Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er straffen for og dyrke hasj planter

Mafiabåss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke hasj-planter. Forstår ikke hvordan folk tror det.

Og ja det er lik straff uansett om du har det til eget bruk eller ikke. Bare du har det idet hele tatt er nok for en syk syk bot og kanskje fengsel! :nei:

Norge er helt idiotisk sånn sett. Null liberalisme!

Grunnen til at du får så stor straff er at èn enkelt plante kan gi opp til 500 gram pot og det sier en del! Bare for 100 gram kan du få noe som opptil 20000 kr i bot..

Lenke til kommentar

Det er ganske streng straff for å dyrke hasj,selv om det er til eget bruk.

Så vidt jeg veit,så kan du gå på gata med 2-3 gram,og hvis du blir tatt,så får du forelegg og mister hasjen,men har du over 5 gram så kan du bli tatt for besittelse med hensikt til å selge.... værtfall det jeg fikk høre av en snut.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg veit,så kan du gå på gata med 2-3 gram,og hvis du blir tatt,så får du forelegg og mister hasjen,men har du over 5 gram så kan du bli tatt for besittelse med hensikt til å selge.... værtfall det jeg fikk høre av en snut.

Stemmer, 5 gram alene kan være nok til 10.000 i bot i tillegg til samfunnstjeneste.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Stemmer, 5 gram alene kan være nok til 10.000 i bot i tillegg til samfunnstjeneste.

sykt en fyr "jeg" kjenner, kjenner en fyr... og man kjøper da nesten aldri mindre en 5 gram. Herregud er jo helt latterlige bøter. Skal han fyren jeg kjenner ha en gutte kveld, så går det jo mer en en femmer...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var ein del snakk om dette i media da alle dei skjulte plantasjane i gamle hus blei oppdaga.

Du blir straffa etter mengden med narkotika som du framstiller.

For å finne ut kor mykje det er snakk om så må politiet høste avlinga og deretter fullføre produksjonen med tørking og oppdeling.

Det er mengden med ferdig og røykbart narkotikum som danner grunnlaget for straffen.

Dei veg altså ikkje heile planta med rot, jord, krukke og vann, men dei veg det tørka resultatet.

Så om nokon finn ein tabell som viser strafferamma for dei forskjellige mengdene med hasj så finn du strafferamma der.

Lova skiller så vidt eg veit ikkje mellom å ha f.eks 5 kg ferdig vare heime som du har tenkt å selge, eller om du har ein plantasje som gir dei samme 5 kg med ferdig vare.

Lenke til kommentar

sykt en fyr "jeg" kjenner, kjenner en fyr... og man kjøper da nesten aldri mindre en 5 gram. Herregud er jo helt latterlige bøter. Skal han fyren jeg kjenner ha en gutte kveld, så går det jo mer en en femmer...

Da er det jo ikke lengre til eget bruk.

Lenke til kommentar

Straffeloven § 162 er den hovedbestemmelsen som gjør befatning med illegal narkotika straffbart.

For eksempel er det straffbart å:

Oppbevare narkotika, uansett hvem som er reell eier av narkotikaen, er det straffbart å oppbevare narkotika

Kjøpe og skaffe seg narkotika, å motta gratis er også straffbart

Selge eller å overlate narkotika til andre, selv uten betaling

Sende narkotika, for eksempel i posten til venner andre steder i landet

Bringe narkotika ut av Norge

Innføre narkotika, uansett hvor lite kvantum det dreier seg om

Framstille narkotika, for eksempel ved å framstille narkotika kjemisk eller dyrke cannabis

Strafferamme

Straffen for overtredelse av straffelovens § 162 første ledd er bøter eller fengsel i inntil to år. Grove brudd på loven kan straffes med fengsel i opptil 10 år, for eksempel hvis det dreier seg om innførsel av store mengder narkotika.

For at befatning med narkotika skal være straffbart, kreves i utgangspunktet at det er utvist forsett. Dette innebærer at den mistenkte må ha visst at det dreide seg om et narkotisk stoff i en nærmere bestemt mengde. Men uaktsom befatning med narkotika er også straffbart.

Det er også straffbart å medvirke til andres narkotikaforbrytelser. Derfor kan det for eksempel være straffbart dersom man har noen på besøk og ikke griper inn dersom man oppdager at de oppbevarer narkotika eller klargjør narkotika for videresalg.

Straffeloven

Endret av holar
Lenke til kommentar

Er det ikke? De fleste jeg kjenner som røyker sier de alltid kjøper en 5g eller 10g. Og ingen av de selger da, de bruker alt selv. De får vistnok litt bedre pris om de kjøper en 5'er også slipper de og måtte møte "dealer" så ofte.

Synes 10000 i bot for en en 5'er var drøyt. Du skader igne om det er til egetforburk. Men noen som vet hvor grenesene går på bøter da, hva erforskjellelen om du blir tatt med 10,50,100,150,200?

Lenke til kommentar

Er det ikke? De fleste jeg kjenner som røyker sier de alltid kjøper en 5g eller 10g. Og ingen av de selger da, de bruker alt selv. De får vistnok litt bedre pris om de kjøper en 5'er også slipper de og måtte møte "dealer" så ofte.

Synes 10000 i bot for en en 5'er var drøyt. Du skader igne om det er til egetforburk. Men noen som vet hvor grenesene går på bøter da, hva erforskjellelen om du blir tatt med 10,50,100,150,200?

Fikk inntrykk av at på en guttekveld så var det flere som røkte fra «han fyren». My bad dersom det ikke var tilfellet.

Men hvor mye koster en femmer?

Lenke til kommentar

Fikk inntrykk av at på en guttekveld så var det flere som røkte fra «han fyren». My bad dersom det ikke var tilfellet.

Men hvor mye koster en femmer?

Veldig varierende, hasj er jo dyrere en weed. Har du gode kontakter får du grønt for 500kr/5g eller 150kr/g der jeg kommer fra. Har også opplevd veldig varierende priser fra sted til sted i Norge. Var en periode i indonesia, der kostet det vel 30 kr/5gr (indonesia praktiserer dødstraff for beslag over 25g narkotiske stoffer:P)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...