Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det normalt at kontrolleren blir varm rett ved krystallen? :p

8383398[/snapback]

 

Ganske normalt, er HF-delen av senderen som ligger der. Hvis du har radioen påslått, uten å dra ut antennen vil den bli varmere, og det kan være fare for å ødelegge senderen.

 

 

I see. Takker så meget for svar. :)

Tror jeg skal bestille en mottaker til å ha i On-roadbilen. Utrolig mye pes å trekke antennen igjennom antennerøret om jeg skal flytte mottakeren ofte.

Jeg gjorde en løsning i flyene mine (samme konseptet med antennerør) før jeg begynte å kjøpe en enkel mottaker til hver modell, hvor jeg krympet på en liten kontakt, og trekte opp en ledning i flyet, slik at jeg kunne plugge ut antennen. Funket meget bra, men i den senere tid så har jeg fått mottaker til alle modellene.

 

Forresten, jeg har ett par spørsmål angående laderen og batteriet som følger med senderen. I håndboken står det svært lite om emnet, så jeg lurer på om jeg må tømme batteriet helt før det lades, eller om jeg kan koble til laderen med en gang radioen begynner å pipe (ved 9.1 volt).

Jeg lurer også på om laderen kan lade mottakerbatteriene og senderbatteriet samtidig.

8383777[/snapback]

 

Det spørs, er normalt sett ikke nødvendig å lade helt ut akkurat for den første gangen, men ønsker du at batteriet skal beholde kapasiteten så lenge så mulig så lader du pakken ut helt før du lader den.

Drev en stund på å klattladet batteriet i Opticen min, og da jeg brukte flyladeren til å sjekke så var kapaisteten fra helt tom til helt full på bare omkring 300mAh (i en 600mAh NiCd pakke). Lot pakken stå på et program på laderen hvor den ble ladet sakte opp og sakte ut igjen og dette fikk pakken til å komme opp til nesten 550mAh. Etter dette bruker jeg bestandig flyladeren til å lade senderen med.

 

Angående å lade mottaker og sender samtidig så er dette ikke noe problem, klumpen du stikker i veggen har to uavhengige ladere bygget inn. :)

 

Hva er flytiden på 1 ladding på de T-Rex helikopterne?

 

Ser at både batteri og helikopter er større en mitt lille walkera 5#4.

 

Jeg bruker en timer på radioen og flyr 9-10 minutter, da har jeg ladet ut mellom 1600 og 1900mAh ut av 2100mAh-batteriet. 1900mAh er litt mye å dra ut av en slik pakke, men 10 minutter gir meg en passe utlading.

Lenke til kommentar

Takker så meget for svar, Explorer. :)

 

Dette med "clip on" antenne hørtes stilig ut, men jeg tror jeg velger å kjøpe en ekstra mottaker istedet. Da slipper jeg litt arbeid. ;)

 

Jeg regnet egentlig med att batteriet til senderen burde lades helt ut, men jeg tenkte det var best å sjekke for å være sikker.

Lenke til kommentar
Hvor fort går nå dette uværet?

8384349[/snapback]

For de fleste er det ikke topfart som er det de er ute etter. De får aldri brukt det helt ordentlig uansett. Kommer selvfølelig ann på. Men snakker generelt. Den går heller helt vilt når det gjelder akselerasjon,respons o.l.

Lenke til kommentar
Jeg vet. Men karen over sa den gikk som ett uvær, så jeg ble nysgjerrig på nøyaktig hvor høy hastighet det var snakk om da jeg antar det var det han mente. Men jeg kan jo ha missforstått. Klarer bare ikke helt å se for meg at den høye bilen der takler svinger på asfalt så enormt bra.

8386401[/snapback]

det siste der er jeg enig i ja.

 

Får høre hva han sier da. :)

Lenke til kommentar
Har ett spørsmål til angående batteriet til senderen. Hvor lav skal spenningen være før det lades? Tenkte jeg skulle lade det ut med en 12volts bil-lyspære, men jeg har hørt at man ikke skal tømme batteriet helt, så hvor tomt skal det så være?

