FpsStu Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Okey... Dette har sikkert blitt tatt opp før, men jeg spør igjen... Er det noen som har hatt windows XP og Linux som kan anbefalle? Kan jeg ha begge OS'ene? Støtter linux, DirectX og alle programmer og spill som WIN XP støtter? Hva er forskjellen? Er linux akkurat som Mac i forhold til windows? Har noen linker til screenshots eller hvor jeg kan få tak i linux?? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 http://www.mandrake.com Enkel distro. Last ned, brenn, prøv. Ja, du kan ha begge. Tror egentlig du kan ha så mange operativsystemer du selv vil ha. Når det gjelder spill og sånt, så tror jeg Wine og WineX er din greie. Vet ikke så mye om saken, men... (Jeg har teori. Jeg vet muligheter. Praksis er det heller dårlig med.) Tillegg; Seff, det vil ta seg litt tid å sette seg inn i, men om du har tålmodighet og vilje, får du det til. Tro meg. _________________ "Test everything. Hold on to the good." (1. Tessalonians 5:12) Mvh, Tore Jakob Haugen [ Denne Melding var redigert av: the_ruthless på 2002-07-13 14:12 ] Lenke til kommentar
smetho Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Tror du skal ta å lese litt mer om det. Søk på nettet, på forumet osv....her er en link der du kan komme igang: http://www.linuxnorge.com/ Se på pekere, les litt om hva linux egentlig er. SØK, LES, LÆR! Det må du bli vant til skal du takle en overgang til Linux....:smile: Når du har noe mer spesifikke spørsmål å komme med så hjelper vi deg gjerne....å fortelle alt om linux her kan ta et år og en dag. Og ærlig talt er jeg alt for sløv til d Lykke til! Ps. http://www.google.com <-- Denne får du nok og bruk for Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Quote: Den 2002-07-13 14:01, King_mephisto skrev:Okey... Dette har sikkert blitt tatt opp før, men jeg spør igjen...Er det noen som har hatt windows XP og Linux som kan anbefalle?Kan jeg ha begge OS'ene?Støtter linux, DirectX og alle programmer og spill som WIN XP støtter?Hva er forskjellen?Er linux akkurat som Mac i forhold til windows?Har noen linker til screenshots eller hvor jeg kan få tak i linux?? Har nok blitt diskutert en del ja... men here goes: Du kan enkelt ha begge OS på samme maskin, helst på egne partisjoner. Bootloaderen til linux kan boote XP. Linux støtter IKKE windows spill. Ei heller DirectX, da dette er Microsoft spesifikk programvare som de nok ikke kommer til å slippe fritt før helvete fryser over.... :wink: Forskjellen (i mine øyne..) er at Linux er mer stabilt, mer brukervennlig, mer tilpasningsvennlig og mange ganger mer morro å bruke. Men YMMV på dette punktet, folk har tross alt forskjellige preferanser. Det beste du kan gjøre er å prøve litt og se hva du syns. Men vær forberedt på at ting fungerer en del annerledes enn i et visst annet OS fra MS. Sammenligninger med mac skal jeg ikke gå innpå, annet enn å påstå at de tre er forskjellige OS. men det er ganske greit å få en linuxboks til å se ut som en mac...: http://argon.no-ip.com/~kenneth/snapshot1.png Linux kan lastes ned fra ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/, her finner du de fleste populære distroene. På http://www.sslug.dk/linuxbog/ finner du masse informasjon om linux som er for mye til å ta her. Her finner du flere screenshots: http://www.gnome.org/start/2.0/screenshots/index.html [ Denne Melding var redigert av: argon264 på 2002-07-13 14:22 ] Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 13. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2002 Så linux er bare til arbeid og... crapy linux spill da? Jeg kan f.eks ikke spille CS og ghost recon osv...? Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Jo, du kan spille det, men hvis du ikke har noe ekstremt behov for å bruke linux, bruk windows hvis du skal spille. Det er bare "unødvendig" å slenge opp linux og fixe Wine(x), hvis windows virker, ikke fiks det :wink: Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Quote: Den 2002-07-13 14:17, argon264 skrev:Har nok blitt diskutert en del ja... men here goes:Du kan enkelt ha begge OS på samme maskin, helst på egne partisjoner. Bootloaderen til linux kan boote XP. Linux støtter IKKE windows spill. Ei heller DirectX, da dette er Microsoft spesifikk programvare som de nok ikke kommer til å slippe fritt før helvete fryser over.... :wink: WineX? Hva kan WineX brukes til? Er ikke det blant annet for å kjøre Windows-spill under Linux? Har jeg misforstått noe? Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Quote: Den 2002-07-13 14:23, King_mephisto skrev:Så linux er bare til arbeid og... crapy linux spill da? Jeg kan f.eks ikke spille CS og ghost recon osv...? Tja, jeg kjører det både som server og desktop. Dog, Neverwinter Nights kan komme med en linuxverjson, likeledes vil UT2003 gjøre det, og Unreal Tournament spiller jeg innimellom. Med bedre ytelse enn i windos :smile: Men CS og ghost recon tror jeg du kan se langt etter. Det er det du har XP til :smile: To ord: Dual boot. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 nooope, kan nok ikke det. Kanskje du klarer å få det til gjennom Wine/WineX, men out of the box? Nei...Spill er et av de områder Linux ikke er så bra på. Men det har flere andre fordeler. Men som sagt, en kan kjøre både Windows og Linux på samme maskin uten problemer. Dermed får man det beste av to verdner samlet på en maskin :smile: Det ER verdt å prøve. Last ned, installer og se selv hva det handler om...men ha i bakhodet at det er forskjellig fra Windows...! Det er uvant i begynnelsen, og kan virker irriterende på mange..."hvorfor er enkle ting så vanskelig osv". Men dette har bedret seg MASSE de siste årene. Men mye av dette "vanskelige" er det folk som bruker linux mye setter mest pris på. Med en enkelt kommando (eller sammensetning av kommandoer) kan man gjøre det utroligste....Prøv og se om det er noe for deg. God sommer.... redigert: noen skrivefeil.... [ Denne Melding var redigert av: smetho på 2002-07-13 14:34 ] Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Og: Sjekk om du har en Linux User group i nærheten - de er mer enn villige til å hjelpe. http://olug.linux.no http://blug.linux.no http://bulle.bitforbit.no/drlug/ Flere her: http://www.linmag.no/link/linklist/0/ Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 vel.. CS kan/skal gå ann å spele i linux, men da med wine eller Xwine, men det er for å si det kort, litt knot og mye pludring å få til, samt at det vil gå en del tregere en det har ville ha gjort i windows. la oss si at du har en tbird 1200, å spille gjennom wine tilsvare omtrent som å spille cs på en 5-600mhz tbird, dette pga linux prøver å emulere windows. kanskje det vil gå litt fortere eller litt tregere, alt er avhengig av cpu kraften på maskinen og ytelsen på grafikk kortet. viss du er av typen som liker å spille mye, gjerne de aller siste skrikene så kan du bare glemme linux. porting av spill til linux tar tid, mye tid. alt avhengig av hvor snille/flinke spill utviklerene og deres distrubisjons selskap er på og låne ut lisens og kilde koder til seriøse selskap som vil porte spillet til mac/linux, og hvor vanskelig det er å skrive om koden til et fungerende spill på linux som fungerer på alle populære distrubisjoner. så, vil du spille siste nytt, hold deg til windows, gjør du noe annet, for all del prøv linux, det vil kanskje overraske deg :smile: Lenke til kommentar
smetho Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 litt flisespikkeri: Wine emulerer jo ikke windows (Wine: Wine is not (an) emulator!). Er ikke noen kløpper i Wine selv, men ifølge det jeg har hørt er det flere som kjører Windows-spill gjennom Wine med BEDRE ytelse enn i Windows. Kjenner som sagt ikke detaljene og er ikke sikker på HVILKE spill dette gjelder, men det kommer nok noen snart og slår tilbake på utsagnet ditt Prelude....:smile: Har det liksom bare på følesen... Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Hvis du lurer på hvorfor man bør gå fra windows til linux (ja, jeg vet MS mener det motsatte) så les http://www.microsoft.com/windows2000/migra...nix/reasons.asp Lenke til kommentar
Zofuzz Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Vil bare kommentere til de som sier Linux er dårlige på spill. Linux er IKKE dårlig på Linux-spill. Spill som er porta til Linux er som regel raskere enn i Windows. Linux er dårlig på Windows-spill, man kan forvente omtrent 60-70% av ytelsen i Linux med WineX. Når det gjelder DirectX, har WineX (www.transgaming.com) fått Max Payne til å kjøre på Linux, dette er et DirectX 8 spill. Så en viss støtte kan man få ved å installere WineX. Leste nylig på winehq.com at det er mulig å få Warcraft III til å fungere med den nyeste koden fra winehq.com (cvs), og med bedre ytelse enn i Windows. Veit ikke hva jeg skal tro om det, men jeg skal i hvert fall teste det ut.. Ref: http://www.winehq.com/news/?view=128 quote: The advantages I find running War3 under linux/wine/opengl, are higher framerates than on both real windows, and winex. And no graphics errors in comparison to winex d3d8, and no sound problems like under real windows. My three button mouse also works unlike windows. All these advantages =) For meg er det Warcraft III som holder liv i Windows 2000 partisjonen min....ser gjerne at den dør :smile: Men noen spill som UT og Quake 3 finnes i Linux versjon. Sjekk på lokigames for en komplett liste. Kan nevne at jeg kjører Half-Life Counter-strike i Linux og det er spillbart på en PIII-500 med Geforce 2 GTS (krevde en del research og tweaking though). Prøv Linux du, jeg ville gått for Slackware Linux og brukt litt tid på det, det var først da jeg ble en Linux addict... Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Quote: Den 2002-07-13 14:45, smetho skrev:litt flisespikkeri:Wine emulerer jo ikke windows (Wine: Wine is not (an) emulator!). Er ikke noen kløpper i Wine selv, men ifølge det jeg har hørt er det flere som kjører Windows-spill gjennom Wine med BEDRE ytelse enn i Windows. Kjenner som sagt ikke detaljene og er ikke sikker på HVILKE spill dette gjelder, men det kommer nok noen snart og slår tilbake på utsagnet ditt Prelude....:smile: Har det liksom bare på følesen... hehe joda, er nok sant at Wine is not (an) emulator! som de sier, men den gir folk mulighet til å kjøre windows program og spill i linux. jeg mente på at jeg hadde lest ett eller annet inne på http://www.linuxgames.com eller lhl.linuxgames.com at ytelse tapet ved å kjøre CS i wine/winex (typo i min forrige post btw) var såpass stor, men jeg kan ikke si at jeg har funnet det igjen. humm.. Warcraft III kjører bedre i wine enn på windows? jaha? det må jeg prøve :smile: ughh.. cvs tar så lang tid på isdn.. jeje vi får sjå hva som skjer :razz: edit: og forresten, jeg har ikke sagt noe om at ekte linux spill fungerer tregere/dårligere i linux enn dei samme spillene gjør i windows. at dem går bedre det vet jeg, Q3 arena f.eks. går 11fps raskere på min dual p3-1ghz og GTS2 i linux enn windows greier på akkurat samme hardwaren. jeg bare påpekte at wine er (var før ivertfall) tregere enn orginalt i windows [ Denne Melding var redigert av: Prelude på 2002-07-13 16:12 ] Lenke til kommentar
bidz Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 for og si det enkelt (orket ikke og lese alle postene): vil du ha et OS som funker "out-of-the-box", og som gir deg mulighet til og spille alle spillene du vil - problemløst, og i tillegg, generellt sett vil bare ha et OS som fungerer uten mye vedlikehold og babysitting - bruk Windows XP. dersom du er interessert i andre alternativer, ikke spiller mye (OpenGL spille fungerer glimrende i linux: quake 1, 2, 3, RTCW (Wolfenstein), Unreal Tournament, Sim City 3000 Unlimited, Uplink, Neverwinter Nights (når det kommer) mf.l.), MEN! DirectX spill (noe dessverre de fleste spillene er i