Gå til innhold

skyte epler og gresskar?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En kompis av meg lagde ett gevær som han kunne skyte epler med som gikk 400m/s, men jeg husker ikke helt hvordan han sa at han lagde det. Det eneste jeg husker er at han sa han brukte ett sånt rørlegger-rør, lystgass og en form for anntenning.

Noen som vet hvordan man kan lage dette?

En kompis av han igjen hadde laget ett som skjøt gresskar og det kunne skyte gjennom hus :dribble: hehe..

400 m/s... ? :dontgetit: Jøss,, da må det stor kraft til...

Har selv drevet på med hjemmelading av riflepatroner, og har en viss peiling på hvilke krefter som må til for å bringe objekter opp i hastighet. 400m/s tilsvarer hastigheten til en jaktpatron i cal.22 longrifle (salongrifle), ei elgrifle ligger på 800-1000 m/s utgangshastighet (kommer ann på kaliber og kulevekt). Da snakker vi om objekter (kuler) på 9-15g. Hvor mye veier et eple? 100g? (jeg vet ikke).

Tenk på rekylkraften i et gevær som avfyrer ei 12g kule i 900m/s... Et haglegevær i kaliber 12/70 med highspeed ammo har vel rundt 390-410m/s med ei 36gramsladning, og sparker brukbart i skuldra. Prøv da å tenke etter hvor mye rekylkraft som et eplegevær som skyter ut et eple i 400m/s gir...

Jeg betviler også at et eple tåler luftmotstanden som 400m/s gir. Ei hulspisskule gir ofte etter og splintres i hastigheter over 1200m/s, så et normalt mykt eple tror jeg ikke tåler rare hastigheten før det brekker i stykker.

Når det er sagt så oppnår man vel allikevel såpass store hastigheter med et slikt gevær at det er livsfarlig for folk og fe.

En annen ting... hvis man benytter plastrør o.l for å avfyre slike saker (lystgass) er det meget stor sjangse for at man skader seg selv brutalt... Et plastrør tåler ikke så mye trykk før det splintres. Å avfyre et eple krever et meget solid rør, det beste ville være et stålrør, da har man i det minste litt marginer å gå på.

Potetgevær og lightergass/bensin er skummelt nok.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
(...)

Gidder du å lage en lett tegning av den kanonen der ? :dribble:

Hei.

Lenge siden jeg har vært innom tråden her nå. Skulle gjerne lagd en kjapp tegning, men jeg tror jeg vil drøye det litt ... Skal gjøre noen små forbedringer først, skjønner du.

Det jeg tenkte å gjøre var å skaffe inspeksjonsluke for enderør til å montere i bakenden, slik at hele bakenden av kanonen blir et eneste skrulokk. Dette vil gi mye enklere påfylling av gass (skjer per i dag gjennom en liten jernventil som er svært tungvint å skru av og på, hvis du husker fra min beskrivelse av leketøyet), men fremfor alt vil det lette utluftingen mellom hvert skudd, noe som til nå har vært det største problemet etter litt skyting.

I tillegg har kanonen tidligere vært tilpasset en oval peislighter. Et ovalt hull har vært filt ut på siden av forkammeret, og "munnstykket" til lighteren (en plastkapsel som satt ute på enden av lighteren) har vært fastlimt i hullet, slik at lighteren kunne settes inn og tas ut. Dette hullet skal tettes igjen, og erstattes med et enkelt, helt rundt hull, som gjør det enda enklere å stikke inn en rund lighter (og ta den ut igjen etterpå).

Et tredje, og meget viktig, moment, er at jeg skal kappe løpet betraktelig. Jeg leste på SpudTech at volumet på forkammeret skal være ca. 1,5 ganger volumet på løpet for å få maksimalt ut av forbrenningen. Slik det er nå, er løpet mitt alt for langt, så det skal kappes slik at det kun blir omtrent halvparten så langt som nå (77 cm da jeg målte, skal finregne litt på hvor mye som skal kappes).

Synes at særlig den siste endringen er ganske vesentlig, og tror den kan ha en del å si for ytelsen. Er spent på å se hvordan dette går. Synes jeg skyter brukbart langt som det er i dag òg, så ...

Kort oppsummert så mangler jeg altså "skrulokk" for å sette på enden (ikke livsnødvendig for at den skal fungere) og ny peislighter. I tillegg skal jeg kjøpe en sekk poteter, og en boks av den billigste hårsprayen jeg finner. Satser på å kjøpe dette i morgen. Skal prøveskyte sammen med en kamerat som har bygd seg kanon nå i vår.

Det var alt for denne gang - kan hende jeg kommer med en kort rapport fra testskytingen, hvis jeg da får skaffet delene.

Lenke til kommentar

Den kokeboka skal men holde seg langt unna uansett om du kan din kjemi eller ikke. Det er noen regler internettbrukere burde kunne. Stol aldri på noe som har et fjortis navn som anarkistens kokebok( ja det er flere av dem). Stol aldri på en som har flere skrivefeil enn stavelser i ordene.

Anarkistens kokebok er en bløff som inneholder noe som funker og noe som ikke funker blant annet ting som både er giftig og farlig. Det har vært folk somhar villet lage en artig bombe som endte med å lage en nervegass. Ikke bruk den til noe samme hva du kan.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg vil bare føye meg til i rekka over folk som sier at man ikke skal ta de oppskriftene i den boka på alvor. Det er rett og slett livsfarlig. Jeg har lest litt i den, og det står til og med en oppskrift på nitroglyserin der. Jeg vet ikke om det funker på den måten de beskrev, men vet at de algde det på en lignende måte i gamledager. Selv med dette som yrke og sikkerhet top topp hendte det rett som det var at folk gikk i lufta under produksjonen. Selve produksjonslab'ene var spred ut med noen hundre meters mellomrom på disse fabrikkene, og gravd ned i bakken med tynnt tak slik at hvis en gikk i lufta så skulle ikke hele produksjonen rammes. I den kokeboka der så står det noe om "bruk isbiter for å kjøle ned de ustabile reagentene så de ikke går i lufta". Her kan du tenke deg sikkerhetsmarginene forfatteren opererer med. Jeg tipper at en meget stor andel av potensielle terrorister som prøver dette ville gått i lufta fordi de bare fulgte den elendige sikkerheten i boka.

Polarbastard: Ja du sier noe der med rekylen. Epler veier gjerne 200-250 gram (det går ca 4-5 stk på en kilo). Dermed snakker vi om en rekyl i størrelseorden 6-7 ganger det hagla med High-speed ammo gir. Eller med andre ord, i stedet for en øm skulder med kanskje et blåmerke (om man har lite beskyttelse på skuldra) så snakker vi om knekt kragebein og kanskje kul i hodet av fallet.

400 m/s * 250 gram tilsvarer en rekyl som dytter en 100 kilo tung mann bakover med 1 m/s. Det er ganske krafitge saker det. Nesten som å jogge rett inn i en lyktestolpe med skuldra først.

Plastrør tror jeg ikke holder lenge som geværløp. ;) Stål holder nok bedre, men med tanke på størrelsen på eplet og mengden krutt som må til så tror jeg man skal styre unna de tynneste rørene. Kanoner lages ikke av blikk for en grunn.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg vil bare føye meg til i rekka over folk som sier at man ikke skal ta de oppskriftene i den boka på alvor. Det er rett og slett livsfarlig. Jeg har lest litt i den, og det står til og med en oppskrift på nitroglyserin der. Jeg vet ikke om det funker på den måten de beskrev, men vet at de algde det på en lignende måte i gamledager. Selv med dette som yrke og sikkerhet top topp hendte det rett som det var at folk gikk i lufta under produksjonen. Selve produksjonslab'ene var spred ut med noen hundre meters mellomrom på disse fabrikkene, og gravd ned i bakken med tynnt tak slik at hvis en gikk i lufta så skulle ikke hele produksjonen rammes. I den kokeboka der så står det noe om "bruk isbiter for å kjøle ned de ustabile reagentene så de ikke går i lufta". Her kan du tenke deg sikkerhetsmarginene forfatteren opererer med. Jeg tipper at en meget stor andel av potensielle terrorister som prøver dette ville gått i lufta fordi de bare fulgte den elendige sikkerheten i boka.

Polarbastard: Ja du sier noe der med rekylen. Epler veier gjerne 200-250 gram (det går ca 4-5 stk på en kilo). Dermed snakker vi om en rekyl i størrelseorden 6-7 ganger det hagla med High-speed ammo gir. Eller med andre ord, i stedet for en øm skulder med kanskje et blåmerke (om man har lite beskyttelse på skuldra) så snakker vi om knekt kragebein og kanskje kul i hodet av fallet.

400 m/s * 250 gram tilsvarer en rekyl som dytter en 100 kilo tung mann bakover med 1 m/s. Det er ganske krafitge saker det. Nesten som å jogge rett inn i en lyktestolpe med skuldra først.

Plastrør tror jeg ikke holder lenge som geværløp. ;) Stål holder nok bedre, men med tanke på størrelsen på eplet og mengden krutt som må til så tror jeg man skal styre unna de tynneste rørene. Kanoner lages ikke av blikk for en grunn.

4583894[/snapback]

har laget en del kanoner (potet kanoner) med aluminium eller plast løp. funker fett det, plast holder lenge det, så lenge man ikke putter store steiner nedi!

den største som jeg akurat har bltt ferdig med kan skyte en potet 700meter, rekylen er så extrem att når jeg sto å holdt kanona "fløy" jeg 3meter bakover. kanona veier

25kg, er 2meter lang og er laget av pvc, glassfiber, stål og poppnagler

Lenke til kommentar

Slike kanoner drives ofte av gass, hårspray,lightergass++

Nå har ikke jeg regnet på det, men tror ikke det er serlig aktuelt at trykket blir så stort at kraftige PVC-rør splintres.

Men det skal sies, at dersom man først sprenger et PVC-rør lager det noen grusomme splinter.(Altså, ikke fyr kanonen med knallgass/acetylen etc).

Har planer om å bygge en til golfball eller tennisball.

Når det gjelder Anarkistens kokebok, skal dere holde dere borte fra den.

Syntesene som står kan være noenlunde rett, men det unngår ofte svært viktige ting. Dette kan være f.eks kjøling under produksjon.

Man lærer seg kjemien først, slik at man vet hva som kan gå galt.

Men nok om dette. Moralen er å holde seg unna Anarkistens kokebok, i tilleg til andre "kokebøker" man finner på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...