elizbth Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Jeg har nå en shure pg58, og den duger ikke. Det er for mye støy og gir ikke proff nok lyd osv. Jeg har mic'en koblet til pcn med en jack i lydkortet. Jeg har tittet bl.a på kondensator mic'er til rundt 7-800 kr. Jeg forstår at jeg må ha strømforsyninger til disse typer micer? Fortell fortell Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 hei Er vel ikke så sikker på at du bare kan skylde på mikrofonen. Hvis vi ser bort fra kilden, din stemme f.eks, og mikrofonen, så står vi igjen med signalbehandlinga til lyden er 1'er og 0'er på harddisken din. > En jackinngang på et lydkort vil aldri yte en mikrofon rettferdig omdømme! Skal du ha "godlyd" må du bruke en mikrofon forforsterker (preamp) >Likeledes skal signalet digitaliseres, (til 0'er og 1'er som pc'en din kan lese) og det gjøres via en konverter (omformer). Vanlige lydkort er beregnet for å spille av lyd. Konverteren som omformer lyden fra analog til digital, er derfor ikke ment til annet enn å være et "tilbud". Mating av kondensator mikrofoner skjer via preamp (48V).......(oftest!) Mange nye lydkort har preamp og 48V mating, og brukbare konvertere. Vet ikke hvilket lydkort du har, men det kan vel være verdt å tenke på å skifte ut med et som har preamp, da preamp også koster litt. Snus litt på musikkwebber, f.eks riff, kick, sound1 og procom f.eks Lenke til kommentar
Praetorian Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Helt enig med arela Mikrofoner har i utgangspunktet et ganske lavt signal, og trenger en forsterker for at det skal være noe kvalitet å snakke om i det hele tatt. Skaffer du en preamp kan du til og med få et brukbart signal fra en elektrisk gitar direkte inn på pc'n gjennom den. ART og Presonus, og M-Audio også vel, har relativt rimelige preamper - med rør. Er ikke helt sikker på om de har modeller med digitale utganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå