Gå til innhold

Nevn dine feil med Q-Tec 300-350W

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, lånte en Q-Tec av en venn en gang (på TG faktiskt) siden den forrige PSUen min gikk til he#(&*# rett før jeg skulle dra :(

Og det ble bare mye verre med Q-Tecen. Maskina dreiv og skrudde seg helt av hver gang jeg startet et spill osv. eller etter at det hadde gått 5min. Utrolig plagsomt.

Tror det var en 400W-Q-Tec eller noe. Den forrige PSUen min var på 300W og det funka alltid stabilt som bare det!

Skal garantert aldri kjøpe meg noe Q-Tec nei :evil:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enda en "Vi hater Q-tec tråd"?

Trenger vi det?

"Jeg kjenner en venn.. Han brant opp huset sitt.. pga. en Q-TEc"..

Bruker jeg en lada for å trekke en 5 tonns henger?

Har bygd mange billige Q-Tec baserte systemer (superbillige.. enkle.. blikk-kabisser med 300wattere).

De har fungert upåklagelig.. uten feil..

Jeg har byttet ut ett par Q-Tec''er pga. støy.. og ville ikke brukt en slik billig sak i ett "casemod"/klokke-prosjekt..

Men å snakke "dri**" om Q-tec av den grunn er under min verdighet... :p

Lenke til kommentar

Trenger vi det?

Har bygd mange billige Q-Tec baserte systemer (superbillige.. enkle.. blikk-kabisser med 300wattere).

Jeg har byttet ut ett par Q-Tec''er pga. støy.. og ville ikke brukt en slik billig sak i ett "casemod"/klokke-prosjekt..

Er så enig, så enig! :yes:

Så lenge du bare bygger en helt "standard"-maskin som ikke brukes til annet enn skriving og kanskje belastets med noe så tungt som CS 1.5 går det uten problem å bruke en q-tec psu... har selv bygd flere av disse og ingen problem!

Men, nei ville ikke brukt en q-tec som skal brukes f.eks til videoredigering, overklokking, tung grafikk osv!

Lenke til kommentar

Jeg har vert lykkelig Q-Tec eier siden høsten 2002 og helt fram til i vinter da den ble bytta ut med en Bzerk 500W PSU.

De siste månene gikk den med viftene kobla i serie for å få den stille.

Eneste feilen jeg hadde var at jeg måtte bytte den ene vifta etter et halvt år.

Var forresten en 550 lekewatt PSU.

Lenke til kommentar

har to PCer med q-tec, og funker helt fint.. så lenge q-tec'en ikke belastes for hardt vil jeg tru at det ikke er noe problem...

den ene PCen har en 550W (1 år gammel) og den andre en 450W (2 år gammel PSU)

eneste negative jeg har å si er at de bråker litt mye...

har også utrolig stabile spenninger med disse to...

12 V: 12,099 - 12,159 V (under hard load ned mot 11,916V,)

5V : 5.008 - 5.107 V

3V : 3,440 - 3,456 V (omtrent konstant på 3,456 V)

Vcore: 1,44 V konstant (under hard load ned mot 1,392)

alt dette er godt innenfor 5% avvik...

(ja, jeg logger spenning, viftehastighet og CPU temp...)

så lenge du tar hensyn til at q-tec oppgir peak Watt og tar hensyn til det så bør det ikke være noe problem, men tar du 300W og trur at den leverer 300 W kontinuerlig så... (oppga de peak på de også?)

etter min mening bør man alltid ta en PSU som kan gi en god del mer watt enn hva en trenger for å:

ikke belaste PSU for hardt

for å få stabile spenninger (som du ikke vil få under har belastning)

så om du trenger 300W, kjøp 400... osv...

Lenke til kommentar
har to PCer med q-tec, og funker helt fint.. så lenge q-tec'en ikke belastes for hardt vil jeg tru at det ikke er noe problem...

Joda, selv til standard pc er q-tec et problem:

Hadde en 300 W Q-tec i en pc som er ikke modda eller overklokka eller noe "ekstra", og forsåvidt virka den i 1,5 år, men da stoppa vifta på på q-tec (UTSLITT, "lageret" var utslitt), med den følge at PSU ble VARM og HK ble så varmt at det tok kvelden...!

Moralen er: Hold til enhver tid en hånd på pc for å kjenne temp, eller kjøp en psu du stoler på!

Lenke til kommentar

Trenger vi det?

Enig... jeg har brukt en billig qtec til 130 kr lenge....ingen problem. Men selvølgelig kan den ikke sammenlignes med feks Enermax....

Lenke til kommentar

Som det ble nevnt lengre opp i tråden, Q-Tec opererer med LEKEWATT !!

satt sammen en maskin med en 550W fra q-tips som igrunn funket fint, helt til jeg skulle sette inn noen deler som trenger litt krutt... f.eks ati skjermkort...

klarte ikke starte engang... satte så inn en 300W av et litt mer kjent merke, funket fett da !

Men ellers flott støynivå for dere som har litt dårlig hørsel...

Når jeg tenker meg om så var det vel pga q-tipsen som stod i en annen maskin jeg også bygde som gjorde at de smalt etter noen mnd og måtte bytte alt...

Lenke til kommentar
Men ellers flott støynivå for dere som har litt dårlig hørsel...

:!:

..Sitter og blir plaget av en helsik*** høy q-tec brøl akkurat nå. 4-5 ganger for dagen, stopper hele systemet opp og jeg får en "blåskjerm" opp der det står: MACHINE_CHECK_EXCEPTION. Leste litt om det på microsoft sine sider, der jeg fikk vite at det mest sannsynlig skyldtes en dårlig/defekt PSU.

Lenke til kommentar

min q-tec psu var ok.. men ufattelig ustabil.. brukte asus pc probe og speningene hoppet opp og ned.. men 12v var alldri oppi 12.. meste var vel 11.540

nå har jeg endelig skaffa meg bzerk 500w (har endelig hatt råd :p ) og den ligger stabilt på 12.032v

btw: eirik_fs: antar du laga denne tråden pga mine komentara om q-tec på msn ;)

sei bare 1 ting.. vst du e førnøyd me den, så behold den.. vest du e redd før pc'en din så bytt den ;)

edit: øø.. syns pc'en va raskare me den nye åsså?.. e d bare innbillning eller?

gikk på min datamaskin å så på c:\ å så på documents and setting... syns d gikk merkbart fortar??.. e d bare innbillning eller e d nåkka i d?

Endret av complexity
Lenke til kommentar

synes det er rart at det ikke er noen som har nevnt at q-tec oppgir effekten i peak, altså det den tåler i 60sec. på min 450w ocz modsteam er det 550w peak, det vil si at en 500w q-tec, egentlig er ca 400w.

enda et problem er jo at q-tec er svært ustabil, og tåler derfor ikke stor last.

har selv testet q-tec kun i en server, hvor den i holdt mål :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...