Gå til innhold

D70 rar konsentrasjon av lys og horisontale linjer

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget dette problemet første gang jeg tok bilder av sjernehimmelen. Etter fotograferingen dro jeg hjem og importerte bildene på maskina mi. En merkelig konsentrasjon av lys øverst til venstre på samtlige bilder fanget øyet. For å fremheve det skrudde jeg opp EV kompensasjonen og fant en annen plagsom ting; bildet var fullt av horisontale linjer. Jeg bestemte meg for å gjøre noen tester og finne ut hvor problemet lå. For å eliminere objektivet som problemkilde tok jeg det rett og slett av og satt på hus-beskyttelsen til kameraet i stedet. Noen bilder ble tatt med forskjellig lukkertid og ISO verdier. Det jeg fant var at de horisontale linjene var på samtlige bilder, men de var forskjellige hver gang. På en eller annen måte blir de generert av kameraet, men kan kun sees på mørke bilder hvor lysstyrken skrues opp. Øvre venstre lyskonsentrasjon oppstod gradvis fra 10 sek lukkertid og oppover. Begge problemer uavhengig av ISO verdi. Dette er meget frustrerende! Jeg har inkludert test-oppsett under og oppfordrer andre brukere til å teste sine D70’er (andre kameraer er selvfølgelig også velkommen).

Test-oppsett: Ta av objektivet. Sett på beskytter til kamerahuset. Skru modus hjulet til ”M”. Velg instillinger ISO 200, 30 sekunders lukker. Ta bilde.

Jeg prosesserte bildet med Photoshop CS og Camera Raw 2.4, men jeg har verifisert at samme resultat oppnås i Nikon View.

Camera Raw instillingene var:

White balance “as shot” (4800 -4)

Exposure +4

Shadows 0

Brightness +150

Contrast +25

Saturation 0

Disse instillingene burde tydelig presentere problemet hvis du har det.

Her er testbildet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Horisontale linjer: Dette er gjerne noe som kommer fram hvis du undereksponerer kraftig og justerer opp eksponeringen i etterkant, spesielt hvis du har brukt høy ISO. I og med at du har stilt inn Contrast +23, Brightness +150 og Exposure +4 er altså dette "som det skal være". Nikon kan ikke produsere kamera som takler alle mulige forhold, som bevisst undereksponering (som dette) eller tilsvarende overeksponering (som resulteter i hvite bilder).

Løsningen er å sette bruke lav ISO og eksponere riktig, i tillegg til å sette kameraet i stativ. Dette "problemet" er ikke spesifikt for D70 slik jeg har forstått det; det gjelder de fleste andre dSLR på markedet også. Hvis man unngår kraftig undereksponering forsvinner problemet av seg selv..

Lilla område øverst til venstre: Et vanlig problem på D70 ved lange eksponeringstider. Det skyldes elektronikk plassert i nærheten av bildebrikken, som produserer varme. Løsningen er å bruke kameraets innebygde støyreduksjon i slike situasjoner, eller å lage støyreduksjonen selv ved å ta et bilde med dekselet på og trekke dette fra det opprinnelige bildet.

Jeg vet ikke om dette "problemet" er spesifikt for D70, men det gjelder antakelig alle D70 som utsettes for lukkertider over 30 sekunder. Antakelig finnes det på alle kamera i en eller annen grad - alle digitalkamera har innebygd elektronikk som produserer varme.

Edit: Som du ser i linken "Pingla" postet, så er dette noe som gjelder de fleste dSLR og antakelig mange kompaktkamera også, ihvertfall gjelder det både D70 og 10D. Kjøp en bok om fotografering og lær deg å eksponere riktig, så unngår du problemene :)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...