guardianpegasus Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104607 VG skriver det motsatte i tittelen... men så er de også rimelig talentløse. Ambulansen var i full utrykning for å hente et barn de fryktet var alvorlig skadet. På Bispelokket i Oslo ble det imidlertid bråstopp ..." Jeg blir så forbanna og frustrert at jeg knapt finner ord... at offisielle representater og deres vakter skal ha rett til å holde tilbake nødhjelpskjøretøy i full utrykning!!! Nå vet jeg ikke hvem som til syvende og sist sitter med ansvaret... politimannen viste her utrolig dårlig skjønn og burde kanskje sendes tilbake til akademiet, men som alle som har gjort noe galt ofte sier: de fulgte bare ordre... at ingen i hele kortesjen, kongefamilien inkludert, hadde nok hjerne til å slippe forbi ambulansen, sier litt. Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Ambulanse å andre utrykkning skal først. Men politimannen som stoppet de var redd for at en ulykke skulle skje vis ambulansen fikk kjøre igjennom kortesjen. Tror han rett å slett ble litt usikker hva han skulle gjøre. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Er ikke det tull? Han stopper jo ambulansen før kortesjen kommer frem? Han kunne jo bare sluppet den forbi først... uansett er det ikke noe problem for ham å stoppe halve kortesjen litt og la ambulansen kjøre. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 - Så ambulansesjåføren ble ikke stoppet kun fordi kongelige var i kortesjen? - Nei, ambulanser skal vanligvis slippes forbi i sånne tilfeller, men her så altså politimannen for seg en ulykke, og bestemte seg for en annen løsning. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Hva er forresten full utrykning? Var ambulansesjåførene beruset? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 el-asso, rød alarm, hastesak, vil jeg tro. Ambulansene får ulike farger på prioriteten til oppdraget. Nå husker ikke jeg helt fargene, men om den er gul trengs det ikke kjøres slik at det blir en risiko for trafikken, for en uttrykning er jo stressende for både sjåfør av ambulansen og trafikken ellers. Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Latterlig. Heia Norge! Vil heller si heia politimannen. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Utrolig, en person gjør en feil og folk hopper i taket og skjeller ut Norge, fordi det blir gjort... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Dette er en typisk "ikke-sak" som bare VG kan lage oppstyr over. En politimann utviser muligens(!) dårlig skjønn, det er alt. Tilfeldigvis var han utkommandert for å passe trafikken når kongen skulle komme kjørende nedover gata med sine gjester. Man skal være journalist i VG for å synes at det forandrer saken... Noen synes tydeligvis at kongen som satt i sin Volvo eller hva de nå kjører ham rundt i skulle ha luktet hva som skjedde et kvartal eller to borte i gata, og gjort hva da? Bedt sjåføren stoppe og løpt bort til politimannen og sagt "Slipp nå ambulansen fram da, mann!" Denne tråden synes jeg egentlig vi kan legge død. Den har i grunnen ingenting på "Politikk, religion og samfunn" å gjøre. Hvis ikke noen kan komme opp med en samfunnsorientert vri på den da... Geir Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Utrolig, en person gjør en feil og folk hopper i taket og skjeller ut Norge, fordi det blir gjort... Det er bare så typisk norsk, syns jeg.. Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Utrolig, en person gjør en feil og folk hopper i taket og skjeller ut Norge, fordi det blir gjort... Var det jeg mente også. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Dette blir bare teit. Har politimannen hørt om å la ambulansen kjøre videre med redusert fart? Dette kunne vært en situasjon hvor minuttene teller. Da synes iallfall jeg det hjelper fint lite om en kongelige kortesje står i delvis i vegen (de kan da umulig bruke hele vegbredden). Det er da vitterlig ikke slik at man stenger veger eller ikke tillater en ambulanse å kjøre på veger hvor andre kjører når ambulansen er under full utrykkning. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 15. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2005 (endret) Utrolig, en person gjør en feil og folk hopper i taket og skjeller ut Norge, fordi det blir gjort... En person på stående ordre. Det er en betydelig forskjell, mener nå jeg og mange med meg. Dette er en typisk "ikke-sak" som bare VG kan lage oppstyr over. En politimann utviser muligens(!) dårlig skjønn, det er alt. Tilfeldigvis var han utkommandert for å passe trafikken når kongen skulle komme kjørende nedover gata med sine gjester. Man skal være journalist i VG for å synes at det forandrer saken... Politimannen gjør som han har beskjed om. Det er det som er problemet. Denne tråden synes jeg egentlig vi kan legge død. Den har i grunnen ingenting på "Politikk, religion og samfunn" å gjøre. Hvis ikke noen kan komme opp med en samfunnsorientert vri på den da... Den samfunnsorienterte vinkelen er her at blått blod tydeligvis er så mye mer verdt enn rødt at ambulanser på full utrykkning kan stanses i flere minutter bare så de kan passere. Det er et hårreisende hån mot alle nordmenn fra myndighetenes side. EDIT: Tror forøvrig ikke at denne saken hadde vært ansett som like "triviell" dersom dette barnet hadde dødd eller lidt permanent skade, eller det var nettopp deg eller din familie det var snakk om. (med deg mener jeg da altså hvermansen som leser dette, ikke Geir) Endret 15. mai 2005 av guardianpegasus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå