Lord_Linus Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 (endret) Siden interessen rundt Dothan, CT-479 og fungerende hovedkort er relativt stor, tenkte jeg at jeg kunne lage enn mer utfyllendes første post. Macci har klart nesten 40k i 3dmark2001se, med en Dothan 730, Asus P4C800 og CT-479 adapter. Er vel bare et tidsspørsmål før denne topper ORB'en. Dette oppsettet har også klart under 20sek i SuperPI 1M. Hvem trenger FX-55, når en cpu til 1750,- gjør samme jobben.. Adapteren det så mye snakk om her er Asus sin CT-479, som konverter enkelte Asus s478 hovedkort til s479, med støtte alle cpu med Dothan og Banias kjerne. Den støtter dog ikke Low Voltages og Ultra Low Voltages. I skrivende stund er følgende hovedkort støttet: • p4c800 • p4c800-e DLX • p4p800 SE • p4p800-VM • p4gd1 Alle hovedkortene trenger etter det jeg vet en BIOS oppdatering for å fungere. Det som gjør dette så spennedes er at mange av pentium M cpu’ene er meget gode overklokkere. Enkelte av Intel P-M 730 som har en orginal hastighet på 1,6ghz, gjør opp mot 2,8ghz, da med voltmod. I overklokket tilstand hamler den opp med det beste der ute, sånn som AMD Fx og Intel Pentium EE. Hvorfor intel ikke har droppet P4 og satset på P-m arkitekturen kan man jo bare spørre seg om. Noe av det som jeg også synes er spennedes med Pentium M er hvor den stammer fra. Mange tenker nok på at den er basert på helt ny teknologi eller P-4, men det er feil, mye av arkitektueren P-M stammer fra en god gammel kjenning, nemlig P-3. Arkitekturen til P3 var ikke spesielt strømkrevende og mye av den har funnet veien til P-M. Den produserer mindre varme og behandler også flere instruksjoner pr klokkesykslus, noe som gjør den mer effektiv enn andre cpu’er. For de som vil lese mer om det kan lese om det hos THG(link). Man får kjøpt desktop hovedkort til P-m, hvor man ikke trenger den adapteren til Asus. Disse er basert på det mobile brikkesettet 855GME. Dette har sine begrensninger: • 855GME har ikke doble minnekanaler. • Dårlige overklokkings egenskaper • Dyre hovedkort Ved hjelp av CT-479 adapteren så kan man komme endre på noe av det her ved at man bruke mange av de gode kortene fra Asus. Fordeler ved bruk av CT-479 og desktop brikkesett: • Dobble minne kanaler • Bedre og billigehovedkort • Gode overklokings egenskaper Men det finnes en del drawbacks ved bruk av CT-479. Når man adapeteren, får man del valg i BIOS som er slått av. Man kan blant annet ikke justere på vcore. Man kan ikke justere på multiplier kan heller ikke endres. Det er heller ikke støtte for speedstep. Men den viktigste egenskapen er der, og det er at du kan øke FSB, og at du har minnedividere, dette er jo viktige ting når det kommer til overklokking. Man er dessverre også begrenset til å kun bruke den medfølgendes viften, siden adapeter med cpu gjør andre cpu’er ikke passer. Det er også utakk til strøm på adapeteren som gjør at man må bruke den medfølgendes viften. Er man modig nok til å modde så kan man gjøre det. Er et par poster i dennne tråden om hvordan man gjør dette. V-core en satt på 1.35v som er standard(p4 prescott bruker 1,4), når det gjelder P-M. Eneste måten å komme rundt dette på er å modde selv, finnes også et par eksempler på hvordan dette gjøres i denne tråden. Kommer til å prøve å legge ut noen bilder etter hvert når jeg får oppsettet opp å kjøre. Oppsettet mitt blir følgendes: • Intel Pentium 730 1.6hz • Asus x800XT • Asus P4GD1 • Ocz 1024mb E.L Pc3200 R2 Hvis jeg skrevet noe feil så må dere gjerne rette på meg, send da helst en PM. Alt som er skrevet her har jeg henta fra Anandtech, THG og XS. Linker: XS Having fun with Dothan THG sin dothan test Anandtech sin Dothan og CT-479 test Game PC sin test av CT-479 Vcore mod Asus P4c800 Dothan overklokkings tråd på XS Endret 31. mai 2005 av Lord_Linus Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Takk for linken "Lord_Linus" Har sittet og lurt litt på det samme..dvs. om jeg burde anskaffe ett slikt Asus-kort, adapter.. og en "Dothan".. Ser ut som om det er "gull" for de av oss som har klokking som hobby.. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Sitter her og lurer på det samme selv. "Alle" har jo DFI utlra-d og 3000+ winchester, hadde vært gøy og gått i mot strømmen, eneste som er kjedelig er at jeg også må kjøpe meg et nytt skjermkort. Men vil man være kar, så må man betale. Hele setup koster heller ikke mye, hvis man ser bort ifra skjermkort. Hvis jeg kjøper alt på komplett får jeg det for 3644,-. Hadde vært gøy å prøvd! Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Haha så sinnsyk CPU! Har jo 478 jeg.. Lurer på om Vapochillen min passer på den? Fyfaen det hadde eid! Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Ingen som vet? Det ser litt tricky ut med den adaptern, men det må da gå an? Da ville jeg fått Dothan'en et stykke over 3ghz, og banket FX-55 så jævli Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 Du kan jo bare spørre Macci på Xs, kanskje han vet det. Lurer virkelig på om jeg skal bytte ut mitt 939 system.. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Har bestemt for å satse på dette her. Skal bare få solgt mitt skjermkort først. Si ifra hvis noen intressert i et Asus x800XT. Poster mer nå jeg har handlet inn det jeg trenger. Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 *subscribed* Jeg ahr også fulgt en del med de siste ukene på XS i de to dothan trådene... Lurer fælt på om jeg skal prøve (har ikke peng ), si ifra når du har noen resultater å komme med da Lord_Linus Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Jeg er "syk"... Har vel heller ikke råd egentlig.., men klarte ikke å la være å bestille S479-kitet... Det "ropte på meg".. og kostet bare kr.369 hos PS-Data.. og så trengte jeg jo ett PCI WLan-adapter (MSI) også.. Så nå skal jeg vente litt med å bestemme hvilket HK (ikke mye å velge mellom foreløpig).. og hvilken utgave av Dothan jeg skal ha... Dette må bare prøves ut... (Får vel selge en PC..elller tre først)... Endret 25. mai 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Kjører Dothan med adapter og S478 hovedkort selv (Asus P4GD1 med i915-chipsettet). Har en Celeron M 350 (1,3 GHz og 1 MB L2 cache) og en Pentium M 730 (1,6 GHz og 2 MB L2 cache. Pentium Men gjør 2,75 GHz (11x250) stabilt på 1,65-1,7 V, kan kjøre tester opp til 2,81-2,82 GHz. Kjøler CPUen med en gammel SLK900U-ribbe. Her er adapteret med CPUen i (har fjerna strømkontakten og jumperne som ofte er i veien ved bruk av uorginal ribbe): Her er det et bilde av systemet med SLK900U-ribba: Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 (endret) Jeg har fulgt med på denne tråden en stund. Man finner blandt annet mange gode tips om mods som lar deg overskride chippens maks vcore og fsb, samt info om hvor man får tak i de nyeste biosene. Her en p-m 1.86 som kjøres på utrolige 3640MHz, noe som er en overklokke på 1640MHz!!! Sier noe om potensialet i en slik chip. Her er en test av adaptoren (med og uten oc) og sammenligning av ytelsesresultater mot de vanligste low og high-end cpuer. Endret 25. mai 2005 av kjaks Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Har bestillt meg P4C800-E Deluxe nå får vente og se hva jeg får råd til av komponenter fremover... edit: æsj, tror ikke jeg får råd til å fullføre dette prosjektet, trenger pengene til amd maskinen min, fikk en dritt dårlig venice , så må kjøpe en til og se om den duger Endret 2. juni 2005 av un0kai Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Tenkte jeg skulle tipse om at P4C800-E Deluxe, selges som demovare hos komlett til 600kr nå.. Har vert der å sjekket hver dag nå, og i dag når jeg bestillte venicen min dukket dem jammen meg opp , Da må jeg bare skafe meg en 730, og et x800xt pe, så skal oppainter få litt konkurranse Takk for tipset. Bestilte alt jeg trengte nå bortsett fra skjermkort. Får henge litt på demovarene til komplett, og se om jeg får plukket opp et x800XT til rundt 26-2800. Gleder meg noe sykt! Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Har kommet en test på THG også: http://www.tomshardware.com/cpu/20050525/index.