Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Mekket sammen en liten onboard flyfilm jeg. Ikke verdens beste kamera, men det duger no :p

 

http://psykolefse.jorgis.com/fly/sport%20spree.wmv

5963593[/snapback]

 

Synes det var både bra musikk og flyving jeg.

Litt vinglete noen ganger, men slik er det vel med små el-fly.

 

Apropo små elfy, hvilket vil du anbefale til en nybegynner ?

Edit:

Hvilket kamera var det forresten ?

5964491[/snapback]

 

Hvilket småfly jeg ville anbefalt ja, av ferdige pakker ville jeg anbefalt deg å kjøpe en Kyosho Cub M24 Denne er ikke vanskelig og fly, og koster ikke så mye.

Hvis du vil legge litt penger i det, gå for en Easy Star, ev. Pico stick hvis du vil fly på små steder. Begge de to sistnevte er det detaljerte beskrivlese og utstyrsliste tidligere i tråden (rundt side 10 tipper jeg)

 

Den Gee-bee'en du linker til er ikke ett nybegynnerfly akkurat. Store ror og ett naturlig ustabil konstruksjon gjør den vanskelig og fly for en som ikke er vant med det. Det kan kanskje gå, men ville heller kjøpt den Cub'en hvis jeg var deg ;)

 

Er forresten ett HP photosmart M22-billigkamera, den typen man fester på fly med strikk uten og bry seg noe særlig :p

 

 

 

Ehh håper ikke du flyr på samme sted som meg :S

 

Har du testa spektra modulen til Optic6 ?

 

5968853[/snapback]

Flyr på 79 nå, så tror det skal gå greit :p

Har ikke testet Spektra-modulen nei, men har lest om endel som har problemer med den. Ser heller ikke behovet enda, så holder meg nok til krystaller en stund til :)

 

Og ja, radiostyrt eier :D

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det enkleste er nok bare ett bra kamera og sitte forran pc-en med en fjernkotroll som du mekanisk lager en joystickløsning på.

 

Finnes det ingen ferdigløsning så tror jeg at du må være flink med strøm og programering får å få pc stikka til å gå via pc-en og inn på fjernkontrollen.

 

Lage servoer på fjernkontrollen og koble disse til pc-en i serie port elns og deretter lage program som setter strøm på sakene,,,

5862611[/snapback]

 

Det fins ferdigløsning jo, så på skolen i uka at noen hadde skaffet seg usb-antenne med tilsvarende mottaker til en radiobil. De skal feste på kamera på bilen, for å kjøre rundt å ta bilder. Klarer de det håper jeg de går over til fly, ellers gjør jeg det.

 

Desverre husker jeg ikke hva hardware de har, men jeg tror det er en butikk som heter martin's på city syd, sør for trondheim, som har det. I følge teamet kostet denne delen av utstyret 5-6000 kr. Snakk om i duren 8 kanaler og 2 km rekkevidde utendørs/100 meter innendørs (for bruk til inspeksjon av sjakter og rør for eksempel) Det kommer opp grafisk på pc'en hva du gjør, og det kan styres med mus, tastatur eller andre enheter. Det går sikkert an å lage et program som guider fartøyet mot ett punkt i bildet for eksempel.

 

Det ventes på "Eksperter i Team" fra NTNU. Sorry jeg ikke husker bedre, men hvis jeg husker det skal jeg få litt flere detaljer fra dem.

Lenke til kommentar
Mekket sammen en liten onboard flyfilm jeg. Ikke verdens beste kamera, men det duger no :p

 

http://psykolefse.jorgis.com/fly/sport%20spree.wmv

5963593[/snapback]

 

Synes det var både bra musikk og flyving jeg.

Litt vinglete noen ganger, men slik er det vel med små el-fly.

 

Apropo små elfy, hvilket vil du anbefale til en nybegynner ?

Edit:

Hvilket kamera var det forresten ?

