Gå til innhold

"å utdanne seg selv"

Anbefalte innlegg

kan hende jeg ikke kommer inn på it-studier på universitetet til høsten, og lurer da på om noen veit om det er lurt å heller prøve å lære seg selv? at man f.eks stikker innom testsentere i ny og ne for å ta 'eksamener' i div. ting, sånn at man har papirer på det man kan.

eller bør jeg satse på en universitets grad?

har jo hørt om flere som ikke har hatt noe opplæring, men som fortsatt er attraktive på markedet....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man har viljestyrken, pågangsmotet og pengene til å gjøre det på egenhånd er det ingen dum løsning, men du må sette målet/målene høyt.

Per i dag er det bare en sertifisering (siden du snakker om testsentre) som ligger virkelig høyt og det er CCIE, men veien er lang og dyr. Den vil og forbli den eneste inntil Microsoft lanserer sitt Microsoft Certified Architect Program. (http://mcpmag.com/news/article.asp?EditorialsID=789 )

Det er en annen "sertifisering" (eller hederspris om du vil) fra Microsoft som er meget annerkjent, nemlig Microsoft Most Valued Professional (MVP). Men det er ingen tester eller lignende du kan ta for å bli det.

Mange andre veier du kan ta og samtidig tjene gode penger innen sertifiseringsverdenen som ikke krever like mye tid og dedikasjon, det kommer helt an på ambisjonsnivået ditt :thumbup:

Lenke til kommentar
kan hende jeg ikke kommer inn på it-studier på universitetet til høsten, og lurer da på om noen veit om det er lurt å heller prøve å lære seg selv? at man f.eks stikker innom testsentere i ny og ne for å ta 'eksamener' i div. ting, sånn at man har papirer på det man kan.

eller bør jeg satse på en universitets grad?

har jo hørt om flere som ikke har hatt noe opplæring, men som fortsatt er attraktive på markedet....

Hvis du kommer inn bør du definitivt satse på en universitetsgrad. Ellers er det også mulig å gå veien via en høgskole, får så å fullføre en mastergrad senere på universitetet.

Ellers vil jeg råde deg til å holde deg unna disse rådyre private utdanning og sertifiseringsordningene. Hvis du får staten eller en arbeidsgiver til å betale for det, greit nok. Men hvis dette kommer fra din egen lommebok, bør du heller satse på en "grå og kjedelig offentlig utdannelse" :)

Å utdanne seg selv MÅ en også gjøre mens man tar studiet. Utdannelsen gir dog en god basis (som er kvalitetssikret og basert på årelang erfaring) å basere seg på.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

Å kalle sertifiseringer dyrt er vel å ta i. Med en pris på 1000 per stykk i de aller fleste tilfeller vil jeg ikke akkurat kalle det "rådyrt" ;)

Men det er jo selvfølgelig et valg å ta. Mange av de årene jeg har på baken som student har vært gjennom en privat ordning, var det billig? Nei, men jeg sitter ikke igjen med mer studielån enn de fleste jeg kjenner som har fullført et 5 års offentlig løp.

En av fordelene ved å ta en privat utdannelse/studere på egenhånd er at du har muligheten til å få en meget spesialisert utdannelse som meget få i Norge har før deg om du velger riktig retning.

Jeg vil heller være en av 5 enn en av "alt for mange" it-ingeniører, spesielt når kompetansen er etterspurt og meget godt betalt.

Lenke til kommentar

Min påstand er at de aller aller fleste som skal begynne på en høyere utdanning idag ikke har filla peiling på hva de egentlig har lyst til å jobbe med om tre til fem år, når de er ferdig utdannet. Med en bred platfom å stå på har man mange muligheter når man har gått et par år på skolen, og man sitter da med en mye høyere innsikt i hva man egentlig vil drive med. Jeg kjenner ikke mange som jobber med det de hadde forespeilt seg da de begynte på Bahelorgraden i IT. Sånn sett er det bedre å være en av mange med mange muligheter.

Å basere seg på sertifiseringen for å få denne brede platformen tror jeg ikke på. Det blir alt for mye å gape over dersom man vil ha en spesialisert sertifisering for hvert fagområde. De generelle sertifiseringen er heller ikke noe å skryte av alene - en 9-åring er tross alt MCSE-sertifiseringen ;) Dermed er jeg enig med Jalmar i at man bør satse på spesialisering å bli en av fem dersom man skal basere seg på serifisering. Spørsmålet er bare om man har så stor selvinnsikt at man vet at det emnet er det man vil jobbe med resten av livet

Lenke til kommentar

Det å satse på generelle sertifiseringer og gå ut med det for å få jobb er per i dag nesten umulig.

