Explorer Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Regner med at bulk for servoer er akkurat som bulk for datautstyr. Altså at de ikke kommer i noen fancy innpakning, og kun har det viktigste tilbehøret med (regner med rorhorn og skruer må følge med allikevel). Angående digitale servoer, så er det ingen forskjell på signalet som går ut fra mottakeren. Er fortsatt pulser som bredden blir endret på. Forskjellen ligger i signalbehandlingen i selve servoen, altså i en analog servo så vil motoren putte på litt kraft, når den blir dratt litt ut av posisjon. Jo lengre den kommer, jo mer kraft blir påført for å få servoen tilbake til senter. I digitalservoen så er dette digitalt. Servo kommer litt ut av possisjon, blir påført full kraft på motoren for å få servoen tilbake til nøytral possisjon. Vil derfor gi mye mer presisjon der servoen blir utsatt for mye belastninger. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 (endret) Jeg skjønner. Men de digital servoene til Hitec er litt dyre for min lommebok, så inntil videre nøyer jeg meg med en eller to vanlige servoer. Trenger teknisk sett ikke digitale servoer heller da jeg ikke kjører løp. Ikke har de den ene servoen som er interessant inne heller. Kan man bestille varer på elefun.no som postoppkrav? Altså slik at man betaler på postkontoren hvor jeg henter pakken? Redigert: Huffda, hvor er manerene mine? Tusen hjertelig takk for utfyllende svar. Setter stor pris på det, skal du vite. Redigert: Ah, ser nå at man kan handle som postoppkrav, ja. Lese først, så spørre. Hehe. Redigert (igjen!): Da fikk jeg sendt en e-post til elefun hvor jeg bestilte Hitec radioen og servoen som er linket til over. Håper jeg gjorde det riktig. Siden de ikke hadde senderen i nettbutikken så sendte jeg dem bare en bestilling over e-post. Har derfor ikke registrert meg på siden deres, håper ikke det blir noe problem. Håper også det ikke tar så veldig lang tid å bestille radioen. I alle fall så gleder jeg meg. Endret 27. mars 2007 av Cutthroat Bill Lenke til kommentar
different Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Hadde vært kult om Elefun kunne svart like raskt som sist gang, men neida, når jeg faktisk skal kjøpe noe tar det lengre tid . Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Alright! Da var 1 stk Hitec Agressor CRX bestilt! Dessverre hadde de ikke radioen inne, så de måtte først bestille den fra leverandøren, noe som tok ca 1 uke. Så om ca en og en halv uke til så har jeg radioen. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Alright! Da var 1 stk Hitec Agressor CRX bestilt! Dessverre hadde de ikke radioen inne, så de måtte først bestille den fra leverandøren, noe som tok ca 1 uke. Så om ca en og en halv uke til så har jeg radioen. 8258343[/snapback] Gratulerer! Alltid kos med ny radio, og med computerradio så vil du merke det er utrolig mye lettere å både sette opp modeller (regner med dette gjelder for biler også ihvertfall). Også kjekt når du har mer enn en modell, at man slipper å huske hvordan trimmen skal stå på de forskjellige. Har brent meg på den.. Men ja, leste på sidene med informasjon om denne. Hvordan funker det egentlig med ABS-brems på senderen? Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Noen som har erfaring med Fling DL seilfly. Har tenkt til å kjøpe det når jeg får tjent litt penger. Det koster ca 1500 uten radioutstyr, og jeg regner ca 2000-2500 for radioutstyr. Har alltid hatt lyst på RC Seilfly. Link til flyet: http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma1070.html Hva tror dere om det som første fly? Jeg har flydd en del simulator og føler meg ganske trygg på det, og vil ut i friluft og fly termikk, hang, eller bare sklitur Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Gratulerer! Alltid kos med ny radio, og med computerradio så vil du merke det er utrolig mye lettere å både sette opp modeller (regner med dette gjelder for biler også ihvertfall). Også kjekt når du har mer enn en modell, at man slipper å huske hvordan trimmen skal stå på de forskjellige. Har brent meg på den.. 8260212[/snapback] Tusen takk! Dette blir faktisk min andre computerradio. Har allerede en Acoms Technisport, men den er ikke av beste kvalitet, også ville jeg prøve noe nytt. Er jo flere proffe som bruker denne Hitec radioen, visstnok, så jeg tror jeg vil bli fornøyd. Kanskje, om jeg får råd, så oppgraderer jeg senderen med en DSM Spectrum system senere. Det hadde vært utrolig tøft! Men ja, leste på sidene med informasjon om denne. Hvordan funker det egentlig med ABS-brems på senderen?8260212[/snapback] Jeg har lurt på akkurat det samme. Jeg klarer ikke å se for meg at det funker i det hele tatt, faktisk. Hehe, nei men det må jo ligge noe i det. Blir masse eksperimentering og testing når får den, det skal være vist, og da skal jeg poste her og forklare. Om jeg får det til, da. Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 ABS brems på senderen er ganske enkelt. Det eneste som skejr er at når du bremser så pulserer servoen. Du kan justere trykk og hastighet. (Det går iallefall på min Futaba 3PK) Har såvidt prøvd ABS, men det ser så brutalt ut for servoene at jeg kuttet det ut. Mest fordi servoene mine koster 1000,- stykket. Det fungerte ganske greit egentlig. Iallefall på 1:5 bilen min. Lenke til kommentar
different Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) *snip* 8245238[/snapback] Da var komplett helikopter bestilt. Jeg bestilte denne pakken, men med HS-65 servoer som du anbefalte. Hadde den mottakeren du nevnte vært på lager, hadde jeg også kjøpt en slik, men desverre var den utsolgt. Får leve med Hitec mottakeren, og håpe at den ikke ødelegger for mye. Gleder meg noe sinnsykt. I tillegg skal jeg begynne og fly på "skikkelige" fly, sånne små 2-setere. Ferien ser lovende ut, ja. Endret 29. mars 2007 av different Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Grattis! Hmm, er du sikker på at linken er riktig? LeGranDuc: Hørtes merkelig ut. Klarer ikke helt å forstå hvordan det funker som ABS, og ikke bare gjør bremsen dårligere. Lenke til kommentar
different Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Grattis! Hmm, er du sikker på at linken er riktig? LeGranDuc: Hørtes merkelig ut. Klarer ikke helt å forstå hvordan det funker som ABS, og ikke bare gjør bremsen dårligere. 8268891[/snapback] Jepp, linken er riktig den...NOT. (Ja, jeg bestilte ett håndkle ) Uansett, tar meg retten til og gå litt offtopic. Var på min første tur i mikrofly i dag (2 seter). Jeg sier bare -- fy faen så kult. Anbefales til alle. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Man trenger ikke sertifikat eller noenting for å fly ett slikt? Ja, annet enn en med sertifikat, såklart. Er det dyrt? Hadde vært morro å prøvd. Lenke til kommentar
different Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) Man trenger ikke sertifikat eller noenting for å fly ett slikt? Ja, annet enn en med sertifikat, såklart.Er det dyrt? Hadde vært morro å prøvd. 8269310[/snapback] Du må ha med en som har sertifikat ja. Sertifikatet koster ca. 20.000kr, hvertfall for det jeg skal ta. Må vel ha 10t før man kan fly solo. Prisen for det flyet jeg satt på med, var 350kr / time. Dette er inkludert drivstoff, så det er faktisk ikke så urimelig. De 350kr er verdt det, for å si det sånn . Ja, jeg fikk styre litt når vi var i luften, det følest helt sykt. Det er virkelig ikke noe å tenke på om du har tilbudet. Endret 29. mars 2007 av different Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Cutthroat Bill Du får jo litt lengre bremsestrekning, men du har fremdeles styring. Var slik på 1:5 bilen min. Blir nok litt anderledes på 1:8 eller 1:10 da disse bilene har veldig korte bremsestrekninger. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Men er det ikke bedre å bare stille servoen etter underlaget, da? Bare å teste litt så finner man fort ut når hjulene låser seg, også bare stille man servoen deretter. Lenke til kommentar
LeGranDuc Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Joda, det er jo ofte det beste. Men på 1:5 er det veldig varierende. Etterhvert som dekkene blir varmere vil det bli bedre grep. Så da er det jo sjangs for at du kjører ut i løpet av de første rundene av løpet. Vi kjørte forøvrig i 45 minutt per løp. Det var ganske utfordrene. Da var det med pit stop for drivstoff. Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Hva er forskjellen mellom helikoptere som har rotor bak og helier som ikke har? Har tenkt å kjøpe rc heli for første gang Noen som kan anbefale et bra nybegynner helikopter for rundt 1300-1600 kr? EDIT: Gjerne i en butikk rundt oslo området Endret 30. mars 2007 av eXtreme-501 Lenke til kommentar
different Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Hva er forskjellen mellom helikoptere som har rotor bak og helier som ikke har? Har tenkt å kjøpe rc heli for første gang Noen som kan anbefale et bra nybegynner helikopter for rundt 1300-1600 kr? EDIT: Gjerne i en butikk rundt oslo området 8275104[/snapback] Dette skal visstnok være bra. Det blir kanskje litt for lett? Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Nja, vil ikke ha sånn med to rotore. Men et som likevel er lett å fly. Men hva er forskjellen mellom en med hale rotor og en uten? Mye lettere å fly bare? Hvor lettere liksom? Hva burde jeg begynne med? Endret 30. mars 2007 av eXtreme-501 Lenke til kommentar
valentino Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) Sist høst kjøpte jeg Walkera Dragonfly 5#4. Kjøpte det fra Komplett men jeg ser de har sluttet å selge det. Jeg har tatt bilder og skrevet om det litt tidligere i tråden. Posten finner du her og den er med bilder av pakken. Min erfaring med dette helikopteret er bare bra. Det eneste jeg savner er større tilgang på reservedeler, noe man garantert kommer til å trenge. Jeg bestillte noen deler fra USA til dette helikopteret etter noen kraftige styrter. Gikk bra, men det tok veldig lang tid fordi jeg ikke kjøpte flyfrakt. Anbefaler deg å kjøpe et helikopter der tilgangen til reservedeler innenlands er god. Jeg synes også det er kjedelig fordi flytiden er veldig dårlig.. bare 10 minutter. Skal bestille noen ekstra batterier selv nå fordi batteriet mitt er helt døtt etter å ha vært tomt og lagret hele vinteren. Jeg har bare prøvd dette helikopteret, men det jeg har fått med meg er at helikopter med kontraroterende (coaxial) rotor slik som mitt er enkelt å fly for en nybegynner. De med rotor bak ser jo mye tøffere ut så det er nok det jeg blir å kjøpe neste gang. Et coaxial-helikopter er veldig stabilt fordi rotorene som roterer motsatt av hverandre eliminterer effekten av hverandre. For å rotere helikopteret reduserer eller øker den hastigheten på det ene bladsettet alt etter hvilken veg du vil snu. På et "vanlig" helikopter er det halerotoren som motvirker spinnet som hovedrotoren skaper. For å rotere øker eller reduserer den hastigheten på halerotoren. Har ingen erfaring med denne type helikopter så jeg kan egentlig ikke uttale meg om vanskelighetsgraden for å fly. De billige helikopterne, slik som mitt, fungerer slik at du øker og reduserer hastigheten på rotoren for å fly opp og ned. De dyrere helikopterne har konstant hastighet på rotorene og bruker vinkelen (pitchen) på bladene for å fly opp og ned. Dette er mye mer komplekst system og skal være en del dyrere å reparere etter kræsj. Du kan også velge mellom elektrisk og drivstoff. Elektrisk er vel billigere å reparere ved kræsj, men du har som nevnt tidligere veldig begrenset flytid. Dersom du bor i oslo har du sikkert gode lokale butikker for radiostyrte leketøy. Ser mange her bruker www.elefun.no men jeg har ikke prøvd de så jeg kan ikke ta stilling til om de er bra eller ikke. Endret 30. mars 2007 av valentino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå