Gå til innhold

Hvilket kort bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Jeg vet at kanskje ikke mange har mye erfaring med kortene, men det må jo finnes en link mellom de som er på 512 MB og 256 MB siden de har nesten samme navn (have vet vel jeg, jeg er jo ikke god i dette)

 

Jeg har tatt valget mellom 3 kort, men hvilket kort er best tror du?

 

Abit Fatal1ty X800 XL 512 MB

Sapphire X800XL 512

Gainward GeForce 6200 512 MB Pro/1490

 

:hmm:

 

 

PS: Bryr meg ikke hva folk sier om 512 MB, JEG vil i allefall ha 512 MB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hahaha, det kortet koster jo 3600,-

 

Du får x850xt pe til samme prisen, yter _MYE_ bedre. Skjønner meg ikke på folk som vil ha 512mb, men ja, det er jo ditt valg å kaste bort de 1000 ekstra kronene på 0% bedre ytelse (Kanskje bedre i fremtiden når man trenger 512mb, men da er x800xl ALT for treigt. Det blir som et 9200 med 256 mb minne i dag om et år eller noe.

Lenke til kommentar

Jeg har Geforce4 Ti 4200 og det er på tide å bytte uansett.

Selvfølgelig kan det være dumt av meg å kjøpe X800XL med 512 MB, men det er jo mitt problem.

Det kan i allefall ikke blir verre enn Geforce4 Ti 4200 ;)

Endret av Colossus
Lenke til kommentar

GeForce6200 med 512 MB minne må være noe av det sykeste og mest skrudde jeg har hørt når det gjelder skjermkort. Blir som å kjøpe en Pentium 3 500 prosessor med 2 GB minne isteden for en P4 3000 med 1GB.

 

Uansett hva du gjør; ikke kjøp dette kortet. Les heller noen tester av skjermkort eller søk på tilsvarende tråder i dette forumet og velg utfra ytelse og pris.

 

Selv har jeg et XFX 6600GT (kostet ca 1600 kr) og er fornøyd med det. Anbefaler deg å lete blant 6600GT-kort hvis du er i 1500-2000kr-prisklassen. Disse kortene gir fremdeles veldig mye for pengene. X800-baserte kort er nok heller intet dårlig valg.

Lenke til kommentar

Av de 3 ville jeg nok gått for Sapphire kortet, har 256mb utgaven selv, og er meget fornøyd.

 

Beklager at også jeg må være frekk nok til å nevne at eneste stedet du tjener på 512 mb ovenfor samme kort med 256 er HL2, men også der hadde det alltid vært bedre å kjøre et raskere kort med 256mb minne =)

 

Kan vise til en test om hvor mye det er som skiller dem : TEST Her gjenspeiler altså Gigabyte kortet ytelsen til Abit kortet eller Sapphire kortet du tenker på.

 

for guds skyld ikke kjøp 6200 =)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt noen av de kortene, 512 mb minne er bare et salgstriks som tydeligvis har virket veldig bra på deg.

 

Registrer at du skal ha 512 mb uansett hva forumet sier, men jeg prøver for det. Du får et mye bedre kort hvis du velger et med 256 mb minne i samme prisklasse. Hvorfor kjøpe et dårligere kort til samme pris?

Lenke til kommentar
OOOPS  :blush:

glemte å ta med link til kortet :blush:

...

 

DER!

Litt i dyreste lage :omg::confused:

Er ikke ute etter et superkort her, bare et greit kort som er bra nok til dagens standard.

 

Jeg ville ikke kjøpt noen av de kortene, 512 mb minne er bare et salgstriks som tydeligvis har virket veldig bra på deg.

Tydeligvis har jeg gått fem på :)

Har du en kur mot "512MB feber"? :blush:

 

Vet du har nevnt det, men klarer ikke se på at du driter deg ut her. Gjør deg selv en stor tjeneste og bruk pengene på et skikkelig kort med 256mb, som f.eks x850 eller 6800. Det vil yte mye bedre!

Hører folk sier det, men er det noen som har prøvd kortene i det heletatt her?

 

 

Jeg må nok vente litt med dette her til hardware.no får fikset en test, som jeg kan sammenlign med de andre kortene på markedet.

Endret av Colossus
Lenke til kommentar

Visst det viser seg at jeg ikke skal ha 512 MB likevel, ville dere ha tatt XFX GeForce 6800 Ultra 256MB eller

Sapphire Radeon X850 XT 256 MB AGP?

(Orker ikke å bytte hovedkort visst jeg kan kjøre kortene i AGP)

Endret av Colossus
Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at X850 XT kortene generelt sett er raskere enn 6800Ultra kortene, Men 6800 serien kan kjøre noe som heter sm3.0 Og vil gi endel stiligere lys-effekter i spill som støtter dette.

 

Spill jeg vet om som støtter dette foreløpig er :

Tom Clancy Splinter cell : Chaos Theory

og HL2 kommer med støtte for dette til sommeren

Samt Far Cry

 

Etterhvert vil det også komme flere spill

 

Edit : La meg legge til at du gjør meget klokt i å kjøpe 6800Ultra/x850xt istedenfor x800xl med 512MB RAM

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Hvor stor forskjell er det mellom X850 XT og 6800 Ultra når det er snakk om hastighet og ytelse?

Jeg har jo bare sett hvordan Geforce4 Ti 4200 går og jeg er heller ikke så særlig erfaren når det er snakk om hardware.

Endret av Colossus
Lenke til kommentar

Hei du, jeg vet du har lyst på 512mb men det hjelper desverre lite. Pcworld hadde en test av det(tror det var de) og det var en ytelse på ca 5% mer til ca 1000kr mer. Du får et x850xt pe til denne prisen som er markedets beste kort!

 

Lykke til med kjøpet uansett hva du velger, jeg vill som sagt fraråde deg 512mb kort!

Lenke til kommentar
Pcworld hadde en test av det(tror det var de) og det var en ytelse på ca 5% mer til ca 1000kr mer.

Ikke mer? Du har kurert meg fra "512MB feber'n".

Da blir det vel X850 XT eller 6800 Ultra likevel da :roll:

 

Men da er vi tilbake til spørsmålet:

Hvor stor forskjell er det mellom X850 XT og 6800 Ultra når det er snakk om hastighet og ytelse?

Endret av Colossus
Lenke til kommentar

Har ikke noen tester sånn på rappen, men det avhenger litt av hvilke spill du spiller.

 

Sånn foreløbig kan jeg si at 6800Ultra er raskest i Doom 3 og x850xt er raskest generelt sett ellers hvis jeg ikke husker ruskende galt.

 

Hvis du kun spiller doom 3 er svaret lynende enkelt.

Hvis ikke så får du se på noen tester etterhvert. =)

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...