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Takker for enda en fin link LordLinus.. Og da var HK bestilt... fra Komplett->Demovare... Greier meg med ett Asus P4P800 SE... Nå får jeg vente til jeg får råd til/"supertilbud" på en Dothan.. så er det klart for testing... Er det noen av dere her i tråden som kan gi en anbefaling om det er "lurt" å satse på en CPU med FSB400 kontra FSB533 med tank på "yield" ved overklokk? Endret 26. mai 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 For all del kjøp med fsb på 533, de med 400 klokker elendig... 730 skal være den som har best mmultiplier, kansje 740, men da må den kunne bootes på 2600mhz for at man skal kunne klokke den heftig ifra windows... med 730 slipper du unna med 2400mhz... Eller har jeg misforstått noe? Jeg synes det er vanskelig å huske ting om systemer jeg ikke har lekt meg litt med, alt blir så fryktleig teoretisk , men jeg forstå det sånn at man kansje kunne omgå å måtte boote på 200fsb, ved å bruke i865/i875 tweaker?? Jeg får iallefall ikke råd til cpu og gfx før jeg har fått solgt ene maskinen min for en god peng, men når den tid kommer(juli??) skriver jeg sikkert en liten guide, om ingen andre har gjort det... Si ifra om noen finner et greit tilbud på x800xt (pe) da... Jeg har forstått det slik at de er bedre enn x850 serien i 3dm2001? Lenke til kommentar
corcky Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Da har jeg handlet litt deler til min kommende pentium M maskin. ASUS P4GD1 915p chipsett med pciE. 500,- på qxl 2stk Patriot XBL 256MB DDR PC3200 TCCD 299,- pr stk på mpx Enermax 460w PSU på mpx til 299,- Har fått lånt meg en Celeron M som jeg skal ha til jeg får penger og ork til å kjøpe pentium M. Må få selge unna en del hardware. Har hatt lyst på et slik oppsett helt siden Aopen kom ut med hovedkort for stasjonære på i855 chipsettet. Med denne maskinen skal jeg hevde meg på orben i 6600 klassen. Har et xfx 6600 extreme som gjør 570/780 stock. (det er villt til 6600 å være) Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 ...ASUS P4GD1 915p chipsett med pciE. 500,- på qxl ... Det som er viktig å huske med P4GD1 er å skru opp "PCI Express Frequency" når man overklokker, gjør man ikke det klarer man ikke mer enn 219-220 MHz FSB, altså 10% over 200. Skrur man "PCI Express Frequency" opp til 110 MHz kan man klare opp til 242 MHz FSB. Et enkelt regnestykke for hvor høy PCI-E frekvens man trenger for å komme til en FSB er "FSB/2,2=PCI-E". Så hvis man vil oppnå 250 MHz regner man slik: 250/2,2=113,6, som vil si at man må stille "PCI Express Frequency" til minimum 114 MHz i BIOS. Dette hovedkortet fungerer heller ikke SATA på hvis man overklokker for mye. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Dere som nå tester ut S479-adapteret.. m/Dothan..: Klarer en M730 (533) FSB200 uten å måtte gjøre en Voltmod? Og dersom man trenger mer VCore.... Er det pinmod-trikset? Dvs. en ledningsstump i sokkelen (på rett sted)? Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Har gått til innkjøp av slikt ett oppsett selv. Solgte AMD'en min, da jeg var klar for å teste noe nytt. Her er utstyret jeg bruker: Asus P4C800Deluxe Pentium M 730 1.6GHz "Dothan" @ 2.7GHz (2.8GHz for benching) 2x512MB BH-5 PowerColor X800XTPE CPU ville 2.6GHz 100% stabilt etter en liten socket vcore mod som ga den 1.5v. Brukte da orginalkjøleren som fulgte med SocketConverteren. Kunne benche den på 2.7GHz. Etter å ha fått moddet en skikkelig vcore mod, å gitt CPU 1.6v så begynte orginalkjøleren å bli varm. Moddet derfor SocketConverteren, slik at jeg kunne få skikkelig kjøler på. Kjører den nå med en ThermalRight XP120 med en 18db vifte. CPU'en vil da 2.7GHz 100% stabilt, å kan benche den på 2.8GHz. Under er litt resultater, men noen er fra før jeg byttet kjøling. Kommer nok til å poste flere resultater etterhvert. Kan først begynne med ett 3DMark2001 resultat. Dette ble kjørt mens jeg fremdeles hadde orginal kjøleren å 2.7GHz var max den ville. Kan nok legge på noen poeng nå (X800XTPe kortet gikk her på default hastighet) http://service.futuremark.com/compare?2k1=8587311 Det neste er ett Super PI resultat. Her er ett max ScreenShot jeg klarer. Hastigheten er verifisert. Dette er det eneste jeg har fått testet av benching så langt. Har endel andre ting jeg holder på med også, men maskinen er i bruk 24/7 å funker som en drøm Endret 1. juni 2005 av JimRamse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå