Thombr86 Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Har nå fått en kunde som mener han har krav på en utleie bærbar mens han har maskinen inne på service (innenfor garantitiden). Vi er ikke veldig lystne på å leie ut en spiller ny bærbar da vi ikke har noen brukte liggende... Hvordan stiller det norske lovverket seg til utleie av bærbare pc'er ved garantireparasjoner? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Har vel ikke direkte krav på en lånemaskin hvis ikke dette står klart i garantiordningen ved kjøp av ny maskin... Maskinen skal jo repareres innen rimelig tid (2-3uker) så det så.. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Mener det heter seg at man har krav på erstatningsprodukt om reparasjon tar lenger enn en uke Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 (endret) Forbrukerkjøpsloven § 30 tredje ledd lyder: "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres." Med andre ord beror det på en konkret vurdering. Hvis dette er svært kostbart for selger og forbruker ikke kan påvise noen særlig ulempe, behøver du nok ikke låne ut en bærbar. Merk uansett at "erstatningsgjenstand" ikke behøver være like god som pc-en han har levert inn. Dersom reparasjonen tar lang tid, vil imidlertid manglende erstatningsgjenstand kunne føre til at han får gjennomslag for et hevningskrav etter fkl. § 32. EDIT: Det overstående gjelder reklamasjon og rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Såkalte garantier reguleres i utgangspunktet ikke av lovgivningen. En garanti er en avtale mellom selger og kjøper, og innholdet av garantien beror på en tolkning av garantiavtalen. Der en garantiavtale gir kjøper bedre rettigheter enn loven, kan han kreve dem. Der den ikke gjør det, går loven uansett foran i forbrukertilfeller, da den er preseptorisk (kan ikke fravikes ved avtale til ugunst for forbruker). Endret 13. mai 2005 av Nagel Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 (endret) Har nå fått en kunde som mener han har krav på en utleie bærbar mens han har maskinen inne på service (innenfor garantitiden). Vi er ikke veldig lystne på å leie ut en spiller ny bærbar da vi ikke har noen brukte liggende... Hvordan stiller det norske lovverket seg til utleie av bærbare pc'er ved garantireparasjoner? Dersom kunden opptrer i egenskap av forbruker så gjelder forbrukerkjøpsloven ved kjøpet. Den aktuelle paragrafen blir gjenngitt i sin helhet. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. _____________________ Det er i hvert fall ikke åpenbart at kunden har rett på et erstatningsprodukt mens han venter. Men dersom du vil være en pliktoppfyllende og serviceminded selger så kan du kontakte forbrukerrådet og høre hva de synes. Endret 13. mai 2005 av Culpa Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Om reprasjonen tar mer enn en uke og kunden har bruk for bærbar PC i mellomtiden kan han kreve en lånemaskin i mens maskinen er inne til reprasjon. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Om reprasjonen tar mer enn en uke og kunden har bruk for bærbar PC i mellomtiden kan han kreve en lånemaskin i mens maskinen er inne til reprasjon. Dersom det betyr at butikken må åpne en ny pakke, kan ikke kunden kreve noen lånemaskin. En laptop taper altfor mye i verdi dersom butikken gjør dette, og dermed faller det inn under urimelig kostnad og ulempe. Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Om reprasjonen tar mer enn en uke og kunden har bruk for bærbar PC i mellomtiden kan han kreve en lånemaskin i mens maskinen er inne til reprasjon. Dersom det betyr at butikken må åpne en ny pakke, kan ikke kunden kreve noen lånemaskin. En laptop taper altfor mye i verdi dersom butikken gjør dette, og dermed faller det inn under urimelig kostnad og ulempe. Litt vel bastant? Kan du vise til rettspraksis? For meg er det ihvertfall ikke opplagt at det vil gå som urimelig kostnad å måtte åpne en ny pc. Det er jo også mulighet for kjøper å gå til thorn og leie seg en pc for så å sende regningen til butikken... Lenke til kommentar
pr-koht Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Det har neppe vært tvister om akkurat dette, da ingen jurist vil ha grunn til å bestride TEE sin tolkning. Utlån av helt ny laptop vil kanskje føre til 1500-3000 kroner i rent tap. Det er helt klart en urimelig kostnad. Leier man selv en annen laptop i mellomtiden har butikken aldri plikt til å refundere denne kostnaden. Det bør heller kunne rettes krav om å heve kjøpet dersom reparasjon tar alt for lang tid, mer enn 3-4 uker er etter min mening ikke akseptabelt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Det har neppe vært tvister om akkurat dette, da ingen jurist vil ha grunn til å bestride TEE sin tolkning. Utlån av helt ny laptop vil kanskje føre til 1500-3000 kroner i rent tap. Det er helt klart en urimelig kostnad.Leier man selv en annen laptop i mellomtiden har butikken aldri plikt til å refundere denne kostnaden. Det bør heller kunne rettes krav om å heve kjøpet dersom reparasjon tar alt for lang tid, mer enn 3-4 uker er etter min mening ikke akseptabelt. Jeg vet ikke om jeg er helt enig, kostnaden kan jo fort deles over mange brukere, vil ikke feks en butikk som selger mange bærbare "plikt" å ha en bytte-bærbar som de kan gi til brukeren? Jeg vil anta de færreste butikker bare får en bærbar innn til reperasjon noensinne. AtW Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Hva gjør EL-kjøp og de andre i slike tilfeller ? Vi har folk som jobber hos elkjøp her i huset, kom med kommentarer (alastor?) Lenke til kommentar
tet Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Vi i elkjøp bruker å låne ut pc, ofte med en gang maskinen leveres inn dersom vi tror at dette vil ta over en uke. Dette dersom det er en reell hardware feil, at maskin ikke innleveres for å fjerne virus / adaware eller sette opp windows og internettoppsett på nytt. Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Leier man selv en annen laptop i mellomtiden har butikken aldri plikt til å refundere denne kostnaden. Helt sikker på det? Ikke at jeg er noen dreven jurist, men forbrukerkjøpsloven legger ihvertfall til rette for at dette kan gjøres § 33. Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. § 52. Erstatningens omfang Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Når pcen ikke virker er det en mangel, altså et kontraktsbrudd, og leie av en annen bærbar pc blir et utlegg... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Når pcen ikke virker er det en mangel, altså et kontraktsbrudd, og leie av en annen bærbar pc blir et utlegg... Her er jeg uenig, en mangel og garantirep. er så vidt to forskjellige ting. En mangel oppstår når varen blir levert ukomplett og/eller uten egenskaper som foreligger i reklamer eller opplysninger fra selgeren... Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) Når pcen ikke virker er det en mangel, altså et kontraktsbrudd, og leie av en annen bærbar pc blir et utlegg... Her er jeg uenig, en mangel og garantirep. er så vidt to forskjellige ting. En mangel oppstår når varen blir levert ukomplett og/eller uten egenskaper som foreligger i reklamer eller opplysninger fra selgeren... Det er en del av mangelsbegrepet... En annen del av mangel er hvis noe slutter å virke... § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper Her gjelder det altså holdbarhet, pcen har sluttet å virke innen for garantitiden, holdbarheten har ikke vært god nok. Da foreligger det etter lovens definisjon en mangel. Og garantireperasjon er jo i utgangspunktet en reklamasjon der leverandør har gitt en tilleggrett som gjør det enklere og raskere å få den reparert. Endret 15. mai 2005 av Hefla Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) Feil og mangler ved varen Kjøperen kan kreve at varen har de egenskaper som ble lovet da varen ble kjøpt, eller som framgår av annonser for varen, varens emballasje e.l. Har kjøperen gjort selgeren oppmerksom på hva varen skal brukes til, anses det som en mangel dersom selgeren ikke har sagt fra om at tingen ikke kan brukes til dette formål. Varer som ikke samsvarer med sikkerhetskrav o.a. forskrifter fastsatt av offentlig myndighet, er mangelfulle. Det er ikke enhver feil ved en vare som er mangel etter kjøpsloven. Dette gjelder f.eks. feil man må regne med på grunn av slitasje eller feil som oppstår som følge av uforsvarlig bruk. Selgersiden kan ofte ha påtatt seg å reparere gjenstanden i "garantitiden". I så fall vil kjøperen som oftest kunne kreve at feilene rettes, selv om de ikke er mangler i kjøpslovens forstand. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...kkel_print_view Nå vet vi ikke noe mer hva som feiler den PCèn så noe videre diskusjon blir bare ren gjetting.... Ps. Har min Asus laptop i nederland for garantirep. akkurat nå, tar ca. 2-3 uker... Endret 15. mai 2005 av jarmo Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Om reprasjonen tar mer enn en uke og kunden har bruk for bærbar PC i mellomtiden kan han kreve en lånemaskin i mens maskinen er inne til reprasjon. Dersom det betyr at butikken må åpne en ny pakke, kan ikke kunden kreve noen lånemaskin. En laptop taper altfor mye i verdi dersom butikken gjør dette, og dermed faller det inn under urimelig kostnad og ulempe. Litt vel bastant? Kan du vise til rettspraksis? For meg er det ihvertfall ikke opplagt at det vil gå som urimelig kostnad å måtte åpne en ny pc. Det er jo også mulighet for kjøper å gå til thorn og leie seg en pc for så å sende regningen til butikken... Har du sett hos Thorn eller? De leier ikke ut PCer, de kun lånefinansierer de... Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Om reprasjonen tar mer enn en uke og kunden har bruk for bærbar PC i mellomtiden kan han kreve en lånemaskin i mens maskinen er inne til reprasjon. Dersom det betyr at butikken må åpne en ny pakke, kan ikke kunden kreve noen lånemaskin. En laptop taper altfor mye i verdi dersom butikken gjør dette, og dermed faller det inn under urimelig kostnad og ulempe. Litt vel bastant? Kan du vise til rettspraksis? For meg er det ihvertfall ikke opplagt at det vil gå som urimelig kostnad å måtte åpne en ny pc. Det er jo også mulighet for kjøper å gå til thorn og leie seg en pc for så å sende regningen til butikken... Har du sett hos Thorn eller? De leier ikke ut PCer, de kun lånefinansierer de... Oki, brukte det bare som eksempel... Finnes det egentlig noen steder som har utleie av pcer? Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Garanti er i denne sammenheng en avtale om rettigheter ved kjøpet. Dersom kjøpet reguleres av forbrukerkjøpsloven, spiller garantiavtalen kun en rolle hvis den gir bedre rettigheter på et område enn det som følger av loven. Det kan f.eks. tenkes at garantien dekker selvpåført skade utover normal bruk. En slik skade vil ikke være en mangel etter loven, men vil da kunne kreves reparert etter garantiavtalen. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 Oki, brukte det bare som eksempel... Finnes det egentlig noen steder som har utleie av pcer? Ikke som jeg vet om. Bare skaff en gammel 1.3 ghz. rip opp skjerm og dritt. så installerer du win98 og låner ut Vi brukte det med mobiltelefoner vi lånte ut til rep. Var de for fine kom de ikke tilbake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå