse to kortene.

 

Under "3D" i driver instillingene som du kommer til via "egenskaper på skrivebordet -> instillinger ->advanced -> 3d" <- med et ATI kort, så kan man stille på noe som heter : 3D settings, man kan stille på OpenGL og Direct 3D

(Dette er med utgangspunkt i ATI kort, men vet det er noenlunde samme fremgangsmåte på Nvidia kort)

 

Her har man altså forskjellige valg, jeg kan nevne hva som blir berørt av instillingene i Direct 3D :

 

Anti Aliasing

Maximum Resolution

Anisotropic Filtering

Anisotropic Filtering method

Texture Preference

MipMap Detail Level

Wait for Vertical Sync

Truform

 

Disse varierer fra høyest performance :

 

application controlled (AA + AF), Performance (Texture + mipmap), Always Off (Vertical sync + truform)

 

til høyest quality :

 

4x AA, max res. 2048x1536, 16x aniso, aniso method: Quality, texture + mipmap : High Quality, vertical sync : application controlled, truform always off

 

Det jeg vet er at hvilket "hakk" man setter ting på ikke nødvendigvis er sammenliknbart hos nvidia og ATI, f.eks. så har ikke nvidia AA og AF i disse instillingene, så hvis man setter begge på maks quality så blir det i tilfelle ikke sammnenliknbart

 

Hva mente du med at AA skulle settes til antall samples?

 

EDIT : Jeg kan meddele at jeg nettopp testet det igjen, 113,83 fps på høyest performance, og 114,42 på høyest quality... ironisk?

Skyldes nok at stress testen overkjører alle instillingene mine og tilfedig at jeg får minst fps på performance og mest på quality.

Problemet er at dette IKKE skjer med et nvidia kort...

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Som du selv sier så vil ikke disse "pre-set" instillingene stemme overens. Sett heller instillingene manuelt.

 

- Samme antall AA samples (f.eks 4x vs 4x).

 

- AF med samme antall samples (f.eks 8x vs 8x), Quality på ATi, trilinear optimalisering enablet på nVidia. (noe omdiskutert).

 

- Texture, mip-map kvalitet på default (max kvalitet).

 

- vsync av.

 

- trueform default (av).

 

Dette er hva normalt blir brukt i tester.

Lenke til kommentar

Application controlled betyr at det er spillet som styrer dette, hvis du ikke har mulig til å styre AF i spillet vil det heller ikke bruke AF (det vil da være av).

Quality er vel default ja. I Catalyst Control Center har man ikke lenger mulighet til å stille "performance - quality" på AF, ihvertfall ikke med x8x0.

Lenke til kommentar

Hmm jo jeg har faktisk det, med catalyst 5.4 ....

 

Da antar jeg at nvidia også skal ha texture og mipmap på max ?

 

 

EDIT : nå har jeg hørt at nvidia ikke har texture setting, men har noe som heter image quality, er dette det samme?

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
Hmm jo jeg har faktisk det, med catalyst 5.4

Da bruker du nok standard control panel og ikke Catalyst control center.

 

Da antar jeg at nvidia også skal ha texture og mipmap på max ?

 

 

EDIT : nå har jeg hørt at nvidia ikke har texture setting, men har noe som heter image quality, er dette det samme?

Ja det noe av det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...