Gå til innhold

formatere uten å være admin

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er under riktig kategori, men det har jo litt med lagringsmedier å gjøre da..

Jeg og min sønn har to datamaskiner som tidligere var knyttet til nettverket hjemme. Min tidligere mann jobber med data og ordnet alt som har med innstilliger på maskinen og hjemmenettverket forøvrig (jeg er en kløne når det gjelder nettverk og sånn)

Nå som vi ikke bor samme lenger nekter han å gi meg brukernavn og passord til maskinene slik at vi kan logge på som admin. Jeg klarere meg greit, bortsett fra at jeg ikke får forandret på visse innstillinger og sånn (som passord (!), men min sønn har fått trojaner på maskinen og må formatere den, men vi får det ikke til når vi ikke er logget inn som admin. Så nå sitter han med en maskin som er ubrukelig fordi vi ikke får formatert den. Er det virkelig ingen mulighet å formatere hardisken uten brukernavn og passordet som ex-mannen ikke vil gi fra seg? Er det bare til å kaste hele hardisken??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan formatere hvis du booter fra en oppstartsdiskett/cd. Hvis du har Windows cd'en (antar du har windows) kan du bare boote fra denne og installere på nytt. Den formaterer da samtidig. Det bør være enkelt nok da du antagligvis har alt av partisjoner o.l. på plass.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd det, men den vil ikke boote fra cd'en min. Der sto noe om at boot fra cd ikke var mulig/ikke lov eller noe sånt (har kikket i bios, og der står cdrom øverst/først) Men jeg kommer fint inn på cd'en fra window, men det hjelper jo ikke...

Lenke til kommentar

Trist å høre at x'en din er slik, men som nevnt må du gå inn i bios og der må du sette cdrom som første boot-enhet. Så må du starte maskinen på nytt med cdrom og da skal den enten boote cdrommen automatiskt, eller så skal det stå: "trykk en tast for å starte fra cdrom" eller noe lignende så da er det bare å trykke i vei. Er dette xp så styrer den med å finne enheter en stund og så tar den og gir deg en meny med valg, her velger du innstaller hvis jeg ikke husker feil og da skal den lete etter tidligere installasjoner etter du har trykket F8, her trykker du escape og så skjønner du resten.

Håper jeg husket alt i farta (husk at ved formatering mister du alt)

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd det, men den vil ikke boote fra cd'en min. Der sto noe om at boot fra cd ikke var mulig/ikke lov eller noe sånt (har kikket i bios, og der står cdrom øverst/først) Men jeg kommer fint inn på cd'en fra window, men det hjelper jo ikke...

Nå vet jeg ikke om du mener om cdromen står øverst i listen over enheter eller i boot priority listen. Hvis det er førstnevnte, og pcn er av nyere dato er det ofte et eget valg for hvilken enhet som skal bootes først uavhengige av hvor den står i listen over enheter.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om du mener om cdromen står øverst i listen over enheter eller i boot priority listen. Hvis det er førstnevnte, og pcn er av nyere dato er det ofte et eget valg for hvilken enhet som skal bootes først uavhengige av hvor den står i listen over enheter.

Ettersom hun får en feilmelding når hun skal boote fra cd, så tror jeg ikke det er boot-priority'en som står feil. Jeg tror heller at det er en cd som ikke er bootbar, f.eks. er XP upgrade -cd(?)

jello: Hva slags windows -cd er det du har?

Høres forøvrig ut som x'en din er en bitter fyr, synd.. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg mener jeg heller. Jeg var inne og kikket over noe som het boot prioroty og der sto cdrom først.

Lenke til kommentar
Ettersom hun får en feilmelding når hun skal boote fra cd, så tror jeg ikke det er boot-priority'en som står feil. Jeg tror heller at det er en cd som ikke er bootbar, f.eks. er XP upgrade -cd(?)

jello: Hva slags windows -cd er det du har?

Høres forøvrig ut som x'en din er en bitter fyr, synd.. :roll:

Jeg har winxp pro. Jeg vet den ble brukt på min maskin da han installerte ny os på min pc, men hva gutten har norsk versjon(jeg har engelsk) , så jeg vet ikke om det er det samme.

Endret av jello
Lenke til kommentar

Stakars deg!

Hvis du er vilig til å oppgi hvor du bor, kan sikkert en snill, datakyndig hardware.no bruker komme hjem til deg og fikse.

Bare oppgi hvor i Norges kant du bor, så tar sikkert en snill bruker her kontakt med deg, så kan du evt. oppgi allt det andre over PM, mail eller telefon. (hvis du tør da.. )

Endret av Tommy Joe
Lenke til kommentar

Hva med å stare i Sikkerhetsmodus. Trykke seg inn som admin (intet passord) og Kjør->cmd->Control userpasswords2.

Da kommer det en liste med alle brukerene. Trykk på den du vil, og knappen Tilbakestill passord. Da skal du skrive inn nytt passord uten å oppgi det gamle.

Funker fett det!

Lenke til kommentar
Hva med å stare i Sikkerhetsmodus. Trykke seg inn som admin (intet passord) og Kjør->cmd->Control userpasswords2.

Da kommer det en liste med alle brukerene. Trykk på den du vil, og knappen Tilbakestill passord. Da skal du skrive inn nytt passord uten å oppgi det gamle.

Funker fett det!

Det må jeg prøve :yes:

Lenke til kommentar

Man må ha passord for å logge seg inn på sikkermodus?? :ohmy: Får spm om å logge meg inn, og normalt sett har gutten ikke noe passord (trykker enter) men nå fungerer dette ikke. Får bare opp at passordet ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Funker fett det!

Man må da ha passord selvom man logger på i sikkerhetsmodus :hm:

jello: ja, det er veldig lett å bruke ;)

Lenke til kommentar

jello: ja, det er veldig lett å bruke ;)

Kanskje det er siste utvei da.

Kikket litt på nettet og det koster 800 kroner :cry: Men slik som maskina er nå er jo den ubrukelig så 800 er kanskje ikke så ille om jeg skal være veldig fornuftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...