Gå til innhold

Laptop til grafisk design [ca 14-17k]

Anbefalte innlegg

Jeg driver ennå å leter etter en bærbar PC som kan passe til mitt behov. Etter mye om og men og søking på nettet etter reviews og erfaring (samt mye lesing her på forumet) sitter jeg igjen med 3 alternativer som jeg ser på som passende. Tilbakemeldinger på dette samt råd og tips mottas med takk.

* Budsjett: ca 14-17000.

Minimum specs:

- Helst Centrino / Sonama, minst 1,8 Ghz

- Minst 1 Gig ram, DDR2

- 15" går grei, men vurderer 17"

- Minimum 80 gig HD (5400 rpm)

- Gjerne DVI ut

- DVD-brenner

Skal brukes til:

- Først og fremst grafisk design og jobbing, muligens noe spilling men hovedvekten ligger på prosessor/minnekrevende oppgaver. God skjerm er altså viktig her, med tanke på at det nok skal vises fram endel arbeid for klienter, og et godt intrykk er jo da viktig. Kommer ikke til å reises med hver eneste dag, men bør være portabel nok til at det ikke er plagsomt.

---

Alternativ 1:

- Tundra 1559X - Intel Centrino 1.86GHz/1024MB/80GB/DVD RW/15"/6600 128MB

Pris: 13395,-

Link: Tundra 1559x

Fordeler: Meget gode specs! Bra skjermkort og har det meste rent spesifikasjonsmessig. Ikke minst, veldig billig.

Bakdeler: Med tanke på at den faktisk er såpass billig går jo åpenbart dette utover konstruksjonen. Ikke minst er jeg bekymret for om skjermen vil holde mål. Den mangler også DVI-ut og designet er kanskje ikke det mest innbydende.

Alternativ 2:

- Acer Travelmate 8104WLMi/PM 760 2.0 GHZ ATI X700 -WSXGA+ - DDR2 minne - PCI Express 128MB

Pris: 18 250,00 (!)

Link: Acer TM 8104

Fordeler: Meget god konstruksjon (noe Acer er kjent for), meget pen og generelt veldig gode specs. WSXGA (1680x1050) pluss DVI-ut.

Bakdeler: Dyr! Egentlig rett og slett litt utenfor budsjettet mitt med tanke på at man også må ha bærevekse, mus etc.

[Alternativt: Acer Aspire 1694? (ikke DVI-ut, litt billigere).]

Alternativ 3:

- Dell Inspiron 9300 1.86 GHz, 17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200), 1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512) 80GB (5400rpm) IDE harddisk 128MB DDR ATI®

Pris: Alltids noe variende med tanke på konfigurasjon, men med ATI X300-skjermkortet blir det ca 15-16000 tusen. Altså innenfor budsjettet.

Fordeler: Stilig design, meget god 17"-skjerm som jeg har lest veldig mye godt om, gode specs, generelt lest mye bra om denne.

Bakdeler: Hørt mye varierende om dell [både deres PC'er og selskapet som sådan].. Mye medfølgende crap, pluss låst bios. Litt for stor for å være særlig portabel? Ikke minst er jeg usikker på om ATI X300-konfigurasjonen vil være tilstrekkelig.

[Alternativt: Inspiron 6000 (15") 15.926,- ?]

---

Så som dere ser fins det en del å velge i, og det er vanskelig å vite hva man bør gå for, spesielt når man ikke får prøvd PC'ene rent fysisk på forhånd.

Tundraen virker jo solid, men mangler endel finesser samt at litt billig konstruksjon trekker ned.

Acer TM'er virker jo særdeles bra og ikke minst veldig portabel; her trekker prisen åpenbart en del ned. Er det noe vits i å vente til den går ned i pris? Og er den egentlig verdt pengene?

i9300 sies det jo veldig mye bra om, men her igjen lurer jeg på alt det varierende jeg har hørt om Dell. Ikke minst, selv om skjermen virker utrolig deilig, er jeg litt skeptisk til om det blir for trasig å slepe rundt på, selv om jeg ikke daglig kommer til å ta med PC'en overalt. Som grafisk designer er det jo en stor fordel med stor og flott skjerm. En annen ting her er konfigurasjonen: Vil en ATI X300 tilfredstille mine behov? Med GeForcen blir den rett og slett litt for dyr, akkurat sånn som Acer TM'en.. Pris uten quicksnap, uten GeForce havner på ca 16.501,- som er bra. (selv om jeg vurderer quicksnap, det ser ganske kult ut :) )

Alt av erfaringer, synspunkt og informasjon jeg har oversett mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det blir jo liksom ikke det samme med billigste konfigurasjon da.. Må jo ha prosessorkraft, muligens heller det enn tipp-topp skjermkort egentlig. Som sagt, spilling kan jeg gjøre på stasjonær-pc'en min, minne og prosessor er det som gjelder mest. Dessuten har jeg for meg at en i9300 blir litt for stor og tung..

Lenke til kommentar

Du får en veldig god Dell i9300 for 16-17 k.. Men kjøp ekstra minne et annet sted enn på dell.no da kan du fort spare en tusenlapp..

Men personlig mener jeg at en 17" blir for stort å bære med seg når det skal gjøres.. Ville nok gått for en maskin med 15,4" Widescreen med 1680x1050 oppløsning eller noe..

Ser at maskinen ikke trenger å være en helblods spillmaskin, og da tror jeg et Radeon X300 skjermkort med 128 MB minne vil være nok.. Dette skal yte omtrent som den mobile versjonen av Radeon 9600.. Med andre ord kan den kjøre alle nye råe spill på medium oppløsning og innstillinger. Noe som egentlig bør være greit nok...

Denne maskinen får du for drøye 14k med 1,86 GHz Pentium-M, 512 MB ram, Radeon X300 128 MB, 80 GB 5400rpm, DVD-RW, 1680x1050 oppløsning..

512 MB minne koster vel drøyt 1000 kr. hvis det kjøpes et annet sted.. Altså blir det drøyt 15.000 kr... Men litt kjipt det med skjermkortet.. En PC til 15.000 kr. fortjener bedre skjermkort..

Men søder.. Jeg savner en PC hos Dell som er litt bedre enn i6000 på skjermkortfronten (R X600, R X700 eller GF6600) men like liten. Det tror jeg ville blitt godt tatt i mot.. Inspiron 7000 eller no :)

Lenke til kommentar

Kjøpe minne en annen plass sier du? Hmm, jo høres jo forsåvidt lurt ut, men jeg har aldri hatt en bærbar før så jeg vet ganske lite om hvordan man setter inn sånt.. Uansett har jeg lyst til at PC'en skal være 'ferdig' når jeg får den tilsendt for enkelthets skyld :) (jada, jeg er litt lat)

Men er enig ang. det du sier om skjermkortet - selv om jeg sikkert ikke trenger noe bedre er det jo egentlig en synd og en skam å bruke 15-16k på en bærbar PC med et low-end skjermkort. Spesielt med tanke på at f.eks Tundra 1559 leveres med nVidia 6600 MXM 128MB (skal vel være ganske o.k)..

Er en (nesten) fullspekket i6000 å foretrekke ovenfor Tundraen mon tro?

Lenke til kommentar
Du får en veldig god Dell i9300 for 16-17 k.. Men kjøp ekstra minne et annet sted enn på dell.no da kan du fort spare en tusenlapp..

Hvis du går på "Dell Anbefaler" og det midterste tilbudet, får du 1.73ghz, 2x512mb ram og dvd-brenner for 1.600,- mer enn 1.6, 2x256mb ram og cd-rw/dvd combo, og oppgraderingene er verdt:

2x256 til 2x512mb ram = 1200kr

1.6 til 1.73 ghz = 500kr

cd-rw/dvd til dvd-rw = 1000kr ;)

:)

Lenke til kommentar

Hm. Men jeg syns ærlig talt at det tilbudet ikke ser så sinnsvakt bra ut; for det første vil jeg ha WUXGA om jeg først skal kjøpe Inspiron. Ikke minst har jeg lyst på noe bedre enn 1.73Mhz og 512 meg ram, større enn 60 GB HD, og ikke minst da skjermkortet.

Med tanke på at jeg for mindre penger enn denne i9300'en kan få en Tundra med Centrino 1,8 Ghz, 1 gig ram, 80gig HD og nVidia 6600 MXM 128MB.. Hvorfor skal man da velge Dell? Ikke minst med det dårlige ryktet Dell i utgangspunktet har. Er virkelig konstruksjonen SÅ mye bedre hos 9300'en? Jeg stiller meg litt skeptisk til det.

Lenke til kommentar
i9300 m/ [email protected], 1gb ddr2, 80gb 5400rpm, dvd-brenner, wuxga og go6800 = 16.428,-

t1559 m/ [email protected], 1gb ddr2, 80gb 5400rpm, dvd-brenner, sxga+ og 6600 = 13.395,-

Prisforskjell: 3.000,-

Bedre skjermkort, mye bedre skjerm, bedre oppløsning, mye, mye bedre skjermkort, bedre konstruksjon.

Hmm. Sant det der da. Det er jo absolutt verdt 3000 ekstra, uten tvil. Det eneste jeg da må ta stilling til er hvorvidt et slikt monster av en 17"'er greit å drasse rundt på :)

Lenke til kommentar

Siden du skal drive med design bør du absolutt velge en maskin med UXGA skjerm. Både Toshiba og IBM leverer 15,x" skjermer med uxga. Sikkert flere som gjør det samme. Du er altså ikke avhengig av 17" for å få høy oppløsning.

Sony leverer også gode skjermer. Har selv to sony med 16.1" uxga. Men Sony er så gjerrige at de tilpasser loddepunkter på hk til å ryke like etter at garantien har gått ut. (Har re-loddet begge mine flere ganger de siste månedene. I usa finnes flere firma som har omlodding av sony-hk som hovednæring!)

Lenke til kommentar
Siden du skal drive med design bør du absolutt velge en maskin med UXGA skjerm. Både Toshiba og IBM leverer 15,x" skjermer med uxga. Sikkert flere som gjør det samme. Du er altså ikke avhengig av 17" for å få høy oppløsning.

Sony leverer også gode skjermer. Har selv to sony med 16.1" uxga. Men Sony er så gjerrige at de tilpasser loddepunkter på hk til å ryke like etter at garantien har gått ut. (Har re-loddet begge mine flere ganger de siste månedene. I usa finnes flere firma som har omlodding av sony-hk som hovednæring!)

WUXGA er da 20% større enn UXGA. ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes definitivt Acer maskinen virker mest riktig til ditt bruk. Ikke noe vondt om verken tundra 1559 eller Dell i9300, men det er etter min mening maskiner som passer bedre til hjemmebruk enn for profesjonelt bruk som du tydeligvis skal bruke den til. Er også helt enig i at go6800 er et suverent skjermkort til spilling, men til grafisk arbeid ser jeg ikke helt vitsen.

Lenke til kommentar

Mange gode poeng her:

- Fredrik: Sekk ser så nerdete ut, hater å gå med sekk :D Så veske må til! Men det fins da vel veske til 17"ere?

- Petterg: Hva slags Sony laptop'er refererer du til? Kan ikke huske å ha sett noen, legg gjerne inn en link eller to om du gidder. Har forøvrig heller ikke kikket så mye på Toshiba eller IBM for den saks skyld, så vet ikke så mye om disse.

Det er forøvrig sant det du sier om at jeg ikke trenger en 17"er, men det er litt digg med stor skjerm da. Men at den er lett å ta med er kanskje et enda viktigere poeng når man først skal ha en _bærbar_ pc.

- sven-o: Har du veske eller sekk?

- heckting: Acer-maskinen virker jo veldig god, men der er jo prisen et åpenbart problem. Jeg syns den virker overpriset!

Lenke til kommentar

Jeg har sekk. Kaller du meg nerd!?! :p

Dell selger også vesker tilpasset i9300.

Jeg valgte 17" WUXGA, fordi en 15" med så høy oppløsning blir fort litt smått. Dessuten har jeg ikke sett en 15" med uxga til under 22000,-. Til mitt bruk er dette en perfekt maskin. Den er svært stille, og ytelsesmessig danker ut alle andre maskiner i samme prisklassen(jeg ga 15.500,-).

Dersom du kan leve med 1kg ekstra, og en noe mer klumpete maskin, burde valget være enkelt.

Forøvrig, uttalelsen om at dell eller tundra ikke skulle passe for profesjonelt bruk, er noe av det latterligste jeg har hørt. Hadde vært artig med litt mer grunnlag enn personlig synsing.

Endret av sven-o
Lenke til kommentar

sven-o: Hehe, er vi ikke alle nerder inne på dette forumet? :p Uansett, jeg trives iallfall ikke å gå med sekk..

Jeg tror jeg fins skal klare å leve med en maskin som er 1 kg tyngre, men det er allikevel vanskelig å si når man ikke har sett maskinen "in real life".

Dessuten så er det jo litt press med tanke på at Dell har endel tilbud gående akkurat nå som virker ganske gode, men; kjører de ikke alltid slike tilbud? Vil ikke de tilbudene som nå utløper ganske enkelt bli erstattet med andre tilsvarende tilbud? Og som det har blitt nevnt tidligere her, så skal det da alltids gå an å få prutet ned prisen littegrann (fordelen med selgere som jobber på provisjon :) )

CrZy_T: Nei, Mac er nok ikke aktuelt for meg, både overpriset og jeg liker personlig PC mye bedre. At Mac skal være så mye bedre egnet til grafisk design er uansett en myte mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Dessuten så er det jo litt press med tanke på at Dell har endel tilbud gående akkurat nå som virker ganske gode, men; kjører de ikke alltid slike tilbud? Vil ikke de tilbudene som nå utløper ganske enkelt bli erstattet med andre tilsvarende tilbud? Og som det har blitt nevnt tidligere her, så skal det da alltids gå an å få prutet ned prisen littegrann (fordelen med selgere som jobber på provisjon :) )

Har aldri sett at Dell har så bra tilbud som dem har nå. Vanlig før har vært f.eks 2x ram og en printer. Nå er det: 2x ram, 700kr avslag og fri frakt = verdi 1600kr eller enda mer om du velger et oppsett som har 512mb ram som standard, da får du 2x512mb! :yes:

Noen selgere holder fast på Dell sine priser mens andre kan gå ned litt, men det er mest hvis du handler for veldig mye!

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...