Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Har du glemt den ringen som skal være rundt gjengene på glødepluggen? Isåfall vil jo glødepluggen havne lenger ned i sylinderen, og blir anderledes komresjon. Bare et tips, men sjekk det da :)

 

Så over til min bil i 2 sek.

Jeg starta den her i forrige uke, starta på 3 draget etter vinteren, fornøyd med det. KJørte sakte å rolig(har ikke bremser- må justere) bare for å kjøre litt. Så stoppa jeg for å spise litt. Skulle starte igjen, og bilen rikker seg ikke- driverket stopper bilen helt og hører det knaser om jeg dytter den litt hardt frem. Motoren går, så er ikke det som er problemet- skjer uansett om motor er av/på.

Bremsene er det heller ikke da disse ikke fungerer. Kan det da være en av difrensialene? Hvordan kan jeg isåfall lokalisere hvem av de 3 det er?

Ja jeg kan skru dem ut- men det er mye arbeid- så om det finnes noe lettere så takk for tips :innocent:

 

Takk på forhånd :)

8204990[/snapback]

 

Ja den er der helt sikkert, det var det første jeg sjekket. :)

Tror du kan sjekke om differensialen bak er ødelagt ved å holde fast fremhjulene og dra bilen bortover gulvet. Hold fremparten av bilen over bakken mens du holder igjen fremhjulene. Ruller bakhjulene er diffen bak trolig knust. Dette kan du også gjøre omvendt for å sjekke det frem. Jeg brukte dette trikset da min diff ble ødelagt bak. Og ja, det er mye arbeid og knoting, en riktig tålmodighetsprøve.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shark:

Se etter stein som låser akslinger noe sted. Letteste er jo å vri rundt på hjulene og akslingene for å se om alt er bra. Er alt bra kan du sjekke senterdiffen, evt girkasse, kjedeoverføringer o.l.. Er diffen ødelagt merker du det når du vrir på hjulene. Kan også være en aksling som har hoppet ut og låst seg fast.

Lenke til kommentar

Ingen som har noen peiling på hva som kan være galt med motoren min? Hvis ingen har noen andre forslag får jeg vel bare levere den inn på butikken, men det koster det også. Skal kjøre i helga sammen med andre, så jeg burde helst løst det før da.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Om blandinga er rett, drastarten virker, svinghjulet går fritt, sylinderen er plassert rett i motorblokka, råden er satt på rett vei, veivakselen går fritt, stempet går fri av kjøletoppen/glødstiften og alt ser ellers bra ut inne i motoren kan ikke jeg se noen som helst grunn til at motoren plutselig skulle blir så tung og rykkete å dra i. Eneste ting jeg kan se for meg er at sylinderet har blitt mindre eller stempelet større, uten at jeg kan forestille meg hvordan det har gått for seg.

 

Har du prøvd å varme opp motoren godt med en hårføner før du starter? Syns du skal prøve. Om den starter da er det noe som er for trangt et sted.

Lenke til kommentar

Denne tråden har jeg ikke merket før.

Har drevet med RC i mange år. Helst biler og noen få båter.

Kjørte aktivt 1:5 onroad i nesten 3 år, men jeg ble sløvere og sløvere med å komme meg ut på treninger. Vi har bane på Klepp, jeg bor i Stavanger. Orket ikke kjøre helt dit for å kjøre.

Kjørte mye ymse elektrobiler før 1:5.

Har en Tamiya TA04 med en Hacker børsteløs motor. Går vel nærmere 80km/t.

Jeg kjøpte meg denne før jeg fikk FG 1:5. Det var litt ekkelt og begynne med store biler, du må bremse mye tidligere i forhold til 1:10 elektro.

Morro å kjøre 1:10 etter mye 1:5 kjøring. Blir mange utforkjøringer leeenge før svingen.

Ellers har jeg et lite clodzilla (el. monstertruck) prosjekt på gang, men det stoppet opp etter jeg lagde deler av ramma for 3-4 år siden. Mangler solide ball-links. Har planer om å lage linkene i karbonfiber rør med aluminium "kopper" på endene.

 

Har ikke planer om å kjøre noe særlig i år. Blir nok til at jeg selger FG'en. Det er forøvrig en Competition fra 2000 med Solo motor.

Lenke til kommentar
Har du glemt den ringen som skal være rundt gjengene på glødepluggen? Isåfall vil jo glødepluggen havne lenger ned i sylinderen, og blir anderledes komresjon. Bare et tips, men sjekk det da :)

 

Så over til min bil i 2 sek.

Jeg starta den her i forrige uke, starta på 3 draget etter vinteren, fornøyd med det. KJørte sakte å rolig(har ikke bremser- må justere) bare for å kjøre litt. Så stoppa jeg for å spise litt. Skulle starte igjen, og bilen rikker seg ikke- driverket stopper bilen helt og hører det knaser om jeg dytter den litt hardt frem. Motoren går, så er ikke det som er problemet- skjer uansett om motor er av/på.

Bremsene er det heller ikke da disse ikke fungerer. Kan det da være en av difrensialene? Hvordan kan jeg isåfall lokalisere hvem av de 3 det er?

Ja jeg kan skru dem ut- men det er mye arbeid- så om det finnes noe lettere så takk for tips :innocent:

 

Takk på forhånd :)

8204990[/snapback]

 

Ja den er der helt sikkert, det var det første jeg sjekket. :)

Tror du kan sjekke om differensialen bak er ødelagt ved å holde fast fremhjulene og dra bilen bortover gulvet. Hold fremparten av bilen over bakken mens du holder igjen fremhjulene. Ruller bakhjulene er diffen bak trolig knust. Dette kan du også gjøre omvendt for å sjekke det frem. Jeg brukte dette trikset da min diff ble ødelagt bak. Og ja, det er mye arbeid og knoting, en riktig tålmodighetsprøve.

8205086[/snapback]

Prøvd dette, men finner liksom ikke helt hvem av dem det er.

 

Som dere andre sa, det er ikke noen steiner jeg kan se.

Aksling som har hoppet ut, hvor kan det være? inn/ut på diffene?

 

Girkasse har jeg ikke, kun et gir og sånn slurre clutch eller hva det heter, sånne fjærer som går utover og griper tak etterhvert som turtallet økes.

Lenke til kommentar
Prøvd dette, men finner liksom ikke helt hvem av dem det er.

 

Hvordan sjekke om en diff er ødelagt uten å skru opp:

Grip tak i høyre hjul. Drei så på venstre hjul. Går akslingen i midten rundt lover det bra. Hold så fast i akslingen i midten (slipp høyre hjul...). Drei så venstre hjul rundt, nå skal høyre hjul gå rundt motsatt vei. Går alt lett rundt er alt bra med denne diffen. Gjenta for den andre diffen.

 

Er alt dette bra både foran og bak kan du gå videre, sjekke senterdiffen og videre overføring helt til du er oppe ved motoren.

 

Angående akslinger som låser seg; på noen biler kan man kappe akslingene om man har for stort styreutslag, da kan ting låse seg. Har gjort dette selv noen ganger før jeg minsket maks styreutslag på min Madforce. Akslinger kan hoppe ut og låse seg fast om det er trangt i området der akslingen er festet.

Lenke til kommentar

Teddy:

Jeg prøvde nå. Front og bak, så ut til å fungere. Grep det ene hjulet og snurret, det andre hjulet snurret andre veien. Så prøve jeg å kjøre den framover, det ntter ikke, knaser-bråker-spraker fra midten høres det ut som.

 

Jeg prøvde da og snurre på et tannhjul som har en sprekk til plata på under siden av bilen, altså jeg dreide det fra under siden, da er det kun bakhjula som roterer- forhjula står iro. For meg virker det da som at det er noe med akslingen eller noe i diffen mot fronten. Eller tar jeg feil da?

Må jeg skru opp dette og sjekke da?(Åh, evighetsjobb) :innocent:

Lenke til kommentar

Er et enveislager på midten der som gjør at to hjul går rundt. Spraking og knasing høres mer ut som småstein for min del. Prøv å holde bilen din i forskjellige vinkler og dra ting forsiktig fram og tilbake, kanskje de faller ut.

 

Selv har jeg ikke noen "diff" på midten, kun et enveislager. Tror det er nokså vanlig. Virker som om Shark også har det. I så fall finnes det ikke noen diff som kan være ødelagt aklla. :wee:

 

Jeg ville skrudd opp der du hører knasing kommer fra. Hos meg er det gjort på fem-ti minutter. Madforcen er generelt lett å mekke på, ofte værre med biler som har individuelt hjuloppheng.

 

Hva slags bil har du Shark?

 

EDIT: Gratulerer Brian! Fant du ut hva som var galt eller virket hårfønertrikset? :p

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Er et enveislager på midten der som gjør at to hjul går rundt. Spraking og knasing høres mer ut som småstein for min del. Prøv å holde bilen din i forskjellige vinkler og dra ting forsiktig fram og tilbake, kanskje de faller ut.

 

Selv har jeg ikke noen "diff" på midten, kun et enveislager. Tror det er nokså vanlig. Virker som om Shark også har det. I så fall finnes det ikke noen diff som kan være ødelagt aklla. :wee:

8207298[/snapback]

 

sorry, leste litt for fort gjennom men på min bil så er det diff i midten, har Hyper7

 

er det enveislageret holder det trolig å spraye på CRC eller WD40, så pleier de å funke etterpå...

 

vil uansett anbefalle å skru det opp og se på det...

 

 

edit: noen som har forslag til en 1:10 bil for hovedsakelig drifting?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
EDIT: Gratulerer Brian! Fant du ut hva som var galt eller virket hårfønertrikset? :p

8207298[/snapback]

 

Nei, tenkte jeg bare skulle ta den med ut og prøve uansett. Tok den ut og begynte å dra i snora. Kjente at den var litt ekkel og småtung enda, men jeg fortsatte og dra konstant hele tiden mens jeg moste innpå med bensin. Etterhvert ble snora plutselig mye lettere og bedre å dra i, og med ett hylte motoren i gang på omtrent ett drag. Men nå funker den iallefall, er glad for det. :)

Lenke til kommentar

Aklla, Norwegian Modellers har noen elektrobiler som er laga for drifting, men prisene er jo ikke så hyggelige. Kan godt være at du kan få noe lignende til lavere pris hos andre.

Koster mellom 2-2k5 hos modellers uten radioutstyr og motor.

 

Hvis du ser i tråden jeg laga som en oversikt over nettbutikker/butikker i norge, og nettbutikker fra utlandet finner du kanskje noe til mere hyggelig pris.

 

Oversikt over Hobby butikker.

 

Jeg ville valgt en nitrobil med RWD, men man skulle hatt turtallsperre så man ikke tar livet av motoren med en gang. Du får jo elektromotorer spesielt laga for drifting.

 

Lykke til i leitinga. Si ifra hva du har kommet fram til, da jeg er litt interresert i det selv, men har ikke peng til det før om ganske lenge uansett antar jeg.

 

Har nok med å få meg ny motor med snorstart til Hong Nor Speed 9.5 1:8 buggyen min.

Lenke til kommentar
Er et enveislager på midten der som gjør at to hjul går rundt. Spraking og knasing høres mer ut som småstein for min del. Prøv å holde bilen din i forskjellige vinkler og dra ting forsiktig fram og tilbake, kanskje de faller ut.

 

Selv har jeg ikke noen "diff" på midten, kun et enveislager. Tror det er nokså vanlig. Virker som om Shark også har det. I så fall finnes det ikke noen diff som kan være ødelagt aklla. :wee:

 

Jeg ville skrudd opp der du hører knasing kommer fra. Hos meg er det gjort på fem-ti minutter. Madforcen er generelt lett å mekke på, ofte værre med biler som har individuelt hjuloppheng.

 

Hva slags bil har du Shark?

 

EDIT: Gratulerer Brian! Fant du ut hva som var galt eller virket hårfønertrikset? :p

8207298[/snapback]

Jeg skal se hva jeg får gjort. Må fjerne bensintank, mulig servo til gass/brems, plate og MANGE skruer- og de er så små og knotete. Noe verktøy og annbefalle?

 

Jeg har en Caster Zx1, kjøpt fra Antrade på Langhus. Tror den har diff i midten?? :innocent: - Men vet ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...