Skal man gå sertifiseringsveien må man nesten ha en generell sertifisering + spesialisering eller kun spesialisering. Problemet med å kun ta en spesialisering er at man ikke får like mange års utdannelse å støtte seg på dersom man skulle miste jobben man fikk (eller lignende).

I 2004 fikk jeg et tilbud om jobb fra en kjent konsulent bedrift og de stilte følgende krav:

Jeg ser for meg at ******* trenger folk med :

1) MCSE er grunnleggende (generell)

2) CCIE Security/RS (spesialisering)

3) Noe kompetanse på smarte Linux løsninger (spesialisering)

4) Blade server løsninger fra HP BL serien (Egne kurs) /Altiris (spesialisering)

5) SAN Datalagringsløsninger (HP) (spesialisering)

6) IP Telefoni (spesialisering)

Et godt eksempel på at spesialiseringer er etterspurt, men de ville allikevel ha en grunnplattform som i dette tilfellet var MCSE (eller tilsvarende). Problemet er at om du spesialiserer på ett område deg så er du kun "brukbar" på akkurat det. Hva om det feltet ikke lenger er etterspurt eller om bedriften vil ha deg til å gjøre andre ting, da står du på bar bakke om du ikke har andre kompetanseområder.

Det er derfor viktig å ha en plan for utdanningsløpet. Lag deg en ordentlig grunnmur hvor du lærer deg kompetanse det vil være etterspørsel på i lang tid fremover. Går man sertifiseringsveien er det viktig at grunnmuren er på kompetanse som enten er plattformuavhengig eller hos leverandører som har et bredt produktspekter og som ikke ser ut til å ha en mørk fremtid. En annen ting som er veldig viktig er tilgjengeligheten og kvaliteten på materiale/bøker osv. Det er ikke artig å bestemme seg for et område å starte med for å så finne ut at det nesten ikke finnes noe annet å lese på enn manualer (eller lignende).

Jeg anbefaler alltid alle å skaffe seg noe Microsoft kompetanse (MCSA eller MCSE). Uansett hva du jobber med innen IT verdenen er det nesten garantert at du vil støte på Microsoft produkter, det er heller ingen ting som tilsier at Microsoft vil gå konkurs og forsvinne i morgen ;)

Et fint valg etter å ha skaffet seg basis kompetanse er Cisco. De har et eget forlag og produserer noe av det beste utdanningsmateriellet i industrien, både stoff som er kun for Cisco og en god del som er plattformuavhengig. De har og utdanningsløp fra det helt grunnleggende til meget spesialiserte løp som CQS og CCIE. Ip telefoni, R&S, sikkerhet osv, de har det meste. Det skader heller ikke at de har ca 90% markedsandel på kjerneområder :whistle: .

Et par fine steder å starte for å undersøke hvilke sertifiseringer som er verdt å ta:

http://www.certcities.com/editorial/featur...EditorialsID=86

http://www.certmag.com/

En holdning jeg ofte møter er at sertifiseringer er kun for de som "tar utdannelse hos it akademiet og sånn... ikke for meg som har en mastergrad", det er feil. De fleste som tar sertifiseringer gjør så etter en bachelor/mastergrad. Både bachelor og master løpene er generelle, og begge blir sett på som en grunnmur ikke spesialiseringer. Arbeidsmarkedet er hardt, 5 år på et universitetet er ofte ikke nok for å få den jobben man vil ha. Jeg vet ikke hvor mange som får tittelen bachelor eller master (innen IT) hvert år, men det er ikke få, og alle de skal ha jobb.

Et kjapt søk hos Finn bekrefter dette:

-Du har høyere utdannelse og er gjerne sertifisert.

-Sertifisering på Microsoft produkter

-2-5 års teknisk høyskoleutdanning. Nyutdannede med relevant spesialisering kan kompensere for manglende arbeidserfaring.

-Du har også fullført sertifiseringskurs som Microsoft Certified Systems Engineer (MCSE) eller har den nødvendige kompetansen for å gjennomføre dette og er Cisco sertifisert (CCIE, CCNP, CCNA).

osv osv, listen er lang.

Lykke til med valget, det er ikke lett :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

IT-Akademiet! HAHAHAHA Please har gått der og ikke en sjel utenom meg fikk jobb etterpå! og faktisk ser jeg ikke noen grunn til og gå der hvis du er en som kan basic html, litt flash og har ellers peil på data!

for det er ikke en shit mer du lærer på Web kurset! og 80 000 kr! Huff

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...