5964491[/snapback]

 

Hvilket småfly jeg ville anbefalt ja, av ferdige pakker ville jeg anbefalt deg å kjøpe en Kyosho Cub M24 Denne er ikke vanskelig og fly, og koster ikke så mye.

Hvis du vil legge litt penger i det, gå for en Easy Star, ev. Pico stick hvis du vil fly på små steder. Begge de to sistnevte er det detaljerte beskrivlese og utstyrsliste tidligere i tråden (rundt side 10 tipper jeg)

5969389[/snapback]

 

Synes jo huske Easy Star fikk 'kritikk' for å være så ulikt et ekte fly, og ellers være stygg.

Kan derfor nevne at Multiplex kom med en nyhet i år, MiniMag.

Den er ikke ulik en Cub på utseende (selv om det egentlig er en modell av et annet fly Multiplex har, Magister).

Forskjellen på MiniMagen og Easy Staren er at det er litt mer å vokse i med hensyn til flyveegenskaper på MiniMagen. Grunnen er at den har ferdiglagde balanseror, og hull for å montere servo til disse når du skulle føle for å gå et steg videre å lære å fly "den riktige vei" med 4 kanaler i bruk.

MiniMag kan også gjøres til en rakett for ikke så alt for mange penger. En Align børsteløs motor (typen som vi bruker i Trex-helikoptrene) er relativt billig, og vil gi mye kraft på et slikt lite fly.

 

En annen forskjell til MiniMag i forhold til EZ* er at den ikke er et glidefly slik som EZ* er. Den vil oppføre seg mer som et ekte fly, i motsettning til Easy Star som kan gli i evigheter på oppvinder og slikt.

om det er en fordel eller ulempe at det er slik skal jeg la være usagt. Er veldig morsomt å gli rundt rolig og fint.

 

Liten side med informasjon og bilder.

Lenke til kommentar
Noen her med FG Ecoline?

5958422[/snapback]

 

 

Har hatt :D

 

Morsomme biler men de skulle hatt litt mer utstyr orginalt.

Alt annet en Oljedempere skulle verdt forbudt å selge.

Vil selv gjerne ha en Fg F1 bil jeg da :)

post-4895-1145783256_thumb.jpg

 

Biler som kjører mindre en 40 minuter på 1 tank burde verdt forbudt :tease:

Endret av JonV
Lenke til kommentar
Oljedempere skulle verdt forbudt å selge.

5971314[/snapback]

 

 

Hvorfor det ?

5971317[/snapback]

 

Alt annet en Oljedempere burde vært forbudt skrev jeg.

Dvs Friskjonsdempere som F.eks ecoline leveres med de er uten Olje.

 

Det gir elendig grep og en vansklig bil og kontrolere.

Så alle BURDE ha Olje dempere.

 

Kom over en fet motor da.

Special-preppad 26cc motor med lustgas. 7,5 hk i bänken!!

 

post-4895-1145784588_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Oljedempere skulle verdt forbudt å selge.

5971314[/snapback]

 

 

Hvorfor det ?

5971317[/snapback]

 

Alt annet en Oljedempere burde vært forbudt skrev jeg.

Dvs Friskjonsdempere som F.eks ecoline leveres med de er uten Olje.

 

Det gir elendig grep og en vansklig bil og kontrolere.

Så alle BURDE ha Olje dempere.

 

Kom over en fet motor da.

Special-preppad 26cc motor med lustgas. 7,5 hk i bänken!!

 

post-4895-1145784588_thumb.jpg

5971374[/snapback]

Hvor mye koster det med oljedempere til Ecoline da?

Lenke til kommentar
Oljedempere skulle verdt forbudt å selge.

5971314[/snapback]

 

 

Hvorfor det ?

5971317[/snapback]

 

Alt annet en Oljedempere burde vært forbudt skrev jeg.

Dvs Friskjonsdempere som F.eks ecoline leveres med de er uten Olje.

 

Det gir elendig grep og en vansklig bil og kontrolere.

Så alle BURDE ha Olje dempere.

 

Kom over en fet motor da.

Special-preppad 26cc motor med lustgas. 7,5 hk i bänken!!

 

post-4895-1145784588_thumb.jpg

5971374[/snapback]

Hvor mye koster det med oljedempere til Ecoline da?

5971410[/snapback]

 

Om du titter på f.eks krikke.net og søker på 6480 så finner du kitt foran + bak for ca 100€

post-4895-1145786311_thumb.jpg

Endret av JonV
Lenke til kommentar
Filmen er lastet opp.

(både google-video og en del andre  tjenester nekta  å laste den opp)

Linky!

5971707[/snapback]

Klarer ikke å se filmen på denne PCen. PCen er for treig. :(

5973656[/snapback]

oi...må være under 1ghz ...eller ?

5974349[/snapback]

Aner ikke, jeg vet bare ett det er min fars laptop. :!:

 

Men hvis du hadde krympet bildet til en tredjedel, eller en fjerdedel, så ville det sikkert funke her. :whistle:

Lenke til kommentar
Var ikke noe særlig allikevel.

De beste hoppene(dvs. de jeg klarte uten å havne på taket med bilen) ble gjort etter et kameraet var skrudd av.

5976377[/snapback]

Slikt er kjipt! Å ikke få med seg det tingene man vil, altså.

Har havnet på taket selv flere ganger, og på lørdag klarte jeg å knekke litt av spoileren. :(

Det var uungåelig slik som jeg kjører. :!:

Lenke til kommentar
Høres ut som du kjører som en villmann.

Jeg kjører egentlig ikke så veldig vilt, men jeg prøver stadig nye ting, og da kan det hende at ikke alt går etter planen.

 

Er det på bane nær deg, eller ute i skauen der ikke er folk i veien ?

Niks, ingen bane, men det er mange hundre meter med grusveier, stier finnes også her. Veldig greit å kjøre her ettersom det bor så lavt antall mennesker her.

 

Utifra bildet, så ser det ut som de to støtdemperne fremme er skjeive..bare bilde som er litt misvisende ?

Er sikkert bare bildet, demperene så i alle fall OK ut da jeg tok bildet for 30 minutter siden.

 

Blir nødt til å få filmet litt etterhvert.

Lenke til kommentar

Ozelot, du hadde delvis rett i natt, den aluminiums platen som demperene forran er festet til, den var faktisk bøyd. Jeg la bare ikke merke til det med en gang. Jeg bøyde den tilbake tidligere, med en skiftenøkkel. Så var det ut å kjøre igjen... men... Litt etter at jeg hadde begynt å kjøre, så økte bilen på turtallet mye mer enn vanlig da jeg gasset på, så jeg løp, mer eller mindre, bort til bilen og stoppet den. Da jeg tok av karosseriet, så jeg at motoren hadde løsnet, skruene hadde skrudd seg opp, også hadde motoren vridd seg. Dette førte til at drevet på motoren hadde drivet å "spinnet" på det andre drevet, så alle tennene var blitt slipt ned littegran. Jeg lurte på om jeg skulle prøve å bare feste motoren på nytt siden det fremdeles er tenner der, men jeg tror heller jeg kjøper nytt. Mulig jeg blir utolmodig senere i dag da, og bare fester motoren på nytt som en midlertidig løsning. Jeg skal uansett kjøpe nytt drev, og da blir det vel et i metall istedenfor plast tenker jeg. Må nok få tak i en spoiler også.

Lenke til kommentar

Hva tror dere om dtte flyet som førstefly ?

 

 

 

Synes dette flyet ser litt kult ut (i tillegg til at A-10'en er mitt favoritt-fly i bf1942) og jeg har funnet et par hyperion børsteløse motorer jeg skal kjøpe etterhvert.

 

Edit:

Eneste ulempen(eller?) er at flyet er lagd i isopor, noe som betyr at deler kan bli vanskelig(om ikke umulig) å skaffe.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...