dag) fungerer heller jalla - og greit nok at WineX eksisterer for og prøve og fikse det - men jeg hadde aldri villet spilt et spill med WineX - skikkelig jalla, akkurat som Wine (let the flame begin :> ). dersom du også er interessert og liker og fikle med ting og tang, lære masse nytt hver dag, ha bra stabilitet (dog, Windows XP er utrolig stabilt også), bra sikkerhet (kremt, god sikkerhet i linux kommer IKKE out-of-the-box, som mange tror det gjør, og krever ordentlig konfigurering av box-admin, ellers er nok Windows XP sikrere out-of-the-box (vel og merke med WindowsUpdate patchene installert)). en annen ting, Linux er gratis - Men - dette synes jeg er et dårlig argument, siden Windows XP er "gratis" for de fleste også (ergo lite folk som faktisk betaler for et OS til privat bruk nå til dags, noe jeg godt forstår, men men, totalt off-topic). Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 1: prøv å la win kjøre linux executables (det samme som .exe-filer i win) (out of the box) 2: prøv å la win (out of the box stadigvekk) lese linuxpartisjonerte disker 3: prøv å stresse win (min favoritt). da mener jeg: mange programmer (hvor mesteparten ikke er M$-ware), merkelige programmer, det ene og det andre, jallaware, et par filer som gjerne ikke er helt som de skal være, osv. leker du lenge nok vil selv W2K gå ned! (først går 97, så ME, så 98, så 95, så winXP, så NT4, og til slutt 2k) Lenke til kommentar
bidz Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Den 2002-07-13 22:38, sjanten skrev: 1: prøv å la win kjøre linux executables (det samme som .exe-filer i win) (out of the box) hvorfor? synes folk bør vurdere hvilket OS de bør bruke ut ifra programmene og evt. spillene de har planlagt og bruke. en bruker ikke linux for og bruke windows applikasjoner! heller ikke omvendt. 2: prøv å la win (out of the box stadigvekk) lese linuxpartisjonerte disker det er sant, det fungerer ikke særlig bra :smile: - men poenget her er også at jeg tror neppe Microsoft er noe interessert i en mulighet for det. og dersom de hadde lyst, så hadde de sikkert kunnet fått fikset det til. men Microsoft er Microsoft, tross alt :smile: 3: prøv å stresse win (min favoritt). da mener jeg: mange programmer (hvor mesteparten ikke er M$-ware), merkelige programmer, det ene og det andre, jallaware, et par filer som gjerne ikke er helt som de skal være, osv. stress-teste mener du? isåfall så vinner linux, ja - dersom dette er i server-sammenhenger. Du kan jo prøve og kjøre Photoshop 7.0 i linux (vmware, wine, whatever), og se hvordan det ligger an i hastighet/stabilitet i forhold til windows xp boksen. leker du lenge nok vil selv W2K gå ned! (først går 97, så ME, så 98, så 95, så winXP, så NT4, og til slutt 2k) og gjør du en bitteliten feil i linux, så får du kernel-panic o.l. før du rekker og si "faen glemte det". Og leke i linux er _mye_ farligere enn og leke i Windows :smile: Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Quote: og gjør du en bitteliten feil i linux, så får du kernel-panic o.l. før du rekker og si "faen glemte det". Og leke i linux er _mye_ farligere enn og leke i Windows :smile: Har drevet med linux i ca 1 år nå og har gjort mye med ting jeg har lite peiling på. Har nesten aldri fått kernel-panic! Klarte det første gangen jeg lagde min egen kernel, men set bort i fra det kjørte serveren min stabilt i 6 mnd før varmen tokk den! Og i de 6 mnd lekte jeg meg med alt av programer og instilinger for å prøve å lære noe.... :smile: John Tore Andersen Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 14. juli 2002 Del Skrevet 14. juli 2002 Ikke for å rakke ned på deg eller noe, men kjære vene.. Et år er jo ingenting. Samt.. skal nok MYE til for å få kernel panics bare ved å rote litt i user-programmer. Du må nok bevege deg utpå litt mer hardcore fikling enn det =) PS: Kernel panic er kos.. gir bedre blodgjennomstrømning! -Dante Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå