Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor får jeg bare 10mbs og ikke 100mbs?

Anbefalte innlegg

Heisann..

Etter å ha putta inn et 10/100 nettverkskort i en PCi port i pcn etter at det integrerte tok kvelden etter et lynnedslag så opplever jeg at jeg kun får koblet til med 10mbs. Selvom jeg tidligere på dagen har koblet til med 100mbs.

Hva er feilen???

post-61-1116027954_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den velger en speed automatisk, og siden du aldri vil få noe i nærheten av 100mbps så velger den av og til 10mbps.

Du kan høyreklikke på telenor der og velge properties, så klikker du configure, og advanced, der har du noe som heter speed(ettellerno), den står på auto. Du kan sette den til 100mbps, men du vil ikke merke noen forskjell.

Lenke til kommentar

Kan også være at 3Com'en ikke synes at kabelen din ikke er god nok til mer en 10 Mbps. Hvis dette er samme kabelen som du brukte ved lynnedslaget, så kan den også være skadet. Den er ikke produsert for å tåle slike belastninger.

Lenke til kommentar

Det er vel heller komponenter med baner som "svinger" som får gjennomgå av lynnedslag/overspenning. I en tp-kabel ligger jo ledningene rett fram, på et hovedkort/nettverkskort/skjermkort (osv.) er jo banene i svinger, det blir som om at en bil skal runde en 90 graders sving i f.eks 4000 kilometer i timen, det går bare ikke bra. Min tp-kabel lever i beste velgående etter lynnedslag i huset vårt, pc'en derimot var det verre med.

Lenke til kommentar
Det er vel heller komponenter med baner som "svinger" som får gjennomgå av lynnedslag/overspenning. I en tp-kabel ligger jo ledningene rett fram, på et hovedkort/nettverkskort/skjermkort (osv.) er jo banene i svinger, det blir som om at en bil skal runde en 90 graders sving i f.eks 4000 kilometer i timen, det går bare ikke bra. Min tp-kabel lever i beste velgående etter lynnedslag i huset vårt, pc'en derimot var det verre med.

Da mener du vel det er bare idioti å bruke vanlige strømkabler, når du kan bruke tynne TP-kabler til elektriske apparater som bruker 220V/10A/16A, siden overbelastning er bare en myte? For lyn er ikke kjent for å svi av ledningsnett av mye kraftigere dimensjoner enn TP-kabler? Eller kan det være at skadene vil variere fra tilfelle til tilfelle? Uten å være elektroingeniør, så forstår jeg det slik at lyn følger letteste veien til jord, relativt uavhengig av gravitasjonskrefter (ref. bil og svinger).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...