Simen1 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Ja, det er noen greie alternativer til det jeg tenkte på. Hvor mye nyttelast kan et fly med 2 meter vingespenn bære? Jeg tenker også litt på muligheten for flyfoto med et speilreflekskamera. Det er sikkert noen rare spørsmål jeg kommer med, men jeg synes ikke det å stå på bakken å se på fly er så spennende. Jeg liker mer tanken på være "virtuell" pilot og ta gode flyfoto. -------------------- PS. visste dere at man ikke har lov til å fly høyere enn 300m med modellfly? Nedre grense for flytrafikk (unntatt seilfly) er 300m, så over den grensa er det fare for kræsj med bemannede motorfly. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Ja, det er noen greie alternativer til det jeg tenkte på. Hvor mye nyttelast kan et fly med 2 meter vingespenn bære? Jeg tenker også litt på muligheten for flyfoto med et speilreflekskamera. Det er sikkert noen rare spørsmål jeg kommer med, men jeg synes ikke det å stå på bakken å se på fly er så spennende. Jeg liker mer tanken på være "virtuell" pilot og ta gode flyfoto. Jeg vet det er en hvor jeg bor som bruker et helikopter til å ta bilde av husene til folk mot litt betaling, hvis du f.eks. skal selge det. Sjekk litt på forum.radiostyrt.no og spør der. -------------------- PS. visste dere at man ikke har lov til å fly høyere enn 300m med modellfly? Nedre grense for flytrafikk (unntatt seilfly) er 300m, så over den grensa er det fare for kræsj med bemannede motorfly. 7061266[/snapback] 300 meter er langt opp! Tror det blir vanskelig å fly det noe lengre enn det både pga. av du ikke ser hvilken vei flyet er, og fordi jeg tror ikke radioen(senderen) ikke sender noe stort mer. Da må du isåfall lage deg en biquad for å sende lengre Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2006 Del Skrevet 13. oktober 2006 Biquad og parabol har jeg. I så fall trenger jeg bare et sikte og en som kan konsentrere seg om sikting når jeg konsentrerer meg om å fly. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Radiostyringen skal du ikke værer redd for. I åpen sikt så er det snakk om 1-2km før det begynner å bli problemer med å kontrollere. Å begynne med retningsstyrt antenne derimot ville jeg ikke satset på (tror ikke det er lov heller da) i et så stort fly. Om flyet skulle falle utenfor strålen til antennen så har du et problem. Faller dette flyet ned i befolkede områder har du et enda større problem. Har du en speilrefleks ombord, ja da har du et kjempeproblem! :o I tillegg ville vel en Bi-quad-antenne for 35MHz blitt veldig stor, i forhold til antennene som lages for trådløsnettverkene? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 Jeg tenkte på biquad og Wifi for kommunikasjon med overvåkningskameraet og speilrefleksen. Styringen på 35MHz tenkte jeg ikke på å retningsstyre. Dvs. at hvis flyet kommer ut av strålen så skjer det ikke noe mer alvorlig enn at jeg mister kontakten med kameraet. Kontrollen av flyet er fortsatt intakt. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 14. oktober 2006 Del Skrevet 14. oktober 2006 (endret) Oki, beklager. leste litt feil der. Vet å ha sett en eller annen plass, tror faktisk det var en norsk fyr, som hadde tatt utgangspunkt i en MPX Movie Star, montert kraftigere motor og montert masse kamerautstyr (inkludert både digitalt stillbilde og trådløs video). Han hadde løst antenneproblemet med en hjelm. Hadde tatt en gammel sykkelhjelm og montert en Yagi-antenne på toppen av denne. Dette fungerte ganske godt slik jeg kunne se. Ettersom antennen pekte den veien han så så hadde han så og si alltid flyet i sikte. Tror kanskje det var denne samme mannen som hadde montert noe slags gps-basert autopilot, som gjorde at flyet flydde tilbake til et bestemt punkt om han skulle miste kontakten med radiostyringen. Kan se om jeg finner den siden, begynner å bli en stund siden nå. Edit: fant den, men ser ut som jeg husket feil angående gps-autopilot. Var kun for å måle hastighet og slikt.. link Endret 14. oktober 2006 av Explorer Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Noen som har noen plasser jeg kan lese om hva alt det forskjellige er? Vi gutta har et lite prosjekt på gang, men vi har ikke så mye greie på området. Vi har passe greie på elektronikk og er passe nok byggmester-bob, men ellers har vi liten peiling. Prosjektet går ut på å lage båter som har kanoner som kan styres og avfyres, samt andre funksjoner. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
decrepitus Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Her er litt film fra et lite depronfly jeg bygde i sommer. Flyvideoer Kamera som er brukt er en liten billig 2,4GHz sak. Med modifiert antenne, ble resultatet helt greit. (ikke mer å vente av et trådløst kamera til under 500kr) Lenke til kommentar
co2 Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Har tenkt å bygge et Tirpitz liknende skrog for radiostyrt båt. Er det noen som har forslag til materiale og byggemåte for å få til noe slikt? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 Bill: Hvilken av disse bilene ville du valgt, denne eller den andre som vi snakka om? den billige til 1300kr, som du hadde hatt liknende av før.. Og er det noen som kan tippe på topphastighet på den jeg linka til der? Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 15. oktober 2006 Del Skrevet 15. oktober 2006 (endret) Bill: Hvilken av disse bilene ville du valgt, denne eller den andre som vi snakka om? den billige til 1300kr, som du hadde hatt liknende av før.. Og er det noen som kan tippe på topphastighet på den jeg linka til der? 7077866[/snapback] Vet faktisk ikke. Den som ble nevnt tidligere er jeg 90% sikker på at er av alright kvalitet. Men Sportswerks har jeg aldri hatt, eller prøvd. Det ser dog ut til å være en meget fin bil. Kan forresten legge til at HobbyHuset.no har sluttet å selge Kyosho (Kyoshos 1:8 buggyer er kåret som "IFMAR World Champion" mange ganger), for å så ta inn Sportswerks og Team Magic, så det tyder jo på at dette merket kan være av ganske så god kvalitet. Du kan jo ringe eller sende HobbyHuset.no en mail. Hastighet? Utrolig vanskelig å si, men jeg gjetter på 50-60 km/t. Redigert: Skrev feil, fikset nå. Endret 15. oktober 2006 av Cutthroat Bill Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Ingen som driver med RC for tiden, eller? Selv sitter jeg å leker med tanken om å sette i motoren til min Kyosho Blue Streak (fuel) i min Graupner B24 (el.). Vet ikke om det blir noe, men det hadde vært vannvittig barskt! Jeg må uansett finne ut hvordan jeg skal feste motoren på en anstendig måte slik at jeg kan ta den ut uten for store problemer. Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Venter på ett nytt fly, kommer iløpet av neste uke. Ellers går det mye i det samme som før, små elektromodeller og helikopter Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Ingen som driver med RC for tiden, eller? 7269866[/snapback] Bilen min står i boden. Den skal jeg nok ta ut til våren igjen. Skal også se om jeg får fiksa akslingen og rensa ved pluggen på 1/8 fuel buggy'n min (ax5). En kamerat av meg som går i klassen driver med RC 1/8 el track biler. Har hørt at han har krystalløs mottager og fartsregulator uten motorbegrensning. Husker ikke hvor mange turn motor'n hans har. Btw: Ser du bor ikke så langt unna Risør. Det er der mora mi og Lamakar bor. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Venter på ett nytt fly, kommer iløpet av neste uke. Ellers går det mye i det samme som før, små elektromodeller og helikopter 7270043[/snapback] Har du en link? Bilen min står i boden. Den skal jeg nok ta ut til våren igjen. Skal også se om jeg får fiksa akslingen og rensa ved pluggen på 1/8 fuel buggy'n min (ax5).7270647[/snapback] Skal fikse min også (tror glødepluggen har tatt kvelden), men jeg skal ikke vente til våren, jeg skal gjøre det så fort det kommer snø. En kamerat av meg som går i klassen driver med RC 1/8 el track biler. Har hørt at han har krystalløs mottager og fartsregulator uten motorbegrensning. Husker ikke hvor mange turn motor'n hans har.7270647[/snapback] Jeg hadde også en slik fartsregulator en gang i tiden, men jeg solgte den. Jeg hadde den og en 11-turn motor i en båt ... uten kjøling. Det kunne gått bedre. Btw: Ser du bor ikke så langt unna Risør. Det er der mora mi og Lamakar bor.7270647[/snapback] Jeg tror du missforstår. Huset jeg bor i ligger i fjellsiden med navn Bærlia, Bærlia ligger på Hundingsland som ligger i Lyngdal. Lenke til kommentar
different Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Kom på at jeg har en ubrukt 7,5cc O.S motor liggende, og ett halvmontert fly. Bruttern stakk av med noen hengsler til flyet, så jeg gidder ikke å skaffe nye. Kunne egentlig tenkt meg et "jetfly", F-16 eller noe, men finner ikke noe av det på norske sider. Anyone? Edit: Rotter har tatt deler av flyet mitt, så da blir det hvertfall ikke noe av. Kanskje jeg får sette en plan jeg hadde her om dagen til verks. Endret 13. november 2006 av different Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Du tenker på et som du kan montere OS-motoren din i? Eller helt nytt med el.-, fuel-, eller turbinmotor? Bare lurer, egentlig, jeg har ikke noe særlig peiling på fly. Lenke til kommentar
different Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 (endret) Du tenker på et som du kan montere OS-motoren din i? Eller helt nytt med el.-, fuel-, eller turbinmotor? Bare lurer, egentlig, jeg har ikke noe særlig peiling på fly. 7276920[/snapback] Det er egentlig det samme, om jeg ikke får tak i noe jeg kan bruke motoren min på har jeg uansett en plan for den. () Endret 13. november 2006 av different Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Du finner garantert et fly motoren din passer i, helt sikkert. Bare for nysgjerrighetens skyld; hva er det planen din går ut på? Lenke til kommentar
different Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 Bare for nysgjerrighetens skyld; hva er det planen din går ut på? 7277088[/snapback] Skal modifisere flyet om til en slags bil, det var bare en tanke men jeg skal prøve å tenke det litt ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå