mhagen Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Hei Vurderer å bytte ut min AMD Duron 700 prosessor med en T-Bird 1400. Jeg har vifteregulator på CPU viften min, og kan stort sett kjøre den på lavest effekt (tilnærmet lydløs - ihvertfall sammenlign. med IBM disken som spinner ved siden av). Hvor stor forskjell er det i varmeproduksjon mellom Duron / T-bird? Noen som har det i Watt? Hvor mye vinner jeg på ytelse? Vil en større Duron kunne gjøre tilnærmet samme nytten. Har en drøm om en dag å ikke høre maskinen... mvh Martin Hagen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Typical Power 700 MHz SpitFire: 28.2 W 1400 MHz T-Bird: 65 W Maximum Power 700 MHz SpitFire: 31.4 W 1400 MHz T-Bird: 72 W (kilde: http://www.sandpile.org) Siden det ikke er så veldig merkbart å bare oppgradere fra Duron 700 til 1400, så vil jeg anbefale å overklokke systemet ditt så mye som mulig. (Bruk blyanttrikset for å endre multiplieren, og juster også opp FSB til 133, evt mer.) Spar heller pengene til du har råd til både ny prosessor, hovedkort og DDR-ram. Det høres forresten ut som om du bør kjøpe deg en ny harddisk nå... IBM'ene er kjent for å kræsje, særlig hvis de støyer mye. Ta i hvertfall backup av det du vil spare på. PS. Jeg kjøpte en Athlon 1000 (AXIA-stepping) som fint lot seg overklokke til over 1200MHz. Den lot seg også underklokke bra. Nede ved 800MHz trengte den bare 1,2v for å kjøre og da utviklet den svært lite varme. Den var faktisk så kjølig at jeg turte å teste den uten å sette strøm på vifta. Det gikk helt fint. Tempen kom opp i ca 50C, noe som er helt akseptabelt. Siden jeg kjørte med ganske stille disker da, ble det et passe stille system. Du kan jo prøve det samme med duron'en. Gjør ikke noe om du kjører den på 60C, den skal jo ikke vare så lenge likevel... Lenke til kommentar
complex4517 Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Jeg vil tro at T-birden ligger ca.6 grader høyere! En jeg kjenner hadde T-birden konstant på 60 grader. ca i et år! Virker enda. _________________ AOpen AK 77 plus DDR AMD XP 1600+ 2X APACER 256 DDR ASUS Geforce 4 TI 4400 308@705 IBM 80 GB 120GXP og 30GB Chieftec DX 01 B [ Denne Melding var redigert av: complex4517 på 2002-07-13 18:41 ] Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Det ER stor forskjell på spitfire 700Mhz og en Thunderbird 1400Mhz, ihvertfall så framt du har 133Mhz ram eller bedre. En dobling i antall Mhz over på en kraftigere kjerne syns jeg bør regnes som en bra oppgradering. En av de nye Duron'ene med Morgan kjerne har krefter nok til å gi en Thunderbird konkurranse pga mye mer effektiv bruk av cachen (hardware prefetch), selv om den har mindre cache. Har sjøl prøvd en Duron 1,1 Ghz opp i mot en 1,2 Ghz Thunderbird. Duron hadde en Morgan-kjerne med ulåst multiplier og blei satt til 1,2Ghz ... i følge sandra så var de to så og si like ... Duron hadde 100Mhz FSB mot Thunderbirdns 133.. begge satt på et Abit KT7A-Raid ... og det var ikke noe problem å trimme mer :wink: Kanskje en Duron(Morgan) hadde vært noe å tenke på .. de er jo billige som fy. Det er nok neppe lurt å kjøre passiv kjøling på den Thunderbird'n ja .. med mindre du ikke har en avsindig kjøler da :wink: Lenke til kommentar
mhagen Skrevet 14. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2002 Takk for svar folkens! Er det mye å hente på å idle prosessoren (kjører XP). Stikken på vifteregulatoren stikker ut av kabinettet, så jeg kan fint justere effekten etter temperaturen. Mvh MH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå