Gå til innhold

Hvilket kort bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hahaha, det kortet koster jo 3600,-

 

Du får x850xt pe til samme prisen, yter _MYE_ bedre. Skjønner meg ikke på folk som vil ha 512mb, men ja, det er jo ditt valg å kaste bort de 1000 ekstra kronene på 0% bedre ytelse (Kanskje bedre i fremtiden når man trenger 512mb, men da er x800xl ALT for treigt. Det blir som et 9200 med 256 mb minne i dag om et år eller noe.

I dagens spill er X850XT PE oppmot ~20% raskere i enkelte tilfeller, jeg vil ikke definere det som _MYE_ raskere.

Det er situasjoner i dag der X800XL 512MB har bedre ytelse enn 256MB versjonen og dette er et kort som burde takle ganske mye også i fremtiden med moderat oppløsning og uten eller lav grad med AA og/eller AF. Men når det er sagt så vil jeg også mye heller anbefale X850XT (PE) med 256MB VRAM, man vil nok ha mer glede av det.

 

Nå har det seg sånn at X850 XT kortene generelt sett er raskere enn 6800Ultra kortene, Men 6800 serien kan kjøre noe som heter sm3.0 Og vil gi endel stiligere lys-effekter i spill som støtter dette.

Du tenker nok på HDR rendering med FP blending/filtering. Dette er ikke en SM3.0 funksjon og det er heller ikke alle SM3.0 spill som støtter det. FP blending på NV4x gjør også AA ubrukelig og kan gi en ganske stor ytelsetap. På en annen side har X8x0 støtte for 3Dc som også flere og flere spill vil benytte.

Lenke til kommentar

Takk for alle tipsene :thumbup:

 

 

Nå har jeg nesten bestemt meg for å ta en X850 XT, men hva er forkjellen mellom produsentene?

 

Sapphire Radeon X850 XT 256 MB AGP

PowerColor Radeon X850XT PE 256MB GDDR3 AGP8X

GeCube Radeon X850 XT 256 MB AGP

 

Skal jeg gå for Sapphire's kort?

Endret av Colossus
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette hjelper deg mye men men.. x800xt pe og 6800ultra kom ca. samtidig på markedet. Da var de like i ytelse, da kanskje med litt fordel til x800xt pe. Så kom x850xt pe, da sier det seg selv hvilket kort som er det beste, med tanke på at nvidia ikke har kommet med et "svar" til x850xt pe.

Lenke til kommentar
Takk for alle tipsene :thumbup:

 

 

Nå har jeg nesten bestemt meg for å ta en X850 XT, men hva er forkjellen mellom produsentene?

 

Sapphire Radeon X850 XT 256 MB AGP

PowerColor Radeon X850XT PE 256MB GDDR3 AGP8X

GeCube Radeon X850 XT 256 MB AGP

 

Skal jeg gå for Sapphire's kort?

Da tror jeg, jeg ville gått for Powercolor kortet, ettersom det ser ut som det er det eneste som er XT _PE_

 

 

Mistapi

Du tenker nok på HDR rendering med FP blending/filtering. Dette er ikke en SM3.0 funksjon og det er heller ikke alle SM3.0 spill som støtter det. FP blending på NV4x gjør også AA ubrukelig og kan gi en ganske stor ytelsetap. På en annen side har X8x0 støtte for 3Dc som også flere og flere spill vil benytte.

 

Jeg tenker da på HDR med tone mapping f.eks. som gir et veldig fint bilde mtp lys-effekter.

Hva er det du mener med at det ikke er en sm3.0 funksjon? Såvidt jeg har forstått det så kom det sammen med sm3.0 og kan ikke utnyttes på dagens ati kort.

Det er også forskjell i lys-effekter fra sm2 til sm3 selvom denne forskjellen ikke forsvarer nvidia til fordel for ati pga at den er såpass liten.

Når det gjelder hva det krever så er jeg enig med deg. Har sett et par GT kort bli kjørt med HDR og da synker fps'en ganske mye. Men om man vil ha masse AA og ANISO til fordel for HDR så er vel dette en smakssak, jeg personlig tror jeg heller ville hatt 1280 med 2fsaa og 4aniso med hdr enn 1280 med 6fsaa og 16aniso.

 

Og ja jeg er klar over at ikke alle spill støtter det. Jeg nevnte HL2 som kommer til å støtte det nå snart, og Chaos Theory støtter det allerede. Og da snakker jeg om HDR.

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Ops, så ikke at det var PE.

Tenkte jeg skulle ta Sapphire Radeon X850XT 256MB GDDR3 AGP8X for 3695 Kr

i stedet for den som er PE, den koster 4349 kr og det er en del i mellom 3695 og 4349 kr vet du.

 

EDIT: Så litt på SM systemet å ble forbløffet når jeg så forskjellen mellom SM 1.1 og SM 3.0

 

Link #1

Link #2

 

Kilde

Endret av Colossus
Lenke til kommentar
Mistapi

 

Jeg tenker da på HDR med tone mapping f.eks. som gir et veldig fint bilde mtp lys-effekter.

Hva er det du mener med at det ikke er en sm3.0 funksjon? Såvidt jeg har forstått det så kom det sammen med sm3.0 og kan ikke utnyttes på dagens ati kort.

Det er også forskjell i lys-effekter fra sm2 til sm3 selvom denne forskjellen ikke forsvarer nvidia til fordel for ati pga at den er såpass liten.

Tone mapping er nødvendig for å konvertere HDR FP verdier til 8-bit per kanal resultat som dagens skjermer takler.

Alle de spillene du nevnte bruker FP blending for HDR rendering. Dette er noe som først kom med første SM3.0 hardware, NV4x, men dette er noe NV4x støtter i tillegg til SM3.0 og ikke pga SM3.0.

SM3.0 gir ikke uten videre noe bedre lys effekter.

 

Når det gjelder hva det krever så er jeg enig med deg. Har sett et par GT kort bli kjørt med HDR og da synker fps'en ganske mye. Men om man vil ha masse AA og ANISO til fordel for HDR så er vel dette en smakssak, jeg personlig tror jeg heller ville hatt 1280 med 2fsaa og 4aniso med hdr enn 1280 med 6fsaa og 16aniso.

Jeg mente ikke at AA ble ubrukelig pga ytelsetapet, jeg mente å si at FP blending på NV4x ikke støtter AA.

 

Og ja jeg er klar over at ikke alle spill støtter det. Jeg nevnte HL2 som kommer til å støtte det nå snart, og Chaos Theory støtter det allerede. Og da snakker jeg om HDR.

Ja, men som sagt det er spill som støtter SM3.0 som ikke støtter HDR. Når det gjelder HL2 så vil det også få HDR rendering for SM2.0 kort (dette er også mulig uten FP blending), men dette gjelder uansett kun en ekstra "spesial" level til spillet.

Lenke til kommentar

Okej, det er mottatt det MistaPi.

 

Men vil det si at dagens ATI kort fikser HDR ? når f.eks. hl2 kommer med det?

 

Er et sånn å forstå at sm3.0 i segselv ikke gir NOE bedre lys, for det har jeg lest...

 

Men jeg kan jo fortsatt ikke påstå noe på dems vegne, lar heller deg kommentere dette, virker som om du har mer peiling MistaPi =)

 

In the image above you can clearly see that in the 3.0 shader mode, the light is brighter than when running in 1.1 mode.

 

Nå er vel forsåvidt dette gjort med 6800GT med 1.1. vs 6800GT sm3 såvidt jeg husker. Så er kanskje ikke så lett å si noe om lyset på bildet med et ATI kort, men sånn i utgangspunktet trodde jeg det var sammenliknbart ...

Lenke til kommentar

Men vil det si at dagens ATI kort fikser HDR ? når f.eks. hl2 kommer med det?

Ja, Valve demostrete dette på R9800Pro for over et og halvt år siden. Men HDR rendering uten FP blending/filtering skal være mye mer tungvindt og begrensende.

 

http://www.beyond3d.com/misc/hl2/

 

Er et sånn å forstå at sm3.0 i segselv ikke gir NOE bedre lys, for det har jeg lest...

 

In the image above you can clearly see that in the 3.0 shader mode, the light is brighter than when running in 1.1 mode.

 

Nå er vel forsåvidt dette gjort med 6800GT med 1.1. vs 6800GT sm3 såvidt jeg husker. Så er kanskje ikke så lett å si noe om lyset på bildet med et ATI kort, men sånn i utgangspunktet trodde jeg det var sammenliknbart ...

En sammenligning mellom SM1.1 (DX8.0) og SM3.0 for å vise til at SM3.0 har bedre lyseffekter enn SM2.0 blir noe søkt for å si det mildt. SM3.0 gir ikke bedre lyseffekter så fremst spill utviklerene gjør disse samme effektene i SM2.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...