8391865[/snapback]

Rc helikopter? Hvis det er lipo skal det vel være 3 volt per celle, dvs 9 volt totalt hvis det har 3 celler. Ikke ta det jeg sier for god fisk da :p

Lenke til kommentar

Faen, bilen min må ha noe imot meg. Da jeg endelig skulle ut å kjøre sammen med noen i dag så ble den vrang IGJEN. Den har funket helt fint ellers, men så snart det kommer flere så er det noe som ikke er som det skal, begynner å tro at den har prestasjonsangst.

 

Det hele begynte bra, jeg fylte på med bensin og satte tenneren på i ca 5 sek. Så dro jeg i snora en gang og den startet momentant. :D Fortsatt var alt helt bra, så jeg begynte å kjøre litt rolig for å varme opp motoren. Og da jeg drar på litt bortover asfalten så får jeg plutselig frieksos. Så jeg stikker bort å ser at pakninga sitter på, og skjønte ikke helt hvor lyden kom fra med det første. Så jeg kikket nærmere og så plutselig at ene skruen var borte der eksosanlegget var festet til motoren, så da ble det ikke mer kjøring på meg. :( Men jeg måtte le litt høyt da han andre sleit av snora si, hahha. :)

 

Så hver gang det er noe som blir fikset så går noe annet i stykker, er sikkert inne i en slik periode der slitedeler begynner å ryke. Servoene mine klikka tidligere og ble helt død, men jeg klarte å fikse de såpass at de med nød og neppe fungerer så vidt. Og nå gikk spurdrevet til helvete, det var helt blankslitt, og ikke antydninger til tenner igjen på det omtrent. Så jeg bytta det i dag, og da skjedde dette med eksosanlegget, alltid er det noe. :)

 

Men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken på å kjøpe girkasse. Synes så synd på motoren fordi den etter et par sek ligger å hyler på fullt turtall og vil ha flere gir. Er det mulig å få en tre trinns girkasse til bilen? Vil dette ha noen forskjell i forhold til en to trinns som jeg også tenkte på?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Jøss, så uheldig du er, da. =/

 

En tre-trinns girkasse vil gi deg bedre akselerasjon og høyere topphastighet, samme med en to-trinns girkasse, men jeg tror ikke tre-trinns girkasse er å få tak i til den bilen du har. Uansett så kan du jo bare kjøpe ett mindre spurdrev og/eller større clutchdrev/-klokke. Du skal ikke bekymre deg for motoren, den er laget for å takle enormt høye omdreininger. Men om du har oppgradert til en mye sterkere motor, så kan det være lurt å gire den opp/høyere så den ikke ruser opp for mye.

Standardmotor og standard drev passer sammen, men har du oppgradert til en sterkere motor, så kan det være lurt å gire bilen høyere for at motoren skal ha litt å jobbe med. Som du sikkert er klar over, så er det ingen turtallsperre på slike motorer, så du kan risikere at motoren bryter sammen om den går for lett.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at den går alt for lett til tider, det går ikke lange tiden før det er høyt turtall. Så jeg skal iallefall ha en to-trinns girkasse. Jeg har oppgradert med en sterkere motor nå, faktisk mye sterkere også, og alt annet er standard på bilen, spurdrevet, clutchdrevet og alt det der er standard fra gamlemotoren som var en del svakere. Så jeg får prøve å bytte til mindre spurdrev og større clutchdrev når jeg skal invistere i girkasse til sommeren da. Akselerasjonen er det ikke noe å si på, motoren min er såpass kraftig at den skal ha bra bunndrag, så om jeg girer den høyere tror jeg ikke har så mye å si. Motoren min skal klare 100km/t + men blir holdt igjen av alt på bilen som sitter igjen, spesielt drevene siden de ikke går langt. Gamlemotoren fikk jeg med litt flaks opp i 45km/t maks, med medvind. :p

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...