Gå til innhold

Konverter til CMYK farger


Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg?

Det har seg slik at jeg skal lage en årbok for russen på Strand vgs. Nå sendte jeg avgårde en liten smaksprøve til trykkeriet, og de var ikke helt fornøyde. Bildene var i RBG, men de måtte ha de i CMYK for å trykke boken. Hvordan kan jeg få gjort noe med dette? Må jeg gjør det med hver eneste bilde? Trykkeriet nevnte noe til Quark uten at jeg kjenner programmet særlig.

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noen hjelpe meg?

Det har seg slik at jeg skal lage en årbok for russen på Strand vgs. Nå sendte jeg avgårde en liten smaksprøve til trykkeriet, og de var ikke helt fornøyde. Bildene var i RBG, men de måtte ha de i CMYK for å trykke boken. Hvordan kan jeg få gjort noe med dette? Må jeg gjør det med hver eneste bilde? Trykkeriet nevnte noe til Quark uten at jeg kjenner programmet særlig.

 

Takk på forhånd

Hvilket program bruker du?

Du kan ta CMYK'ing når du exportere til PDF, husk å hør med trykkeri hvilken

CMYK profil du skal bruke (mest sannsynlig Euroscale).

 

Men skjønner ikkje helt hvorfor ikkje trykkeri bare cmyk'er for deg, det er det

som vil være fremtiden og mange har allerede begynt med RGB som workspace

til siste ledd.

Lenke til kommentar

Et moderne trykkeri skal kunne Cmyke dette for deg med god kvalitet. Du kan også gjøre det når du distillerer, men den beste måten er å gjøre det selv med hvert enkelt bilde. På denne måten får du full kontroll over hva som skjer i det du cmyker og du kan gjøre justeringer for å få det sånn du vil.

 

Er trykkeriet oppegående på digital fargeføring burde de ha en egen icc profil du skal bruke og ikke Euroscale, men som Kvikks sier: Sannsyneligvis Euroscale.

Dersom Trykkeriet skal cmyke en rgb pdf blir det gjort et rent profil bytte uten særlig kontroll over hva som skjer med farger.

Det er svært få trykkerier rundt om i landet som har de nyeste jobbflytene med moderne rip'er. Dette av den grunn at det er som Kvikks sier, for fremtiden. Rgb som workspace ble skikkelig introdusert først på siste Drupa messe og jeg vil ikke si meg enig i at det er mange som jobber i RGB.

 

Jeg har sagt det så mange ganger før, men sier det gjern i igjen:

Sørg for å ha en god dialog med trykkeriet både før og under produksjon av trykksaker! Da blir alt så meget enklere ;- )

 

PS: Sørg for å sitte på en kalibrert skjerm når du jobber med trykksaker.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Kontaktpersonen min ved trykkeriet burde jo nevnt dette i høst da jeg begynte. Jeg sa da at jeg ikke hadde noen erfaringer med å trykke.. Litt seint å komme med det når boken nesten er ferdig. Jeg har ikke tid å gå over hvert enkelt bilde. Det blir jo over 300 bilder. Har brukt programmene Word og Publisher, men hvordan får jeg CMYK når jeg distillere ( lager til pdf? )

Lenke til kommentar
Kontaktpersonen min ved trykkeriet burde jo nevnt dette i høst da jeg begynte. Jeg sa da at jeg ikke hadde noen erfaringer med å trykke.. Litt seint å komme med det når boken nesten er ferdig. Jeg har ikke tid å gå over hvert enkelt bilde. Det blir jo over 300 bilder. Har brukt programmene Word og Publisher, men hvordan får jeg CMYK når jeg distillere ( lager til pdf? )

Oioi, Publisher og word til trykksaker er vel det verste i verden, hvorfor:

Null kontroll på farger samt det skjer noe merkelig med bilder.

 

Du velger CMYK under fargeinnstillingene i Distiller eller PDF export

Lenke til kommentar

Ja, dette må vel være et prakteksempel på dårlig dialog - baklagelivis for din del.

Hvis du forklarte trykkeriet at du hadde null erfaring og ba om veiledning synes jeg de har gjort en veldig dårlig jobb.

Å lage trykksaker er faktisk (tro det eller ei) et fag som krever sitt både når det gjelder utdannelse og software og ikke noe man snekrer sammen hjemme i de nevnte programmer. Det finnes hopetall av folk som går i samme felle som du har gjort, nemlig å sitte hjemme og jobbe en hel masse med ting man egentlig ikke har særlig greie på. Det som er synd er når klagene kommer i ettertid og trykkeriet får skylden. Men i denne situasjonen synes jeg du burde kontakte trykkeriet og forlange hjelp.......dersom det er som du sier, at du har bedt om veiledning. Det har du tydeligvis ikke fått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...