Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får uansett ikke ladet Align pakken. Laderen/balansereren har 5-pins kontakt, mens Align batterier har 4-pin, for ikke å nevne forskjellige fargekoder.

8313802[/snapback]

 

Nei nei, du bruker ikke den adapterkabelen for å lade Align-pakker.

 

Pluggen på Align sine pakke passer rett inn i balansereren, med en liten modifikasjon.

 

Skal legge opp et par bilder.

Lenke til kommentar

Hmm ja ok. Da trenger jeg bare batteri til senderen, men det var jo lettere sagt enn gjort. :roll:

Tingen er at standardladeren gir ut spenning til senderen, men den vil ikke lade.

 

Edit: Hvordan vet jeg at batteriet ikke er fullt ladet da?

Edit 2: Ser ut som om balansereren funker ja. Den står og blinker rødt. Må finne ut hva det betyr.

Endret av different
Lenke til kommentar

DSCN2018.JPG

Balanseringspluggen passer rett inn i balansereren

 

DSCN2013.JPG

...hvis du bruker en liten kniv og fjerner de sporene på pluggen.

 

Angående batteri til senderen, så tviler jeg da på at du trenger nytt. Virker som om det er noe tull med forbindelsen mellom lader og batteri inne i senderen.

 

Selv så har jeg som sagt kastet hele laderen, og bruker istede samme laderen som jeg bruker til helikopterbatteriene. Er en mye bedre lader og gir informasjon om tilstanden til batteripakken.

Er bare å finne to tynne ledninger som du kan stikke inn i pluggen på pakken, og klemme disse fast i utgangen på laderen.

 

Edit: laderen kutter når batteriet er ferdigladet, batteriet er normalt halvfullt når du får det, så hvis du lader med omkring 2A så er det ferdig iløpet av en times tid.

Også så vet du at et LiPo batteri er fulladet når du kan måle omkring 12,6V på det.

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Ja jeg hadde kuttet i pluggen før du kom med bildet, tok hintet ganske fort :p

 

Da får jeg prøve meg på ladingen av LiPo pakken (som sikkert resulterer i ett stykk brent hus, les signatur). Jeg trenger litt hjelp med instilling av ESC, hva/hvordan/hvorfor...

 

Edit: Men, når jeg skal lade det når det her halvfult, hvor mye skal jeg gi det? Nå står laderen på 2100mAh 3S, men jeg tenker at når det er halvfult så trenger det bare 1050mAh eller noe. Det er 11.70V på batteriet.

Endret av different
Lenke til kommentar

Heh, Murphy's ja.

 

Batteriet skal egentlig aldri lades med høyere strøm enn 1C (felles regel for LiPo).

1C tilsvarer altså batteriets kapasitet, eller i ditt tilfelle: 2100mAh.

Maksimal ladestrøm blir da 2100mA.

Det finnes unntak, hvis du er ute å flyr, veldig godt vær og du må få ladet batteriet fort, så kan du lade det på mer enn 1C, men batteriet har ikke godt av det og det bør ikke gjøres ofte.

 

At batteriet er halvfult er bare sånn ca. Ikke noe å begynne å beregne ladestrøm utfra.

Jo høyere ladestrøm, jo kortere ladetid. Bruker selv 1800mA, ettersom det går relativt kjapt og batteriet har det godt med den strømmen (for mye, så kan det bli slitasje, og tidlig død på pakken).

 

Ellers så er lading av LiPo veldig trygt når du bruker balanserer, den kutter ladingen hvis du har stilt inn laderen feil, slik at det ikke begynner å brenne. :)

Lenke til kommentar
Det står og lader nå. Jeg kan vel lage en MacGyver løsning på den ellers så tragiske laderen til senderen.

8314299[/snapback]

 

Spørsmålet her er jo om feilen ligger i laderen eller senderen. Dette er jo garantisak fra Elefun, men fortsatt kjipt å ikke få testet noe før over påsken.. :mad:

Lenke til kommentar
Det står og lader nå. Jeg kan vel lage en MacGyver løsning på den ellers så tragiske laderen til senderen.

8314299[/snapback]

 

Spørsmålet her er jo om feilen ligger i laderen eller senderen. Dette er jo garantisak fra Elefun, men fortsatt kjipt å ikke få testet noe før over påsken.. :mad:

8314319[/snapback]

Laderen gir ut +12V den, så jeg tror egentlig det er noe tull med senderen, men om jeg kan unngå det, vil jeg helst ikke sende den inn til rep. pga det. Jeg får prøve med forslaget ditt foreløpig, så ser jeg hva som skjer. Sendte en mail til Elefun tidligere i dag. Om jeg bare får hørt en liten motorlyd i dag er jeg fornøyd, hehe.

Endret av different
Lenke til kommentar

Motorlyd aye?

 

Da må du vel sette opp regulatoren tenker jeg.

 

Regulatoren må kobles til motoren (den bruker motoren til å lage lyd og fortelle deg valgene), også setter du gasstikken til full gass, slår på senderen og setter strømm på regulatoren. Om alt funker nå, så vil regulatoren spille noen lyder for å fortelle deg at den er i programeringsmodus.

Videre er det bare å følge det arket med innstillinger (har det ikke forran meg så husker ikke akkurat hvordan det ser ut).

Uansett, det du ønsker å gjøre er å stille den slik:

Brake: off

Timing: medium eller hard (avhengig av hvor mye kraft du vil ha, hard gir mest kraft, men også mer strømtrekk og kortere flytid)

LiPo discharge: 70% (noe mindre vil være skadelig for batteriet)

Mode: Helicopter 1 (soft start). Governor er ikke noe lurt å begynne å stresse med til å begynne med.

 

Kan også hende du har et valg som heter throttle response eller noe slik. Ikke sikker på hva valgene her er, men er ihvertfall hvor raskt den skal gi økning til motoren når du gir mer gass.

Lenke til kommentar
Uheldig timing. =/

 

Noen her som har prøvd SilverLit X-Twin turbo fury RTF? Sikkert moro å fly inne i stuen med. :wee:

8318157[/snapback]

 

Har sett et utall av disse på innendørsflyging i vinter. Fikk også prøve en hos en fyr på jobb som selger disse, faktisk utrolig gøy og nokså lett å fly, selvom stuen kan bli liten. Var ikke mer enn det måtte være såpass med plass i hangaren på jobb.

Lenke til kommentar

Jeg syntes den så morsom ut, men så fant jeg en film på youtube... helt plutselig så den ikke så gøy ut lengre.

 

Tok med Infernoen til broderen i dag for å kjøre litt i skolegården på barneskolen der jeg en gang gikk. Siden jeg kjører som en tulling (nesten så hardt jeg klarer) bestemte jeg meg for å la broderen få kjøre litt før jeg ødela den. Dessverre førte det til en knekt øvre bærearm foran på venstre side før en tank var kjørt. Bilen landet med venstre framhjul etter et middels hopp. Belastningen ble enorm, og akslingen/skruen til å stille vinkelen på hjulet knakk. :wee:

Men jeg må si jeg er litt overasket over at ikke noe lignende har hendt tidligere, for jeg har krasjet mye hardere enn det der før. Jeg antar akslingen/skruen har blitt svekket tidligere, og den uheldige landingen i dag var finalen. Jaja, bestiller ny på tirsdag.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Gode muligheter for at Smallsize har den, de er forhandlere av E-flite, og har butikker i de største byene. Hvorvidt Blade CP pro er ett bra nybegynner-heli tror jeg ikke, men vet ikke hvor erfaren du er.

 

Bestiller man fra utlandet så slipper man noe tollgebyr hvis det er leketøy under 2000 kroner, men momsen må man framdeles betale, hvis verdien er over 200 kroner.

Lenke til kommentar

Psykopatisk Kaffelefse, hvor henter du grensen på 2000 kr?

 

Bundy, i tolltariffens kapittel 95 er det regler for "Leketøy, spill og sportsartikler samt deler og tilbehør dertil"

 

Under tolltariffnr. 95.03.0075 og 95.03.0079 finner du "annet leketøy og modeller med motor" av plast og ikke av plast. Ingen av disse nummerne er belastet med toll, men som Psykopatisk Kaffelefse sier må du betale mva dersom varens verdi kommer over 200 kr.

 

Om deler til modeller kan tarifferes under et av disse to nummerne er jeg usikker på. Det er mulig de bare blir tatt under kapittel 39 dersom de er av plast eller 73 (Varer av jern eller stål) eller 76(Aluminium og varer derav) alt etter hva de er laget av. Det er stort sett ikke toll på varer innført på disse kapitlene, selv om enkelte unntak sikkert foreligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...