Lurifaksen Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 (endret) Bruker et program som bruker MS SQL-server for lagring av data. Dette programmet vil jeg også bruke UTENFOR LAN'et. Det skulle ikke være noe problem siden programmet kobler seg opp via MS SQL-server. Men uansett hvor mye jeg roter med åpning av porter vil det ikke fungere. Finner ikke serveren når jeg forsøker å koble til. MS SQL bruker port 1433 og 1434 så vidt jeg vet. Begge disse portene er åpnet i ruteren, av NGT. Har også forsøkt å gjøre det manuelt. Noe jeg synes er litt rart er at dersom jeg kjører en portscan over internett finner den ikke disse portene. Den finner derimot 3389, som vi også har åpnet. Dersom en portscan ikke får koblet til portene - betyr det da at de faktisk ikke er åpen? (dvs, kan jeg stole på portscanneren?) Vi bad NGT sjekke at den var åpen, og jada det bekreftet de. Vi bad de deretter å sjekke om de fikk koblet seg til porten, og da sa de at oppkoblingen ble droppet med en gang den ble koblet til? Er veldig usikker på om det er i ruteren feilen ligger, eller om det er SQL-serveren som er på tur. Noen som har installert MS SQL server 2000, som vet at det ikke skal noen konfigurasjon til for at den også skal fungere over internett? Endret 13. mai 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Har du innstallert SQL serveren selv, eller er dette noe som fulgte med programmet du nevner? Det har nemlig slik at det finnes en versjon av SQL Server som kalles Desktop Engine/Edition og denne er det kun mulig å koble seg til fra lokal maskin. Så hvis det er denne som er innstallert så er det som du skjønner umulig å koble seg til fra andre maskiner. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Det fulgte med en separat installasjon av MS SQL. Har ikke sett noe om "Desktop" - hvordan kan jeg få sjekket dette? Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Har du "Microsoft SQL Server" på Start->Programs menyen? Finner du isåfall Enterprise Manager eller Query Anaylzer i denne gruppen? Hvis du ikke finner dette så er det nok Desktop edition du har, siden denne utgaven ikke kommer med disse programmene. Lenke til kommentar
noxic Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Det å åpne MS-SQL mot nettet på den måten er en særdeles dårlig løsning. MS-SQL har ikke akkurat verdens beste track-record når det gjelder sikkerhet. Jeg vil heller anbefale å lage en eller annen form for tunell fra den eksterne servern. Det finnes flere gode alternativer for dette. Da slipper man å eksponere MS-SQL servern sin for hele omverdnen. Dette vil garantert spare deg for masse bry i fremtiden! -- NOXiC Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2005 (endret) Da slipper man å eksponere MS-SQL servern sin for hele omverdnen. Hvordan det? Så lenge det kun er én bruker, med et godt passord kan da ikke dette være en spesielt stor sikkerhetsrisiko (forutsatt at kjente sikkerhetshull er tettet)? Er det sikrere å bruke remote desktop? Endret 18. mai 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
kamus Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Det å åpne MS-SQL mot nettet på den måten er en særdeles dårlig løsning. MS-SQL har ikke akkurat verdens beste track-record når det gjelder sikkerhet. Jeg vil heller anbefale å lage en eller annen form for tunell fra den eksterne servern. Det finnes flere gode alternativer for dette. Da slipper man å eksponere MS-SQL servern sin for hele omverdnen. Dette vil garantert spare deg for masse bry i fremtiden! -- NOXiC Det som ofte har vært problemet i ms-sql er at de som har satt den opp har ikke satt noe passord på sa brukeren, og det har jo skapt litt problemer...... Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 21. mai 2005 Del Skrevet 21. mai 2005 Det som ofte har vært problemet i ms-sql er at de som har satt den opp har ikke satt noe passord på sa brukeren, og det har jo skapt litt problemer...... Enkelte er dessverre så dumme at de burde blitt fratatt retten til å bruke pc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå