Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, takk ;)

 

Har ett annet helikopter her som er ødelagt. Skal prøve å fikse det. Hvis det ikke går så kjøper jeg ny :)

8275874[/snapback]

En i klassen min har dette kopteret, og han sier det funker helt greit som nybegynner heli. Ikke for vanskelig, ikke for lett.

8275909[/snapback]

 

Mm, så på det netopp. Blir vel det heliet hvis jeg ikke får fiksa mitt.

 

Det jeg har nå går til siden hele tiden. Tror jeg bare flyr den ut av verandaen og lar den kræsje snart ;):p

Lenke til kommentar
Ok, takk ;)

 

Har ett annet helikopter her som er ødelagt. Skal prøve å fikse det. Hvis det ikke går så kjøper jeg ny :)

8275874[/snapback]

En i klassen min har dette kopteret, og han sier det funker helt greit som nybegynner heli. Ikke for vanskelig, ikke for lett.

8275909[/snapback]

 

Mm, så på det netopp. Blir vel det heliet hvis jeg ikke får fiksa mitt.

 

Det jeg har nå går til siden hele tiden. Tror jeg bare flyr den ut av verandaen og lar den kræsje snart ;):p

8275971[/snapback]

Du kan jo skyte den ned! Bruke den som blink for luftgevær eller noe :).

Lenke til kommentar
Ok, takk ;)

 

Har ett annet helikopter her som er ødelagt. Skal prøve å fikse det. Hvis det ikke går så kjøper jeg ny :)

8275874[/snapback]

En i klassen min har dette kopteret, og han sier det funker helt greit som nybegynner heli. Ikke for vanskelig, ikke for lett.

8275909[/snapback]

 

Mm, så på det netopp. Blir vel det heliet hvis jeg ikke får fiksa mitt.

 

Det jeg har nå går til siden hele tiden. Tror jeg bare flyr den ut av verandaen og lar den kræsje snart ;):p

8275971[/snapback]

Du kan jo skyte den ned! Bruke den som blink for luftgevær eller noe :).

8276059[/snapback]

 

mhm, får vel finne på noe sånt ja :p

Lenke til kommentar

Er det noen her som har peiling på LiPo batterier? Jeg tror jeg har ødelagt mitt batteri og må kjøpe nytt. Har i den forbindelse søkt litt og har noen spørsmål.

Feilen med batteriet mitt er at den ikke lader selv om laderen forsyner det med ca 12V.

 

Batteriet mitt ser slikt ut:

th_79036_DSC00130_122_347lo.JPG

 

Kontakt 1 (den lange røde) bruker jeg for å koble til lader og til helikopter. Kontakt nr. 2 har jeg aldri brukt og vet ikke hva den er til. Er det noen som kan forklare meg dette?

 

I forbindelse med mine søk på nettet nå har jeg kommet over noe som heter batteri balansering som går ut på å bevare batteriene ved å unngå overlading av enkeltceller i batteriet. Har jeg egentlig bruk for dette og hvor kan jeg i så fall få tak i en balanserer som fungerer til mitt batteri?

 

Har funnet dette batteriet hos elfun som har like mange celler, samme volt og samme miliampere som mitt gamle batteri. Ser også ut som det har samme type kontakter. Er det noe som taler imot at jeg kjøper dette batteriet og heller kjøper orginalt fra Walkera i Kina?

Lenke til kommentar

I motsettning til NiCd, som egentlig ikke bryr seg så veldig mye om spenningen så er et LiPo-batteri veldig kritisk på at spenningen ikke må overstige 4,25V/celle fult oppladet.

 

Poenget med balanseringskontakten er å hindre at spenningen blir for høy. Laderen vil, når du lader som 2S (seriekoblede celler) kjøre på med konstant strøm (0,8A i ditt tilfelle, valentino) helt til spenningen begynner å nærme seg 8.4V, hvor så laderen går over til konstant spenning, og ladestrømmen dropper.

 

Saken er at den ene cellen kan i pakken være kun 4.0V, hvilket vil si at den andre cellen er 4.4V, og død. Ikke nok med å være død, den vil også kunne ta fyr og gi deg en generelt dårlig dag.

 

Angående å kjøpe batteri så er det absolutt (!!) ingen grunn til å skulle kjøpe Walkera sine batterier, de er ikke på noe vis over gjennomsnittlig gode, og pakkene du finner på Elefun er av mye bedre kvalitet. I værste fall må du bytte pluggen, men det er ikke noe stort problem.

Mange pakker kommer uten plugg.

 

Ville forsåvidt heller sett på Hyperion sine pakker, mye bedre pakker både på levetid og ytelse.

 

For å sjekke om batteriet trenger balansering, bruk et multimneter og mål spenningen mellom kontaktene på balanseringspluggen. På en fulladet pakke skal de være omkring 4,15V hver.

Lenke til kommentar

Jeg fikk sammen bilen min i dag og kjørte litt. Den har aldri gått så fint, pleide alltid å stoppe hele tida.

 

Er forresten en HongNor Speed 9.5 med en O.S. Max 21. RG(P) 1.9hk.

 

Den går greit, holder akkurat følge med trafikken på veien som kjører i ca 80km/t.

 

Skulle hatt en 30. motor, men det blir det nok ikke. Da kjøper jeg heller seilfly.

 

Har sett på et Robbe fly til ca 3000kr med alt jeg trenger for å få flyet i lufta. Det koster nok over 4000 hvis jeg kjøper det hos norwegian modellers. Der er det dyrt, men Robbe har egen netshop så da kan jeg bare bestille derifra når jeg får penger. :w00t:

Lenke til kommentar
80km/t er ganske bra, da. Tror min Kyosho Inferno går nærmere 70 med stock motor som yter, ifølge produsenten, 1.8hk. Har sinnssykt lyst til å oppgradere bilen med en RB Concept TM728. :love:

Koster sikkert altfor mye. =/

8278884[/snapback]

Min Caster zx1, sa han i butikken at kunne nærme seg 120km/t, noe jeg tviler sterkt på. Hadde den hatt 2 trinns gir kasse så ja kanskje det- men når dn kun har 1 gir og går på maks turtall der så når den nok ikke mer enn 80 maks.

 

For øvering skal det være 2.1 HK i den.

Lenke til kommentar

Tviler på 120km/t, det er sikkert med girkasse du kan få kjøpt som option part.

 

Min gjør litt over 80 og skal klare 34000rpm, og den stopper nok på nermere max rpm på max fart. Tenker jeg kjører litt etterpå må bare sette mottaker batteriet til lading først.

Lenke til kommentar
Får du to-trinns girkasse til 1/8 buggyer, da?

 

Jeg tror nok du kan klare å nå 120km/t, men ikke med stock motor.

To-trinns girkasser vil ikke legge til mye, forresten. Tror det ville vært enklere, og billigere, å bare sette på midre spurdrev. Såklart, akselerasjonen ville bli noe svekket da.

8281396[/snapback]

Ja man får det.

 

Spurdrev er? Jeg vil jo ikke ha så høy toppfart. I buggy konkurannse er jo akselerasjon, kotroll og en stabil bil viktig. Så jeg trenger ikke en bil som går i 120km/t, oppnår aldri det annet på en stor plass.

Lenke til kommentar
Ja man får det.

8281621[/snapback]

Det har jeg aldri sett. Ser heller ikke behovet for det, egentlig.

 

Spurdrev er?

8281621[/snapback]

Spurdrev/spur gear er det drevet som drevet på motoren er koblet til. Her er du ett spurdrev med slipper clutch.

 

Jeg vil jo ikke ha så høy toppfart. I buggy konkurannse er jo akselerasjon, kotroll og en stabil bil viktig. Så jeg trenger ikke en bil som går i 120km/t, oppnår aldri det annet på en stor plass.

8281621[/snapback]

Nei, nei, det er jeg klar over. Men om man skulle finne på å prøve å nå 120km/t grensen, så kan det være lurt å kjøpe ett mindre spurdrev istedenfor å kjøpe en to-trinns girkasse. En to-trinns girkasse vil nok bare øke hastigheten med 5-15km/t, om motoren er sterk nok.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller foretrukket 2 gir hvor andre giret slår inn ved 70kn/t elns.

 

Det du forklarte er litt feil for det er ikke drevet på motoren men drevet som er ved sidenav motoren som skal være mindre. Bilde du viste viste riktig, og det er det store drevet som skal være mindre med en tann eller 2 mens det på motoren kan byttes i ett større for å få høyere toppfart.

 

På mange biler, bla.a min kan jeg ikke bytte til mindre drev på midt diffen, da motoren ikke kan flyttes nermere, men jeg kan derimot bytte Clutchklokka i en med en tann eller 2 ekstra siden jeg kan flytte motoren litt lengre unna.

 

Tror det er sånn på mange biler, det må du bare se etter. Hvis motoren eller drevet ikke kan flyttes noe må både clutchklokka byttes i en med flere tenner og det andre drevet i et mindre for å få det til å bli riktig avstand. Det er som regel et problem man bare finner på billig drit som ikke har option parts.

 

I stad knakk spoileren på bilen min i ett forsøk på backflip på et hopp med for lite sprett. Kom ca opp ned og spoileren tok i bakken, bare spoileren og bilen spratt opp og tok dobbel frontflipp og landa på hjula. Var ganske stilig å se på egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har lest feil. For høyere topphastighet trenger du mindre spurdrev, det jeg linket til, eller større drev på motoren, eller begge deler. Det var mer eller mindre det jeg skrev tidligere.

 

Joda, så å si alle merker som lager "ordentlige" RC biler har spurdrev og drev til motor i forskjellige størrelser. Dette er ett must for å stille bilen best til banen man skal kjøre på. Spesielt i klassen 1/8 buggy da det ikke brukes to-trinns girkasse der.

 

Hehe, morro å hoppe, selv om det går galt. :wee:

 

Skal forresten prøve å selge mopeden min som jeg aldri bruker, og da kjøper jeg kanskje en Savage X med reverse og greier. :grin:

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...