Gå til innhold

Problemer med lysstyrke på bærbar PC.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Systemet står under høgere spenning ved nettdrift. Dette for å ha en overspenning for å lade batteriet. Når man trekker ut ladekontakten fra maskinen blir batteriet belastet, og spenningen synker.

På et 12V batteri er det ikke uvanlig at det lades med over 14V.

Lenke til kommentar
Systemet står under høgere spenning ved nettdrift. Dette for å ha en overspenning for å lade batteriet. Når man trekker ut ladekontakten fra maskinen blir batteriet belastet, og spenningen synker.

På et 12V batteri er det ikke uvanlig at det lades med over 14V.

Teoretisk sant det fenomenet du beskriver, selv om det ikke akkurat berører PC'er først og fremst.. Som noen andre skriver her, så er det nok en strømsparefunksjon i laptop'en som gjør dette.. Hadde de selv, men disablet det i BIOS.

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar

De fleste bærbare har en mulighet til å justere lysstyrken. Jeg vet ikke hva slags bærbar du har, men let etter ikoner på tastaturet som minner om en sol. trykk så på FN-knappen og den knappen.

På Dell laptoper er det pil opp og ned, Asus har F5 og F6 (det er de jeg har inne til test nå, så jeg har ikke eksakt informasjon om andre).

Lenke til kommentar
De fleste bærbare har en mulighet til å justere lysstyrken.

Hehe ... Er med på det....

Men trådstarter sitt problem gikk på: "Med engang jeg trekker ut ladekontakten fra maskinen blir skjermen mørkere."

Edit: Og da må han evt. etterjustere ...

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Hehe Er med på det....

Men trådstarter sitt problem gikk på: "Med engang jeg trekker ut ladekontakten fra maskinen blir skjermen mørkere."

Ja, og derfor må man justere skjermstyrken etter man har koblet ut strømmen for å sette det nivået man ønsker. Det er vanlig at maskinen lagrer lysstyrken når kablen er koblet i og når den kjører på batteri. Dette må man da endre på selv ved å justere lysstyrken.

Det er noen svært få bærbare som ikke klarer den samme lysstyrken på batteri som med strøm koblet til. Ingen av maskinene vi har testet dette året har den egenskapen.

Lenke til kommentar
Det er noen svært få bærbare som ikke klarer den samme lysstyrken på batteri som med strøm koblet til. Ingen av maskinene vi har testet dette året har den egenskapen.

Ikke for å kvervulere alså... men der er tre tilfeller i toppen av tråden...?

Kanskje de har noen samleobjekter? :love:

Lenke til kommentar
Ikke for å kvervulere alså... men der er tre tilfeller i toppen av tråden...?

Kanskje de har noen samleobjekter? :love:

Det skjer sannsynligvis pga de ikke vet om muligheten til å justere lysstyrken, som var akkuratt det jeg påpekte ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke så mye om bærbare pc'er men jeg vet at Acer bærbare har et eget program der man kan stille inn litt av hvert. Bla. lysstyrke på skjermen, hvor rask klokkehastighet CPUen skal arbeide med o.l.

Den finner man hvis man gjør følgende:

Høyreklikk på desktopen-->Properties-->Screen Saver-->Power-->Da kommer vanligvis Acer sitt "program" opp.

Kanskje dere som har bærbar har andre innstillinger enn de som har stasjonær, altså da tenker jeg i Power...?

Lenke til kommentar
Hadde de selv, men disablet det i BIOS.

.......så du kjørte med like mørk skjerm hele tiden?

Funksjonen jeg disablet innebar vel noe som "skru ned lysstyrken når maskinen går på batteri." Dermed fikk jeg konstant maks lysstyrke hele tiden, etter at jeg disablet denne funksjonen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...