SemikolonP Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Hva er det som går i stykker på bilen din? 6663650[/snapback] Gjennom tidene har jeg sliti en senterdiff, mista en mutter, knekt foran på karosseriet (vanskelig å forklare) og knekt en aksel. Det var AX5'en På en TC3 har jeg ødelagt tannhjulet på midtakselen etter å ha plassert tannhjulet på motoren for langt inn. Det var en tur på Norwegian Modellers og litt flytting av tannhjulet på motoren, så var det i orden. På en annen TC3 har et skruehull ved hjulfestene foran slitt seg, så forhjulene står skeivt, veldig skeivt... Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Hva er det som går i stykker på bilen din? 6663650[/snapback] Gjennom tidene har jeg sliti en senterdiff, mista en mutter, knekt foran på karosseriet (vanskelig å forklare) og knekt en aksel. Det var AX5'en På en TC3 har jeg ødelagt tannhjulet på midtakselen etter å ha plassert tannhjulet på motoren for langt inn. Det var en tur på Norwegian Modellers og litt flytting av tannhjulet på motoren, så var det i orden. På en annen TC3 har et skruehull ved hjulfestene foran slitt seg, så forhjulene står skeivt, veldig skeivt... 6668783[/snapback] Skruer\muttere bør du ta locktite på , og gjerne ha noen ekstra av. Senterdiff og aksel kan skyldes ufin kjøring(gassen i bånn når du lander). Det du har knekt framme, er nok også kjørestilen sin skyld Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Hmm, kan jeg ha møtt min overmann? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Hmm, kan jeg ha møtt min overmann? 6669827[/snapback] Da har du ikke møtt broren min. Han kjøpte en savage (samme som jeg har) og hadde litt problemer med bremsene. Resultatet var at han krasja i en betongklump, og bøyde hele bilen. Etter dette, så har bilen stått i ro. Bilen var ikke innkjørt en gang Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 (endret) Hva er det som går i stykker på bilen din? 6663650[/snapback] Gjennom tidene har jeg sliti en senterdiff, mista en mutter, knekt foran på karosseriet (vanskelig å forklare) og knekt en aksel. Det var AX5'en På en TC3 har jeg ødelagt tannhjulet på midtakselen etter å ha plassert tannhjulet på motoren for langt inn. Det var en tur på Norwegian Modellers og litt flytting av tannhjulet på motoren, så var det i orden. På en annen TC3 har et skruehull ved hjulfestene foran slitt seg, så forhjulene står skeivt, veldig skeivt... 6668783[/snapback] Skruer\muttere bør du ta locktite på , og gjerne ha noen ekstra av. Senterdiff og aksel kan skyldes ufin kjøring(gassen i bånn når du lander). Det du har knekt framme, er nok også kjørestilen sin skyld 6669807[/snapback] Låsemuttere har heg alltid med meg. Her er delen som er knekt (merket rødt): Ikke så farlig. Bare å kjøpe nytt karroseri, så er det fikset. (Snakker om skallet som får bilen til å se ut som en bil og ikke en maskin med hjul) Edit: Skaden foran på TC3'en kommer delvis av at fyren som eide den tidligere har vært litt uforsiktig. Edit2: Hmm, kan jeg ha møtt min overmann? 6669827[/snapback] Da har du ikke møtt broren min. Han kjøpte en savage (samme som jeg har) og hadde litt problemer med bremsene. Resultatet var at han krasja i en betongklump, og bøyde hele bilen. Etter dette, så har bilen stått i ro. Bilen var ikke innkjørt en gang 6669855[/snapback] Er det bare selve chassiset og noen deler som ble ødelagt? I så fall er det nok bare å ta ut motor og deler som overlevde, sette det på et nytt chassis og kjøpe nye av delene som ble ødelagt... hvis han ikke slutta med RC etter det. Endret 13. august 2006 av :P Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Er det bare selve chassiset og noen deler som ble ødelagt? I så fall er det nok bare å ta ut motor og deler som overlevde, sette det på et nytt chassis og kjøpe nye av delene som ble ødelagt... hvis han ikke slutta med RC etter det. 6669914[/snapback] De to platene er bøyd, samt at radioboksen er knekt, men det kan sikkert fikses med litt lim. Er vel heller det at nå ligger bilen i tusen biter(tungskrudd sak) og han gidder ikke å skru den sammen eller prøve å selge den. Lyst på ? Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Haha! Jeg husker du postet et bilde av den bøyde bilen. Må ha krasjet hardt. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Nei takk. Har egen med litt mindre skader.. bare en brukket aksel! Hvor mye forresten? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Nei takk. Har egen med litt mindre skader.. bare en brukket aksel! Hvor mye forresten? 6670056[/snapback] vel..hvis han skulle ha solgt den, hadde prisen sikkert vært 2-3000. Har ikke gått over den og kikket på hva som må fikses. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) **************Slettet***************** Endret 14. august 2006 av :P Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) I dag fikk Infenroen kjørt seg. Hoppet en hel masse. Lengste hoppene var på rundt 9 meter... noe som kanskje ikke høres så kjempe mye ut, men det er det. Skal se om jeg ikke for lagt en liten film senere. Min far filmet tilsammen ca 32 min. Endret 14. august 2006 av Cutthroat Bill Lenke til kommentar
ED209 Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Lenge siden jeg har skrevet noe her. Men fant ut jeg måtte. Har kostet støv av den gamle mini-z'en min etter at jeg fant ut at rammen passet rett inn i et modellbyggesett jeg hadde kjøpt. Chassiet er av en Toyota Calica GT (eldre årsmodell) som jeg har forsterket med epoxylim her og der. Måtte også forlenge avstanden mellom for- og bakhjulene slik at det skulle passe. Vet ikke om dere klarer å se det, men gummien på hjulene er helt oppmorknet, men har nye liggende. Er ikke helt ferdig med den enda som dere kanskje også ser. Mangler blinkelys foran og baklyktene. Det røde chassiet dere ser bak, er originalen til bilen. Et Ferrari 355 chassi. Hva tycks?? Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Haha, den var jo skambarsk! Lenke til kommentar
John-Abruzzi Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 bilen min er ferdig reparert nå skadene kom på 1133kr......damned det er mye det...alt var røket... Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 (endret) Var ute å kjørte modellbåt for en stund siden, utrolig morsomt ettersom det begynner å bli en stund siden sist. Nettopp fått tak i elektronisk fartsregulator til begge båtene (ene båten hadde elektronisk regulator før også, men den brant opp da jeg prøvde å sette den i et fly, pappa som hadde kjøpt til over 1000 kroner.. ). Bestilte to regulatorer fra Øgrey, til ca 450 per stykk. 40A regulatorer med revers, ikke spesielt vanskelig å finne tak i, men når de i tillegg skal kunne fungere på 12V (begge båtene har 12V motorsykkelbatterier som kraftkilde) så blir det pluttselig vanskelig å finne. Stortsett bare flyregulatorer som takler så høy spenning, men da har de ikke revers heller. Fikk uansett de Jamra-regulatorene fra Øgrey til å funke på 12V, og de regulerte utrolig glatt. Båtene er bygd i glassfiber, tatt avstøpning i to former vi fikk låne. Ene båten er en slepebåt/isbryter som ikke er bygd for å være vakker. Andre er en lastebåt som ser ikke så gale ut.. Slepebåten ble bygget for å være morsom å herje med, bygd i flere lag glassfiber og polyester, viftemotor fra en eldre Saab til fremdrift (påsatt en 90mm treblads messingpropell så gir det MYE kraft), baugpropell med dobbel propell og tunnel på 2-3cm i diameter, brannpumpe (spylepumpe fra en Volvo 240) og selvsagt fløyte (fra en Opel Rekord). I tillegg er den helt vanntett. Brukte å kjøre den på en strand ikke langt herfra når det var endel bølger (halv til en meter). Utrolig morsomt da å kjøre den sidelengs inn i bølgene slik at den ble kastet rundt. Snudde seg igjen raskt. Skroget skulle egentlig ha omkring 35kg ballast (regner med at det var med motor, batteri og slikt), men dette gjorde båten veldig tung å bære ned til havet, så endel bly ble fjernet. Ved full fart så graver skroget seg ned i vannet ettersom det ikke er lagd for fart. Er fortsatt mye slepekraft, og båten har ingen problem med å dra en oppblåsbar kano med to voksne personer i, i brukbart god fart. ikke bygd mest for å være fin, men er gøy å kjøre rundt med, tute og sprute som en galning! [/i] Ligger som sagt ganske lett i vannet, men er fortsatt stabil og ruller seg tilbake til rett possisjon om den triller rundt. Baugpropell fra Graupner, drevet av spylepumpemotor fra en eller annen gammel bil. Her blir den løftet opp, ligger ikke SÅ lett i vannet heller Andre båten er en lastebåt, bygd som et bulkskip fra 70-tallet tror jeg. Den ble ikke bygget vanntett, skroget er ikke like avstivet som på den andre (selvom det fortsatt er 3-4 lag glassfiber og polyester om jeg husker rett). Den ble mer bygget for å være pen å se på, selvom det fortsatt er langt fra noe skalabåt. Den har heller ikke baugpropell elelr annet ekstrautstyr for å ha det gøy.. Denne båten er drevet av motoren som ble orginalt sto i slepebåten, vinduspussemotoren fra en eldre bil. Her er den giret med reimdrift, kan endre girutvekslingen, men farten blir ikke noe høyere. Er kun motoren som blir mye varmere. Båten er like lang som slepebåten, men en god del smalere. Propellen på denne er 40 eller 45mm treblads messing, det var det største det var plass til.. Allikevel er den veldig morsom å kjøre rundt med å slappe av med, også er den veldig pen å se på når den kjører forbi der man sitter i passe skalafart. Flagget på hekken er en fyrstikk med en rund treperle på toppen, og et norskt flagg av typen man setter på kransekaker Med det mye slankere skroget så skjærer denne båten veldig fint gjennom vannet. Ellers så er flyflåten oppdatert med et par fly denne sommeren, men det får jeg eventuelt ta en annen gang.. Endret 21. august 2006 av Explorer Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Haha! Artig ! Har litt lyst til å bygge båt jeg også. Kjøpt inn litt balsaflak og mangler bare en god skisse og litt motivasjon, så er jeg i gang. Hva er farten på båtene? (ikke skalafart) Tåle slepebåten mye sjø ? Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Oi, oi! Stilig de der, ja. Likte slepebåten veldig godt. Jeg foretrekker vel egentlig raske båter (litt vanskelig å si ettersom jeg ikke har prøvd så mange forskjellige typer), man har blitt fristet noen ganger til å kjøpe en som jeg bare kan "cruise" rundt i. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Er nok mye mer action med en rask speedbåt av noe slag. Kjøring på rolig vann er nok ganske slapt, og er ikke noe man holder på med daglig (blir lei av det ganske raskt). det som er morsomt er å være på stranden å kjøre gjennom bølgene, surfe på bølgetoppene (får mer enn nok fart da! ) og kjøre der bølgene bryter å prøve å unngå å bli brutt ned selv. Slepebåten tåler mye sjø ja, ettersom den er bygd helt vanntett (kanter rundt lukene slik at vannet ikke får mulighet å renne ned selvom det skulle bli liggende på dekket). Er også pakninger der overbygget skrus nedpå (ser den skruen stikker opp mellom styrhuset og skorsteinen). Dette gjør at det trenger utrolig lite vann inn, og selv etter den har gått rundt og blitt liggende med kjølen opp flere ganger så er det bare noen få dråper vann inni, som blir liggende i bunnen. Overbygget er bygd i kyssfiner som er fylt med byggeskum, ble litt tyngre i toppen, og litt mer ustabil etter å ha flyt det med skum, men alternativet var at det ble fylt med vann når den gikk rundt, og da ble den veldig ustabil når den kom opp igjen. Kan se om jeg får tatt et par bilder fra innsiden av dem senere i kveld. Lenke til kommentar
ED209 Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 ooooh, sånn vil jeg også ha. Har du formene enda til de båtene?? Kunne gjerne tenkt meg en avstøpning av den slepebåten, evt. om du kunne lage et tynt skrog (ett lag) som du kunne ha sendt? Da hadde det bare vært for meg å legge på ekstra lag når jeg fikk den. Hvor mye skulle du hatt for å gjøre det? Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 ooooh, sånn vil jeg også ha. Har du formene enda til de båtene?? Kunne gjerne tenkt meg en avstøpning av den slepebåten, evt. om du kunne lage et tynt skrog (ett lag) som du kunne ha sendt? Da hadde det bare vært for meg å legge på ekstra lag når jeg fikk den. Hvor mye skulle du hatt for å gjøre det? 6720795[/snapback] Formene var noe vi (jeg og pappa) lånte fra en fyr som bor ikke så langt unna her. Han driver et bil/båtverksted her, og er en veldig hyggelig fyr. Hvis du er interessert i det så kan du få kontaktinformasjon til han, tror nok det er greiest (har mye mye mer erfaring med jobbing med glassfiber og polyester). Selv flytter jeg om en uke så det blir vanskelig for meg å få gjort det, men tror nok ikke det skulle være noe problem å få han som har formene til å gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå