Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Da skrudde jeg ut den i midten, merkelig dette her altså. Når jeg tokk av''toppen'' over diffen(bremse platene samt de armene som får disse til og klemme sammen) så kan jeg snurre hjula uten problemer.

Slakka bremse sko litt og satt på, da fungerte det- men da har jeg ikke bremser.

 

Jeg ser også at når jeg snurrer på alle hjula, ser jeg at akslingen kaster litt fra side til side, samt diffen også. Er dette normalt? Eller skal jeg gå til innkjøp av ny center diff?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det vanlige er 10-15 minutter på elbiler, uten at jeg vet noe om det selv. Avhenger av mAh på batteripakka og hvor mye strøm motoren trekker.

8214688[/snapback]

Om du ikke kjører supermotor (12-6 turn) så høres det der realistisk ut, ja. Motorer med færre viklinger (turns) er sterkere, men bruker mer strøm. Kjører du børsteløs og Lipo så kan du vel nesten kjøre dobbelt så lenge.

Lenke til kommentar

Shark:

At det er litt kast i akslingen pleier ikke å gjøre noe. Er den skev kan du som regel banke det ut med en hammer. Såvidt jeg kan forstå er det imidlertid diffen din som gjør at den ikke går beint rundt. Regner med at det er akslingfestet på diffen som gjør at det kastes fram og tilbake, håper ikke at hele diffen står og hopper fram og tilbake? :tease: Se om akslingfestet sitter riktig på akslingstubben som stikker ut av diffen. Kan hende at det er skrudd på litt skjevt om det er slark. Med mindre det er betydelig kast i akslingen er det ikke nødvendig å kjøpe ny diff. Vent heller til noe går i stykker før du kjøper noe. ^^ Kjører selv på diverse halvødelagte deler jeg har fikset selv uten problem. - Skru opp det som kan skrus opp og fiks det du tror bør fikses. Ødelegger du noe kjøper du en ny del. ;)

 

Jeg klarer ikke å se for meg hvordan bilen din er konstruert. Dermed vet jeg heller ikke hvorfor ting går bedre når du slakket litt på bremsene med mindre bremsene var helt låst før... Se om det er noe annet som skjer når du strammer bremsene. Jeg ville strammet de litt etter litt for å se når problemet oppstår. Har du noen bilder av det du snakker om?

Lenke til kommentar

Takk teddy :love:

 

Jeg skal få tatt noen bilder :) Jeg vet ikke helt, når jeg ikke har på den ''toppen'' som holder diffen ned fra oversiden, hvor bremseklosser og alt henger fast- går jo hjula rundt med null problem. Så fort denne blir satt på oppstår problemet.

 

Bilder mest sannsynlig senere idag :)

Lenke til kommentar

Nei, det var som ... Fikk en epost fra Hobbyhuset i går hvor det stod at bilen jeg hadde bestilt fra dem ikke lengre lages, så de kunne ikke få tak i akkurat den bilen med det karosseriet. De hadde dog bilen inne, men det var med ett annet, uinteressant, karosseri. =/

Det stod også at det skulle komme en erstatning om noen få måneder. Jeg håper virkelig ikke de mener E10 Touring/Drift, for den ser bare jalla ut.

Ja, ja. For vente litt da å se om det kommer noe mer fra HPI.

Lenke til kommentar

Nei, det var som svarte **** i *******! Skulle ut å kjøre sammen med noen i dag og gjett hva som skjedde. Da jeg endelig hadde fikset motoren og alt funket helt perfekt, så måtte så klart den jævla styringsboksen ta kvelden. Helt totalt død, koblet forbi bryteren som også var gåen, men likevel døde den etter en stund. Skal prøve å rense den hvis jeg gidder, men frister å bare kjøpe nytt. Elektronikk er noe drit, fint når det funker, men det er det sjelden det gjør.

Lenke til kommentar
Styringsboks? Du mener servoen til styringen? Du har vel sjekket om du har strøm på bilen? Dårlig kontakt på pluggen, kanskje. Du får ny servo for ett par hundrelapper, med mindre du skal ha titandrev osv.

8223149[/snapback]

 

Ja, er ikke helt sikker på hva det heter, men det er en av boksene. Vet ikke helt hvilken som har dødd av de tre boksene som er på bilen, men tipper det er den som du kobler til styringa og gassen på, på en og samme boks. Ligger ved siden av bryteren og batteriet. Det er strøm på bilen, satte i nye i går kveld og testet at alt fungerte, noe det gjorde. Skal sjekke kontaktene skikkelig i morgen som et siste forsøk før jeg hiver driten. Den har vært litt rykkete og rar lenge, så den klarte kansje ikke mer. Mener og ha hørt om vanntette bokser, hvordan er disse? Er de noe bedre, eller mye dyrere?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Ah, det er vel snakk om mottakeren, da. Enheten som tar imot signaler fra senderen og som sender dem videre ut til servoene. Har opplevd samme tingen tidligere en gang, det fikset seg selv etter en liten tid. Aner ikke hva det var for noe.

 

Om servoene ikke er vanntette så kan det ha kommet vann inn i dem og laget kortsluttning e.l. Du kan ta dem fra hverandre å tørke dem over natten på ett varmt rom, eller hårføner. Du kan gjøre det samme med mottakeren, enheten med antenne.

Men om dette er problemet ditt eller ikke, det vet jeg ikke.

 

Nå vet ikke jeg hvor man får tak i slike vanntette radiobokser, men det du kan gjøre er å fa tak i en ballong, eller lignende også pakken in mottakeren i den. Du kan også få tak i lignende saker som er ment for nettopp det å beskytte mottakere mot vann.

 

En annen ting som kanskje kan hjelpe er å kjøpe slike lange strimler av skumgummi med lim på den ene siden. Jeg har slike å radioboksen på en av RC-båtene mine. Det er med på å gjøre boksen helt vanntett.

 

Redigert: Kjapp oppklaring på det elektriske i en bil:

 

Fuel/bensin bil: Her har du en mottaker, og to servoer pluss batterier. Mottakeren tar imot signaler fra senderen/radioen/kontrollen din, og gir beskjed til servoene om hvilken posisjon de skal stå i. Gasser du med kontrollen tar mottakeren imot signalene og gir videre beskjed til servoene om å bevege seg.

Servoene er disse "boksene" som er koblet til framhjulene for styring, og forgasseren på motoren og bremsen. En boks med motor inni, kan man si.

 

Elektrisk bil: En elektrisk bil har nesten alt det som er nevnt over, men istedenfor den servoen som i en fuel/bensin bil er koblet til bremse og forgasser, så har man som regel en elektroniskfartsregulator. På engelsk: ESC (electronic speed controller.)

I en elektrisk bil så får servoen og mottakeren strøm fra batteriet til motoren.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Skal la det ligge til i morgen nå, så får jeg se på det da heller. Det merkelige er at det plutselig som ved et knips med fingrene sluttet å virke, så jeg mistenker noen koblinger eller dårlige kontakter noen plass. Skal selvfølgelig sjekke dette før det eventuelt invisteres i noe nytt. Har kjørt en del i snø i år, så det er trolig en faktor som kan påvirke dette. Bryteren tok jo kvelden slik at jeg må koble rett forbi den for at det skal funke. Tror hovedsaklig mottakeren er synderen her, men får prøve å finne ut av dette etterhvert.

 

Tenkte på vanntette bokser fra butikken hvis de ikke koster noe særlig ekstra, men så klart funker det med en eller annen slags form for gummi som beskytter mot fuktighet og støvpartikler. Tror heller jeg gjør det på den måten.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Har ikke lest igjennom innleggene deres, men kort sjekkliste når mottakeren er "ødelagt":

- Har noen av kablene hoppet ut? Typisk at strømledningene faller ut ved skjøt eller bryter uten at du ser det.

- Sitter krystallene godt i? Ta den ut og sett den i igjen. Om den ikke har god kontakt blir ting gjerne rykkete slik som du beskriver. Gjelder både sender og mottaker.

 

Hadde en kompis med en FM-radio som slo seg helt vrang. Låste seg til tider, rykket i tide og utide. Den tok helt kvelden til slutt. Da kjøpte han en ny mottaker -> bang, ting virket.

Lenke til kommentar
Har ikke lest igjennom innleggene deres, men kort sjekkliste når mottakeren er "ødelagt":

- Har noen av kablene hoppet ut? Typisk at strømledningene faller ut ved skjøt eller bryter uten at du ser det.

- Sitter krystallene godt i? Ta den ut og sett den i igjen. Om den ikke har god kontakt blir ting gjerne rykkete slik som du beskriver. Gjelder både sender og mottaker.

 

Hadde en kompis med en FM-radio som slo seg helt vrang. Låste seg til tider, rykket i tide og utide. Den tok helt kvelden til slutt. Da kjøpte han en ny mottaker -> bang, ting virket.

8224240[/snapback]

 

Har jo så klart sjekket alle ledninger ørten ganger, og som sagt tidligere er bryteren min ødelagt så jeg kobler direkte på mottakeren. Krystaller? Hva er det? Har vært en del fukt grunnet mye snøkjøring, så det kan hende det er noe som er blitt kortsluttet inni der muligens.

Lenke til kommentar

Krystaller er små dibbeditter som du finner i både senderen din, og i mottakeren i bilen din. Krystaller gjør det mulig for flere å kjøre samtidig, selv om alle har nøyaktig samme sender og mottaker. :)

 

 

Hm, siden jeg ikke får tak i HPIs RTR Sprint 2, så lurer jeg på om jeg skal skaffe meg en Hitec Aggressor CRX fra elefun.no. Så er det noen her som har handlet fra elefun.no før, og som har litt erfaring?

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
Krystaller er små dibbeditter som du finner i både senderen din, og i mottakeren i bilen din. Krystaller gjør det mulig for flere å kjøre samtidig, selv om alle har nøyaktig samme sender og mottaker. :)

8224929[/snapback]

 

Åja, var det jeg trodde, men ville bare være helt sikker. :)

 

Sein edit: Hvor mye vil det koste å bytte alle tre boksene på bilen? Er lei av alt trøbbelet med de, så jeg har vurdert å bytte de. Og denne gangen vil jeg ha noe annet en standard kyosho drit som er på. Er det noen andre merker eller slikt som er mer hardføre?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Vel, om du ikke vil ha monsterradio så tror jeg denne er veldig fin: Hitec Aggressor SRX til 1390,-

 

Denne har mulighet for 3 kanaler, det vil si at du kan koble til, for eksempel, 3 servoer slik at du har en til styring, en til gass/bremse og en til revers om du har en fuelbil som støtter det.

 

Denne kontrollen kommer inkludert med 1 servo, mottaker og holder for batteriene. Så i tillegg til den radio trenger du en ekstra servo om det skal installeres i en fuelbil. Denne er helt lik den som følger med radioen. Men du finner flere servoer om du vil noe enda bedre på elefun.no.

 

Såklart, du finner billigere sendere fra Hitec også, og andre merker, ikke minst.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...