Gå til innhold

Utrykkende ambulanse stoppet av kongelig kortesje

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104607

VG skriver det motsatte i tittelen... men så er de også rimelig talentløse.

Ambulansen var i full utrykning for å hente et barn de fryktet var alvorlig skadet. På Bispelokket i Oslo ble det imidlertid bråstopp ..."

Jeg blir så forbanna og frustrert at jeg knapt finner ord... at offisielle representater og deres vakter skal ha rett til å holde tilbake nødhjelpskjøretøy i full utrykning!!! Nå vet jeg ikke hvem som til syvende og sist sitter med ansvaret... politimannen viste her utrolig dårlig skjønn og burde kanskje sendes tilbake til akademiet, men som alle som har gjort noe galt ofte sier: de fulgte bare ordre... at ingen i hele kortesjen, kongefamilien inkludert, hadde nok hjerne til å slippe forbi ambulansen, sier litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Så ambulansesjåføren ble ikke stoppet kun fordi kongelige var i kortesjen?

- Nei, ambulanser skal vanligvis slippes forbi i sånne tilfeller, men her så altså politimannen for seg en ulykke, og bestemte seg for en annen løsning.

Lenke til kommentar

el-asso, rød alarm, hastesak, vil jeg tro.

Ambulansene får ulike farger på prioriteten til oppdraget. Nå husker ikke jeg helt fargene, men om den er gul trengs det ikke kjøres slik at det blir en risiko for trafikken, for en uttrykning er jo stressende for både sjåfør av ambulansen og trafikken ellers.

Lenke til kommentar

Dette er en typisk "ikke-sak" som bare VG kan lage oppstyr over. En politimann utviser muligens(!) dårlig skjønn, det er alt. Tilfeldigvis var han utkommandert for å passe trafikken når kongen skulle komme kjørende nedover gata med sine gjester. Man skal være journalist i VG for å synes at det forandrer saken...

Noen synes tydeligvis at kongen som satt i sin Volvo eller hva de nå kjører ham rundt i skulle ha luktet hva som skjedde et kvartal eller to borte i gata, og gjort hva da? Bedt sjåføren stoppe og løpt bort til politimannen og sagt "Slipp nå ambulansen fram da, mann!"

Denne tråden synes jeg egentlig vi kan legge død. Den har i grunnen ingenting på "Politikk, religion og samfunn" å gjøre. Hvis ikke noen kan komme opp med en samfunnsorientert vri på den da...

Geir :)

Lenke til kommentar

Dette blir bare teit. Har politimannen hørt om å la ambulansen kjøre videre med redusert fart? Dette kunne vært en situasjon hvor minuttene teller. Da synes iallfall jeg det hjelper fint lite om en kongelige kortesje står i delvis i vegen (de kan da umulig bruke hele vegbredden). Det er da vitterlig ikke slik at man stenger veger eller ikke tillater en ambulanse å kjøre på veger hvor andre kjører når ambulansen er under full utrykkning.

Lenke til kommentar
Utrolig, en person gjør en feil og folk hopper i taket og skjeller ut Norge, fordi det blir gjort...

En person på stående ordre. Det er en betydelig forskjell, mener nå jeg og mange med meg.

Dette er en typisk "ikke-sak" som bare VG kan lage oppstyr over. En politimann utviser muligens(!) dårlig skjønn, det er alt. Tilfeldigvis var han utkommandert for å passe trafikken når kongen skulle komme kjørende nedover gata med sine gjester. Man skal være journalist i VG for å synes at det forandrer saken...

Politimannen gjør som han har beskjed om. Det er det som er problemet.

Denne tråden synes jeg egentlig vi kan legge død. Den har i grunnen ingenting på "Politikk, religion og samfunn" å gjøre. Hvis ikke noen kan komme opp med en samfunnsorientert vri på den da...

Den samfunnsorienterte vinkelen er her at blått blod tydeligvis er så mye mer verdt enn rødt at ambulanser på full utrykkning kan stanses i flere minutter bare så de kan passere. Det er et hårreisende hån mot alle nordmenn fra myndighetenes side.

EDIT: Tror forøvrig ikke at denne saken hadde vært ansett som like "triviell" dersom dette barnet hadde dødd eller lidt permanent skade, eller det var nettopp deg eller din familie det var snakk om. (med deg mener jeg da altså hvermansen som leser dette, ikke Geir)

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...