Tertit99 Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 hei Jeg har sett på nettet at det er mulig og bytte cpu i min maskin (dell inspiron 8600) er det noen av dere som har en link til side steg for steg (bytte prosessor) Jeg har i dag i min maskin Pentium m 1.4 ghz (banias) er det mulig å sette inn en Dothan prosessor eller må jeg kjøre Banias igjen. Og det siste spørsmålet hva anbefaler dere, hvilken ghz bør jeg velge. Jeg har lært meg en ting at skal du kjøpe "stat of the art" så koster det som regel litt mer enn det smaker. På forhånd takk. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Har 1,8 Ghz (Dothan) i min 8600 og synes selv den kan være for liten til tider. Kan aldri få nok prosessorkraft Se om du kan få tak i 2.0Ghz Dothan. Det kan hende du må oppgradere bios for å bruke Dothan. Lenke til kommentar
Tertit99 Skrevet 13. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2005 Har 1,8 Ghz (Dothan) i min 8600 og synes selv den kan være for liten til tider. Kan aldri få nok prosessorkraft Se om du kan få tak i 2.0Ghz Dothan. Det kan hende du må oppgradere bios for å bruke Dothan. betyr det at det går an å bruke dothan? Når det gjelder biosoppdateringer har jeg versjon A13 på min. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 Det er mulig med Dothan ja. Det er ikke alltid nødvendig å oppdatere bios, men du bør sjekke for å være sikker. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 13. mai 2005 Del Skrevet 13. mai 2005 hei Jeg har sett på nettet at det er mulig og bytte cpu i min maskin (dell inspiron 8600) er det noen av dere som har en link til side steg for steg (bytte prosessor) Jeg har i dag i min maskin Pentium m 1.4 ghz (banias) er det mulig å sette inn en Dothan prosessor eller må jeg kjøre Banias igjen. Og det siste spørsmålet hva anbefaler dere, hvilken ghz bør jeg velge. Jeg har lært meg en ting at skal du kjøpe "stat of the art" så koster det som regel litt mer enn det smaker. På forhånd takk. Det er fullt mulig å bytte CPU i i8600, det er noe med det som er så fint med denne maskinen Dell hevder det høyeste som støttes er 1,7GHz, men skal være helt kurrant å sette inn en 2.0GHz Dothan, som er det du burde går for dersom du skal få størst mulig effekt. Biosen du har skal støtte denne, men oppdater gjerne til nyeste versjon (A14?) Vil foøvrig anbefale Notebookforums Dell seksjon der du finner masse info om dette. Detaljert bruksanvisning finner du i Inspiron 8600 service manual Lenke til kommentar
Tertit99 Skrevet 14. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2005 Kjempetakk skal du ha frekkas :!: Et siste spørsmå før jeg bestiller CPU. Hva slags pasta bør jeg bruke og hva er best å bruke for å rengjøre etter den gamle CPU'n? Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Bare hyggelig Hvilken prosessor ble det og hvor bestilte du? Du kan bruke isopropanol til rensing og Artic silver 5 som kjølepasta. Gi gjerne tilbakemelding og kom med noen bilder når du har utført jobben. Jeg skal gjøre samme operasjon selv når feriepengene kommer Lenke til kommentar
Tertit99 Skrevet 14. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2005 Takk igjen. Jeg også må vente til feriepengene kommer, men den jeg kunne tenkt er denne men jeg er litt usikker på om det er verdt de ekstra 1000 kronene i forhold til 1,86 ghz. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 1.86Ghz er vel Sonoma? 1.86Ghz hadde uansett ikke funket på din maskin. Den støtter ikke Sonoma. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 14. mai 2005 Del Skrevet 14. mai 2005 Det hadde funket, men den ville kjørt på 400 MHz FSB, mao. 14*100 = 1.4 GHz istedet for 14*133 = 1.86 GHz. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Hmm. Har lest at det ikke funker med Sonoma på maskiner som ikke støtter Sonoma. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Det er jo bare en Dothan med 533 MHz FSB. Hvorfor skulle det ikke funke? Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Jeg vet ikke. Men har lest at det ikke skal virke. De nye chipsettene er kompatible med de gamle prosessorene, mens de gamle ikke har støtte for de nye prosessorene. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Problemet er vel heller at BIOS neppe støtter 7X0 i Pentium M-serien. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 15. mai 2005 Del Skrevet 15. mai 2005 Ok. Men uansett, kjøp en PM 7x5 (400MHz FSB) Lenke til kommentar
WladimirPutin Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 ...skal være helt kurrant å sette inn en 2.0GHz Dothan, som er det du burde går for dersom du skal få størst mulig effekt. Det er jo Dothan 2.1 GHz som vil gi størst mulig effekt. At Dothan 2.0 GHz er langt mer fornuftig i forhold til prisen, er en annen sak. Lenke til kommentar
Tertit99 Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 hei alle sammen Her ble det mye aktivitet pga min lille skrivefeil (1.86 ghz) det jeg mente var at valget mitt står mellom en 2.0 ghz eller en 1.8 ghz begge av typen Dothan. Er denne oppgraderingen fra 1,8 til 2.0 ghz verdt de ekstra 1000 kronene.(slik at det ikke blir noen misforståelser i dag sitter det en 1,4 ghz Banias i pc'n) Jeg har allerde satt inn mer ram, har nå 1280 ram, En helt ny verden. dette var virkelig verdt pengene. Det tyngste jeg bruker pc'n til er WoW, min maskin er nok litt begrenset med spill iom at gpu er et nvidia geforce go 5650 128 ram. Her vil nok flaskehalsen være nå. Så mitt spørsmål er hva bør jeg kjøpe av 1.8 ghz eller 2.0 ghz (dothan) på forhånd takk for velbegrunnete svar. PS. jeg fant denne takket være av Frekkas sitt svar, denne siden var til stor hjelp. TAKK :!: Lenke til kommentar
kosh Skrevet 16. mai 2005 Del Skrevet 16. mai 2005 (endret) Interessant, ikke fått med meg at cpu'en kan byttes Har en Centrino 1,5 nå...noen tips til tester som viser den økte ytelsen? Bør en vurdere å sette inn 7200rpm disk i samme slengen? Kanskje mer ram også...synd jeg har 2x256mb og dermed må kjøpe nye moduler om jeg ønsker 1GB... Hvilken type minnemoduler bruker en I8600? http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10522 antar jeg? Endret 16. mai 2005 av kosh Lenke til kommentar
Tertit99 Skrevet 16. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2005 Interessant, ikke fått med meg at cpu'en kan byttes Har en Centrino 1,5 nå...noen tips til tester som viser den økte ytelsen? Bør en vurdere å sette inn 7200rpm disk i samme slengen? Kanskje mer ram også...synd jeg har 2x256mb og dermed må kjøpe nye moduler om jeg ønsker 1GB... Hvilken type minnemoduler bruker en I8600? http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10522 antar jeg? Hei Jeg kjøpte denne til min i 86000. Det fungerer helt suverent til den ene av de to 256 ram som satt der fra før. Som sagt tidligere har jeg nå totalt 1280 ram. Jeg har merket stor fobedring på lagg når jeg er i WOW, spessielt på stder hvor det er mange spillere. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 17. mai 2005 Del Skrevet 17. mai 2005 Du skal ha SO-DIMM 200 pins. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå