Gå til innhold

Harddisk og røngten..


Anbefalte innlegg

Gikk til innkjøp av en Creative D.A.P 10 GB bærbar mp3 spiller for ett par mnd sia, pga at jeg reiser litt i forbindelse med jobben.

 

La inn 7-8 GB med mp3'er første gangen, og da jeg skulle prøve spilleren etter flyturen viste det seg at masser med mp3'er var borte pluss at jeg fikk 300 mp3'er av samme sangen.. Tenkte at det kunne ha skjedd noe med overføringa fra pc'n til spilleren som hadde gått galt, så jeg brydde meg ikke særlig om det.

Etter noen dager borte fløy jeg hjem igjen og sletta jeg alle mp3'ene på spilleren, skulle legge inn nye, men da viste det seg at plassen som var blitt brukt var "borte".. Hadde bare 2 GB igjen selv om det ikke fantes en mp3 på spilleren.

 

Det er jo en harddisk på disse spillerene, så jeg lurer på om det kan ha noe med røngten-kontrollen på flyplassen og gjøre ?? Tok ikke med meg spilleren i flyet, den ble med i ryggsekken..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan det er med bærbare disker, men hadde med meg to stk vanlige harddisker i handbagasjen, de ble scannet og alt i orden fortsatt fint.

 

tror ikke det er gjennomlysningen på flyplassen som tok knekken på den.

 

har du forsøkt å oppdatere programvaren om det går?

sjekke harddisken for feil med sandra om det går?

Lenke til kommentar

Jeg hadde med meg mye datautstyr i håndbagasjen da jeg skulle ut på en flytur, spurte spesifikt folka på gardermoen om røntgenstrålene kunne skade utstyret. Fikk som svar at det ikke var noe problem, NRK kjørte alt utstyret de hadde igjennom f.eks. Jeg opplevde ingen skader.

 

Men iallefall, den mp3 spilleren din er jo ikke så stor.. ha den i lomma istedenfor under undersøkelsen, er vel ikke store bryet hvis du er bekymret for dette.

 

=)

Lenke til kommentar

Røntgenstråler kan indusere strømmer i metall og dermed magnetisere. ( ødelegger data på hd ) Men så er spørsmålet hvor kraftig denne strålingen må være og hvilken type, (alfa, beta og gamma) for å trenge igjennom en harddisk sitt skall ( metall ) inn til platene. Går ikke videe inn på stråletypene her..

 

Regner med røntgenmaskinene på en flyplass ikke har ekstreme mengder radioaktivt materiale, er jo tross alt noen einstein folk som har valgt å jobbe med slike maskiner året rundt :-D

Lenke til kommentar

Hondaen, etter som jeg har forstått, så er røntgenstråler fotoner med realtiv heftig energi. Alfa og Beta stråler er henholdsvis heliumkjerner og frie elektroner. Forskjellen på gamma, røntgen, mikrobølge, lysstråler er kun hvor mye energi hvert foton har. Apperatene på flyplasser er ikke så kraftige at de slår igjennom alt, siden da ville hele poenget med dem være borte. Poenget er jo å se massive objekter som kniver, bomber, sakser, fysj og fy...

 

For de av dere som har vært på et sykehus og sett sånne fine røntgenbilder, så hadde dere lagt merke til at ben og sånt stopper strålene. En harddisk er laget av metall som er enda mer ugjennomtrengelig enn ben. Så vidt jeg vet, kan ikke røntgenstråler indusere noen strøm i noe som helst.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar :smile:

 

Kan jo også godt hende at den har fått en kakk for mye under reisa. Er jo ikke så forsiktige dem som sender bagasjen på rullebånda heller.

 

Får vel bare sende spilleren tilbake til Komplett.. Siden jeg har hørt at dem har grei service, skulle det vel ikke være noe problem å få den på garantien.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-13 17:33, Tresprit skrev:

høres surt ut da.

forresten, er det firewire på den? (off topic, men jeg lurer på om jeg skal gå til innkjøp av den selv)




 

Ikke Firewire på 10 Gb'ern nei.. Men på 20 GB'ern er det det.. Eneste ulempen med 20 GB er at den mangler USB 2.0.. Står test om den nye på Itavisen..

 

[ Denne Melding var redigert av: merrin på 2002-07-14 15:54 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...