Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på helikopter her?

8212400[/snapback]

Bump :(

8235715[/snapback]

 

Hei.

Har ikke sett i denne tråden på lenge, bare sjitprat (bilprat) her nå.. :nei:

 

Men ja, helikopter. Noe bestemt du lurer på?

 

Fikk nettopp min Trex i luften igjen (halvannen månde siden elns. Flyr bare helt nydelig, stabil, kjapp og veldig avslappende å fly.

 

Flydde på jobb for en stund siden (bildet er av Psyko Lefse's Trex, men min er nokså lik).

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

DSCN1948.JPG

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ann på, skulle gå fint med en standard 4-kanals radio, litt avhengig av hvilke funksjoner du ønsker.

 

Hvis du føler for å bruke mer avanserte funksjoner, som differensiell (?) gass, så må du nok ha et par kanaler ekstra.

Flaps, understell og landingslys er også litt kult å ha. Tror igrunn du skulle greie deg med en Futaba 9C.

 

Vil også anbefale jumboservoer på høyde og sideror, de går litt tregt. :dontgetit:

 

Liten størelseforskjell? Nesj, tull og tøys!

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

DSCN1946.JPG

 

Edit: stakkars forumet ble strukket :ohmy:

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
Explorer, burde jeg kjøpe T-Rex 450SE med litt "bedre" utstyr, eller en T-Rex 450SE-V2 med litt "dårligere" utstyr..? :)

8243437[/snapback]

 

Vel..

 

Personlig ville jeg aldri gjort "feilen" å utstyre en Trex med HS-55 servoer igjen. HS-55 er veldig gode servoer, for all del. I en Trex XL, eller X så er de greie, men i en SE så vil det være mye å hente på gode servoer.

 

Hadde HS-55 i min, men gikk over til HS-65. Forskjellen er utrolig, 65'ene er sterkere og (viktigere) mye mer presise når det gjelder å holde senterpunktet. Dette gir resultat i et mer stabilt helikopter, og mindre sjanse for at girene i servoene knekker hvis du krasjer (selvom det fint er mulig å knekke girene i HS-65 også).

 

Forskjellen i flygeegenskaper til SE vs. SE-V2 tror jeg er minimale, ihvertfall hvis du ikke har flydd helikopter på høyt nivå før. Selv tror jeg nok jeg ville kjøpt den gamle SE.

 

GY-401 gyroen er også lysår bedre enn den som er i andre pakken. Var selv veldig skeptisk på å betale så mye for en gyro, men jeg er utrolig glad for at jeg gjorde det i ettertid. Slipper alt mulig tull, det bare virker perfekt hver eneste gang.

 

Vet ikke egentlig hvor lønnsomme de pakkene til Elefun er egentlig, mulig det er penger å spare på å kjøpe fra f.eks. Helidirect.

Der finner du HS-65 til overkommelig pris, GY-401 billigere, og Align sitt eget batteri (2100mAh, 16C) til en god pris. Dette batteriet bruker jeg selv, og er meget fornøyd med det.

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Var ute å kjørte bil fra 5 til 7 30. Det gikk en del timer med både bensin bil(caster zx1), drifte bil samt et elektrisk helikopter :)

En virkelig flott dag med sol og vindstille.

 

En ting til dere som har peiling på bensinbil:

Jeg sa tidligere at bilen lugger(ikke motoren, men drivverket) når jeg kjører framover eller ''rygger'' den bakover for hånd, samme skjer ved kjøring.

 

Jeg prøvde:

Holde bakhjula stille, snurre på forhjula. Da gikk det fint.

 

Deretter prøvde jeg:

Holde forhjula stille, snurre bakhjula- da lugga den en del- slik at det stopper, drar jeg deretter litt hardere drar jeg over dette og det går rundt til neste gang den tar rundt. Som da ca er hele tia.

 

Er det da Bakdiffen som er defekt?

 

Hadde problemet før jeg kjørte også, men skrudde ut center diff, justerte litt bremser. Aner ikke hva som gjorde det- men den ble litt bedre- helt til jeg hadde kjørt en god stund.

 

Anyone?

 

takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Skal se litt nøyere på dette senere i kveld, angående priser og slikt.

 

Men, angående radio så må jeg si meg veldig fornøyd med Optic 6'en som jeg selv bruker. Har alle funksjonene jeg har hatt bruk for så langt til Trexen ihvertfall. Allikevel er det litt problemer, Electron 6-mottakeren ville jeg ikke satt i en Trex. Du kan bli veldig plaget med glitcher.Selv har jeg vært plaget med at mottakerene har feilet på de minst passende tidspunktene (tre Electron 6-mottakere).

Et godt alternativ (selvom dyrere) er det nye Spektrum-systemet, som sender på 2,4GHz, dyrere, ja. Men DX7 er også en mye bedre radio kvalitetsmessig (ikke at det er noe galt med Hitec, men Spektrumen føles bare mye bedre). Trikset her er at 2,4GHz ligger langt utenfor det området der el.motorer og slikt kan lage støy. I tillegg så sender den på to kanaler samtidig, og hvis den oppdager støy på en av kanalene så hopper den kanalen til en annen frekvens, og du slipper alt av mas med krystaller og risikoen for å skyte andre ned.

 

Men som sagt, kan se på det litt senere i kveld. :)

 

Edit: selv bruker jeg en 6-kanals Hyperion-mottaker i min Trex. Denne har såkalt digital signalbehandling som fjerner støy som ellers ville gått som glitcher. Gjør det mye mer behagelig å fly.

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
Men som sagt, kan se på det litt senere i kveld. :)

8243815[/snapback]

Jo det hadde vært fint. Kanskje du kan sette i sammen en pakke til meg? Personlig liker jeg kvalitet, og vil ikke ha utstyr som "kan" gjøre at ting blir stygt. :)

(Betaler lett noen kroner ekstra for den lille kvalitetsforskjellen).

Endret av different
Lenke til kommentar

Yess (dette kommer til å bli langt.. :blush: )!

 

Kan jo si litt om min egen Trex først. Jeg gjorde en liten feil, jeg kjøpte den i deler. Startet med at jeg kjøpte en spesiell ramme fra Helidirect, var en "piratkopi" av en veldig mye dyrere ramme, til en god pris. Ble stående på hyllen og samle bling, inntil jeg gjorde et stort innkjøp og fikk den i luften. Kostet meg nesten dobbelt av det en Trex SE ville kostet. :ermm:

 

Uansett, den er helt nydelig å fly. Selv mye vind takler den, ville ikke flydd noen av flyene mine idag, men Trexen hadde ingen problemer med å takle vinden (første gang jeg flydde den utendørs på "ekte" idag) og var utrolig gøy. Den er stabil som et mye større helikopter, og utrolig presis i luften. En SE vil være tilsvarende, og jo mer slark i rotorhodet du kan få bort, jo mer stabilt flyr den.

 

Forskjellene på SE-v1 og v2 er du kanskje kjent med, men kan jo nevne det viktigste:

* v2 har en batteripakke med i settet. Dette er en meget god pakke, veldig lav vekt og god ytelse (2100mAh, 20 eller 22C om jeg husker rett).

*v2 har en litt annerledes ramme, blant annet legger den opp til å montere gyroen på undersiden av bommen (må gjøres uansett, for å hindre at den blir hugget i to under en krasj av flybaren).

*v2 har et nytt rotorhode. Akslingen som går mellom bladholderene er tykkere (4mm) enn den som er på de tidligere modellene

*v2 har andre bladeholdere, som har såaklte "thrust bearings", som skal ta opp belastninger bedre og gi glattere bevegelser på bladene under høyt turtall.

*v2 har en litt annen styring av pitchen på halebladene.

*v2 har et nytt, bedre og rundere hovedgir. Også lettere å bytte enveislageret. Dette er noe som du kan bytte etter du har ødelagt første giret i en krasj. Gamle girene har/hadde et problem med at de var mer eggformet, enn runde.

*v2 har en veldig lekker malt glassfibercanopy.

 

Personlig så mener jeg dette er mest oppdateringer gjort for at folk skal kjøpe seg nye Trexer. Har egentlig vanskelig for å tro at forskjellene kan være så store, ettersom en godt oppsatt SE flyr så perfekt som et helikopter kan gjøre i den størelsen.

 

 

Radio: Her ville jeg valgt den nye Spektrum DX7, av den enkle grunn at det er et nytt, og mye tryggere system. Du slipper krystaller, glitcher, kollisjon frekvenskollisjon med andre osv.

Spektrumradioen er bygd på samme platform som JR sin 7-kanalsradio. Dette merkes i at stikkene føles mer presise (enn Hitec), bryterene føles mer solide og layouten på radioen (bryterplassering osv.) er bedre. I tillegg er det mye bedre menyer, lettere å forstå og sette opp.

 

Men, ikke misforstå meg, Hitec har meget gode radioer i forhold til prisen. Har aldri vært plaget med min Optic 6, og veldig sjeldent opplevd glitcher på Trexen. Mootakeren derimot ville jeg vært litt skeptisk på, er så surt hvis den feiler og det ender med krasj. Selv bruker jeg Hyperion sin 6 kanals mottaker. Denne fungerer veldig fint i Trex, og har ikke opplevd flere glitcher enn at de kan telles på en hånd. Problemet med denne er at den kan finne på å gå i lockout hvis den merker radiostøy. Da kan du lite annet gjøre enn å se modellen gå i bakken..

 

Servoer: HS-65HB, enkelt og greit. For å begrunne litt, 65 har gir i et karbonmateriale (iforhold til nylon på 55), ekstremt lite slark i det, og veldig glatte bevegelser. I tillegg er de sterke. Har lest historier om folk som har strippet girene i HS-55 under normal flyging, med følgende krasj. I tillegg til å være sterke har de holdekraft nesten like godt som digitale servoer, veldig sterke og sentrerer veldig bra.

 

På halen er det to servoer som gjelder. Ene er Futabas 9650 (?), som er en digital servo. Denne er vanvittig rask, relativt stor, ekstremt sterk og minimalt med slark. Problemet er at den koster mye, og er overkill for Trex.

Andre som funker er Hitec HS-81. Denne er også rask, og gjør en utmerket jobb. Bruker selv en slik.

 

Motor og regulator følger med i settet, funker veldig bra, ikke mye å si om det.

 

Batteri: anbefaler Align sine egne pakker. De som Helidirect har (2100mAh, 16C) funker meget bra. Først og fremst fordi de veier bare 140 gram. Mye mindre enn mange andre tilsvarende pakker. I tillegg er prisen overkommelig.

 

Lader: Den du fant på Elefun, Hyperion EOS5i er en meget god lader for det meste. Begrensningene vil du finne hvis du skulle f.eks. ha en Trex 600 med 6 cellers batteri. Men da kan du jo bare bytte. :D

I tillegg vil jeg sterkt anbefale å anskaffe en LiPo-balanserer. Denne balanserer cellene i pakken slik at ingen overstiger maksimal tillatt spenning og blir ødelagt, eller værre. Eksploderer og setter fyr på hus og eiendom. I tillegg vil den stoppe ladingen om du skulle stille laderen inn feil (f.eks. sette på 4 celler med et uhell, det skjer!). Her er Hyperion LBA10 et bra valg, og koster ikke så mye. Forresten endel billigere fra Helidirect enn fra Elefun den der.

 

Av småting å nevne så er det et par ting som kan gjøres for å få SE'en lettere å mer stabil å fly til å begynne med.

Det er: lengre blader, type Align 335PRO. Gir mer stabilitet.

Tyngre paddler, disse gir heliet mer stabilitet. Brukes istede for metallvektene som følger med SE.

Ny washout-blokk. Liten metalldel som sitter i rotorhodet. Fjerner mye slark, og gjørr helikoptret merkbart mer stabilt. (link: part nummer HS1196-72)

 

Angående å hanlde fra Helidirect i USA, så er det noe jeg har gjort mange ganger uten noe problem. Fyren skriver ned verdien til under $30 slik at det går fort og billig gjennom tollen. Tar oftest mindre enn én uke å få ting derfra, om du ikke bestiller veldig store pakker, og frakten er ikke så gale den heller.

 

Tech Model Products som også er nevnt her skriver ikke ned verdien, men skaffer deler iløpet av en halv uke. Kjempekjekt om man har krasjet og trenger nye rotorblader.

Lenke til kommentar
Explorer, vil du være så snill å putte bildene i spoilertag eller noe slikt, bildene er så store at de strekker forumet.

 

-Shark-, Jeg kan dessverre ikke svare på dette uten å ha sjekket selv, men er det ikke bare å ta ifra hverandre diffen selv å sjekke?

8245198[/snapback]

Ja men hvem av diffene?

 

Er det noe inni diffen som kan være ødelagt? eller er det rett og slett hele dritten som har gått til helvette? :roll:

 

trenger hjelp- vil kjøre mere=)

Lenke til kommentar
Du kan jo bare ta fra hverandre alle sammen, er relativt fort gjort uansett. Og ja, du må i de fleste tilfeller inn i diffen for å finne eventuelle feil.

8248021[/snapback]

Ikke fort gjort nei. Mye og skru :cry:

 

Men hva skal jeg fylle inni diffen når jeg er ferdig? Regner med at det er en form for olje eller silicon inni der?

Lenke til kommentar
Ikke fort gjort nei. Mye og skru :cry:

 

Men hva skal jeg fylle inni diffen når jeg er ferdig? Regner med at det er en form for olje eller silicon inni der?

8249770[/snapback]

 

joda, det går så fort, tar bare litt ekstra tid bak. :) Regner med at det er grease eller hva det kalles som er inni der. Uttales gris egentlig. :)

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Du får de i forskjellige tykkelser, men om du bare spør etter grease på butikken så får du nok standard tykkelse, tenker jeg. Om ikke annet så kan du jo bare rådspørre deg i butikken.

 

Redigert: Fikk e-post fra elefun.no nå. De var ikke akkurat kjemperaske, men RC-sesongen har vel mer eller mindre begynt nå, så de har vel litt å stelle med.

 

I alle fall, jeg har noen spørsmål angående servoer som jeg håper noen her kan hjelpe meg med.

Jeg har tenkt å bestille Hitec Agressor CRX (ikke SRX som er den litt enklere versjonen), men jeg trenger en ekstra servo. Kanskje kjøper jeg to.

Hvordan fungerer disse digitale servoene? Trenger jeg en spesiell mottaker til disse? Eller en slik servotester, som det heter i min svenske Kyosho katalog?

 

Hvilke servoer er å anbefale til en 1/8 buggy? Standard servoene jeg allerede har funker, men jeg ville hatt noen som er litt sterkere og litt raskere.

 

Hva betyr det at en servo er "bulk"?

 

Standard servo som følger med radioen: HS-325HB (bulk)

 

Her er en servo jeg har tittet litt på som jeg tror ville passe meg bra: HS-635HB

 

Redigert: Ja, forresten, -Shark-, skruing er noe du bare må venne deg til. ;)

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...