Gå til innhold

Xell, Honda, Skrue, anyone...hjelp!

Harryarne

Anbefalte innlegg

Reiv løs den dingsebiten som man kobler ledningen i bake i en gammel strømforsyning. Tenkte jeg skulle skru den i kabinettet mitt og levere strøm til en vannpumpe, men så ser jeg at det står "EMI-shielding" på den. Er det noe annet elektroskitt inni denne som gjør at den ikke kan brukes eller skulle dette gå greit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det selve stikkontakten du mener?

I så fall bør det gå helt greit, det er ikkeno´ lureri inni denne. Bare pass på å isolere tilkoblingene godt.

Strømmen biter vet du! :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-07-13 15:48 ]

Lenke til kommentar

Som sagt finner du ikke mye spennende inni den der. Husk og isolere godt. Jeg fant en ledig plass under poweret på chieftechen min, hvor jeg borret hull og monterte den fast. Fant så et rele, og hentet 12 volten fra strømforsyningen over. Nå skrur 220 volts pumpen seg av og på ved vanlig knapp foran på pcen. Koster ikke stort, og du slipper mas med pumpen. Gadde ikke snylte 220 ut fra poweret, det ble litt jallamekk. Nå har jeg bare to ledninger ut bak.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-13 21:08, traskas skrev:

Det vil si at den er skjermet slik at det ikke skal skape problemer for resten av pc-systemet når du slår den på... derfor er kondensatorene der... de har bygd opp en likeretter for å få bort elektrostøy....

"likeretter" ?

Kondensatorene er der for å fjerne overharmoniske spenningskomponenter generert fra likeretteren til psu(er). Kan heller beskrive dem som en "kortslutter" for overharmoniske komponenter enn en "likeretter" En likeretter blir sett på som en overharmonisk generator i kraftelektronikken.

Anyway, hvorfor vil dere ha jallarmekk på datamaskinene deres til flere tusner av kr ?

bare en tanke.. :)

Lenke til kommentar

Samme opplegg, men utført skikkelig.. dvs, ingen ledninger i et helvetes rot, sikre og godt isolerte koblinger, ja det skal se skikkelig ut..

-fungere

-sikkert

-enkelt

-holdbart

-pent

Dette jeg legger vekt på i mine konstruksjoner iallefall. =)

Lenke til kommentar

Hehe...du høres ut som en streng kritiker. Når sant skal sies så håper jeg at prosjektet mitt til sist ikke skal komme i kategorien "jallamekk", men når jeg er midt oppi det føles det som om fallhøyden er stor. Takk for hjelpen. Kommer sikkert tilbake med flere sære spørsmål før boksen er "oppe og går".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...