pianoforte Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Vil lage en tilfeldig "tekst" bestående av 5 tegn (a-z, 0-9). F eks: f4e78. Hvordan kan jeg gjøre det? Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 (endret) Finnes vel et par koder som gjør det i denne tråden. Edit: Fant en liten kodesnutt i tråden jeg linket til, og gjorde litt om på den slik at det bare er a-z, 0-9 og 5 tegn. <?php function password ($len) { $chars = "abcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789"; mt_srand( (double) microtime() * 100000000); for ($i=1;$i<=$len;$i++) $out .= $chars[mt_rand(0,(strlen($chars)-1))]; return $out; } print password(5); // Tallet 5 er lengden på passordet. ?> Edit 2: Og hvis du ikke vill at funksjonen skal hete "password", så er det bare å endre navnet på funksjonen og der den printer ut den tilfeldige teksten til funksjonnavnet må også endres til navnet på funksjonen. Endret 13. mai 2005 av Prodigy_ Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Du trenger ikke bruke denne: mt_srand( (double) microtime() * 100000000); Lenke til kommentar
ZiZe Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 <?php function randString($Len = "8"){ $Vocali = array(a,e,i,o,u,1,2,3,4,5,6,7,8,9,0); $Dittonghi = array(ae,ai,ao,au,ea,ei,eo,eu,ia,ie,io,iu,ua,ue,ui,uo); $Cons = array(b,c,d,f,g,h,k,l,n,m,p,r,s,t,v,z); $ConsDoppie = array(bb,cc,dd,ff,gg,ll,nn,mm,pp,rr,ss,tt,vv,zz); $ConsAmiche = array(bl,br,ch,cl,cr,dl,dm,dr,fl,fr,gh,gl,gn,gr,lb,lp,ld,lf,lg,lm,lt,lv,lz,mb,mp,nd,nf,ng, nt,nv,nz,pl,pr,ps,qu,rb,rc,rd,rf,rg,rl,rm,rn,rp,rs,rt,rv,rz,sb,sc,sd,sf,sg,sl,sm,sn,sp, sr,st,sv,tl,tr,vl,vr); $listaVocali = array_merge($Vocali,$Dittonghi); $listaCons = array_merge($Cons,$ConsDoppie,$ConsAmiche); $nrVocali = sizeof($listaVocali); $nrConsonanti = sizeof($listaCons); $Loop = $Len; if(rand(1,10) > 5){ $Password = $Cons[rand(1,sizeof($Cons))]; $Password .= $listaVocali[rand(1,$nrVocali)]; $inizioC = true; $Loop--; } for($i=0; $i<$Loop; $i++){ $qualeV = $listaVocali[rand(1,$nrVocali)]; $qualeC = $listaCons[rand(1,$nrConsonanti)]; if($inizioC){ $Password .= $qualeC.$qualeV; }else{ $Password .= $qualeV.$qualeC; } } $Password = substr($Password,0,$Len); if ( in_array(substr($Password,($Len-2),$Len),$ConsDoppie)){ $Password = substr($Password,0,($Len-1)).$listaVocali[rand(1,$nrVocali)]; } return $Password; } //eksempel på og lage random string //$tilfeldig = randString(6); //echo $tilfeldig; ?> Denne bruker jeg som regel. mener jeg fant den på evilwalrus.com for en stund siden. Lenke til kommentar
zokra Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 $hashet_streng = md5(time()); $strengLengde = strlen($hashet_streng); $lengde = 15; $start = rand(0, ($strengLengde - $lengde - 1)); $navn = substr($hashet_streng, $start, $lengde); Dette eksempelet gir 15 tilfeldige tall/bokstaver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå