Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Har regnet ut total pris nå.  :tease:

 

Blir ca 4800 for bilen med alt nødvendig utstyr.

 

Mye penger, men er nå verdt det  :love:

5762245[/snapback]

 

Hvor i allverden er det du kjøper den ?

 

Hvis det er uten frakt, så ville jeg heller lagt på 90 usle kroner, og fått en savage x med alt du trenger.

5762346[/snapback]

 

Regnskapet:

 

Bilen, Savage 3.5 3800,-

Batteri til mottaker og servo - 300,-

Lader - 200,-

Gøder med lader - 250,-

Drivstoff 1liter - 100,-

Fylleflaske - 60,-

Kryssnøkkel - 70,-

 

totalt - 4780,-

 

Hvor får du kjøpt savage x til 4000,-?? :ermm: den koster 4800 der jeg kjøper 3.5'en

Hvilken butikk\nettbutikk er dette?

 

Ikke ment som kritikk altså. Bare nysgjerrig, hvis det er en nettbutikk som selger billigere, så er det jo en fordel å handle der. :thumbup:

5762495[/snapback]

 

 

Micromonsters har en savage X til 4490 værtfall.. med radio og servoer.. det du da trenger er :

7,2V batteri og lader

Batterier til bil og sender

Fuel og gløder.

 

Som ikke skulle koste så veldig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drit fet bil! Hadde vert gøy å prøve den  :p

5821419[/snapback]

Jepp. Gleder meg some en unge til det tørker opp ute å jeg kan få kjørt den ordentlig inn.

 

Micromonsters har en savage X til 4490 værtfall.. med radio og servoer.. det du da trenger er :

7,2V batteri og lader

Batterier til bil og sender

Fuel og gløder.

 

7,2V Batteri = ca 300,-

Lader = 200 - 500,-

Andre batterier = 80,-?

Fuel = ca 100,- per liter, du bør kjøpe 2 liter eller mer. Det går nesten en liter til innkjøringen.

Gløder = 100 - 300,-?

 

Pluss/minus 1,000,- i alt. Detter er dog ren gjetning. Noen kan sikkert komme med en mer nyaktig pris.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
Skal si det skjer lite her...

 

For fylle ut litt info om hva som har hendt her hos meg da.

 

5817147[/snapback]

 

Bare vent !

 

Når jeg kommer hjem, skal det bli photosession av båten min!(akkurat kjøpt)

 

Prata med han som eide båten før meg, og de hadde testa den mot en annen båt(1:1 skala :)) som gikk ca 35 knop, og båten jeg har kjøpt gikk visst litt fortere enn det :dribble:

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Jeg har drevet med radiostryte biler en del, altid digg om sommeren.

 

Men, har lyst til å prøve fly, kan noen anbefale en ikke så altfordyr moddel, som er god for nybegynnere?

 

Utrolig at jeg ikke har oppdaget denne tråden før!

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Jeg har drevet med radiostryte biler en del, altid digg om sommeren.

 

Men, har lyst til å prøve fly, kan noen anbefale en ikke så altfordyr moddel, som er god for nybegynnere?

 

Utrolig at jeg ikke har oppdaget denne tråden før!

5824807[/snapback]

 

Cessna 182 eller lignende er veldig bra nybegynnermodeller. Jeg anbefaler å gå STORT først, og prøve seg på mindre stabile fly siden. Ikke gå for noe annet enn toppvinget fly, altså at vingen er over kroppen. Det kan også lønne seg med radio som har finjustering av output, så du kan fly på små eller store utslag.

 

Fly mye simulator (www.modellfly.no) mens du ennå har tid, og få gjerne en erfaren flyver til å sette opp flyet ditt første gangen dere skal ut og prøve. Det fins også kabler man kan linke opp to fjernkontroller med, så hvis du er på vei ned kan "instruktøren" ta over.

 

Toppvingede fly er stabile, store fly er enklere å se og oppfører seg mer som fly enn småmodeller. Andre måten å begynne på er å ha en bitteliten piper-cub med elektrisk motor som du kræsjer og blir lei, også slutter du å fly... vanlig i hvert fall :-P

 

Gå for faste hjul først. "Trehjulsykkel" er enklest i starten. Og ikke prøv å ta av før du har nok fart ;)

Lenke til kommentar

Og så var det tilbake til starten igjen..!

 

Fly som prøver å etterligne et ekte fly er generelt mindre bra som første fly. Ikke blir det pent, og ikke flyr det så godt som et fly som er utelukket designet for å være lett å fly.

 

 

Har selv, som noen kanskje vet, anbefalt Multiplex Easy Star, som nå skal bli solgt hos Elefun (de tar inn Multiplex for tiden nå).

Dette flyet har en god manual, er gøy å fly, og utrolig stabilt. I tillegg kan du legge nesten hva som helst av vekt inn i det, og det vil fortsatt fly. Det har endel trekk fra seilfly, og er derfor en suveren glider, og man kan holde seg lenge i luften uten å bruke motor.

Det er også lagd i et solid skumstoff (Elapor ® som er ganske likt EPP, og veldig sterkt ja). Motoren står bak på flyet slik at den ikke knekker propell og slikt ved en uheldig landing.

 

Nr. 2 er Multiplex Twin Star II. Har også en slik selv, det er et større fly, to motorer, balanseror og generelt litt mer avansert å fly. Allikevel er det utrolig stabilt og takler fint både vind og vekt. Denne er dyrere enn Easy Star, men gir mer å vokse i, før man skulle bli lei av det.

 

Nr. 3 er GWS Slow Stick eller GWS Pico Stick, det er en pinne med vinger og motor. Enkelt, lett og greit - og billig. Selv startet jeg med en Pico Stick, og det gikk mindre enn bra, men har i ettertid funnet ut at flyet var feil satt opp med tanke på balanse og slikt. Dette er et lite fly, og veldig lett. Derfor flyr det ganske sakte, og kan flys på mindre plass enn de to overnevnte.

 

Ellers, radiostyring så anbefaler jeg (og vet at jeg har Psykopatisk Kaffelefse's støtte på den) Hitec Optic 6. Avansert flyradio til en god penge. Den gir mye plass å vokse i, den er lett å bruke og koster ikke skjorta (i motsettning til f.eks. JR, Futaba og Multiplex).

 

Om det skulle være interesse så kan jeg sikkert finne frem linker og bilder og sånn, men nå er det middag. :D

Lenke til kommentar

Støtter nr.1 Explorer, en Easy star er nok det beste alternativet :)

 

Men hvis du vil ha noe billigere ser jeg det er mange som har suksess med GWS E-starter, den kan nok ikke sammenlignes med Easy star, men det er absolutt en god nybegynner-modell. Alt avhenger egentlig av hvor mye penger du vil legge ut, og hvor stor plass du har og fly på (de fleste har nok mer enn stor nok plass for en Easy star).

 

En simulator er også ett veldig godt hjelpemiddel, i begynnelsen holder det sikkert med FMS, en gratis (men dårlig) simulator. Her er ikke det viktiskte flyegenskapene på modellene, men å få stikkebevegelsene inn i fingrene. Bruker du simulator en stund er du garantert en mye bedre opplevelse første gangen du flyr :)

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar
Bare vent !

 

Når jeg kommer hjem, skal det bli photosession av båten min!(akkurat kjøpt)

 

Prata med han som eide båten før meg, og de hadde testa den mot en annen båt(1:1 skala :)) som gikk ca 35 knop, og båten jeg har kjøpt gikk visst litt fortere enn det  :dribble:

5823853[/snapback]

Heftig! Wow, 35 knop, det er rimelig bra! Tror min går 20 knop, eller noe slikt. Skal bli fint med noen bilder av herligheten din! :D

 

Fly som prøver å etterligne et ekte fly er generelt mindre bra som første fly. Ikke blir det pent, og ikke flyr det så godt som et fly som er utelukket designet for å være lett å fly.

Vet ikke om jeg helt enig med deg på det punktet. Nå skal ikke jeg begynne å jatte om en hel haug av ting som jeg ikke har peiling på, men for ikke så altfor lenge siden så handlet jeg jo en Kyosho Piper J-3 Cub, som er modell av et ordentlig fly med samme navn, den var meget let å fly, og den ser rimelig bra ut... vel, den bra ut i allefall, den er litt krasjet nå. :blush:

Men ikke fordi den er vanskelig å fly, men fordi det er så vannvittig trangt der jeg flyr. ;)

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
Er dette et bra fly for begynner?

5826365[/snapback]

 

 

Ja, det er det, for det ville ikke vært bra for noen andre. Billig, toppvinget, og enkelt å fly. Hatt det selv, ingen problemer med det annet enn at det ikke takler vind i det hele tatt. Jeg mener at enten må man ha fly som tåler litt turbulens, ellers må man ha et fly som er så lite at man kan fly det inne. Dette er midt i mellom.

 

Når det er sagt er ikke flyet spesielt morsomt, og det har bare tre kanaler. Vanlig er fire, og det er også det jeg anbefaler. 4, 6 eller 8, så kan du more deg med lys, winch, fallskjermhoppere, landingsgir og slikt senere. eller justere ting på motor, flaps og sånt. Har du lyst å fly helikopter er det sikkert lurere å kjøpe billig kontroller nå, og helikopterkontroll siden.

 

Altså, vil du billig ut er dette lurt. Vil du ha det gøy lenge ville jeg tatt noe bygd i balsa eller den tidligere anbefalte plastikken, ikke isopor.

Lenke til kommentar

Kom på enda et Multiplexfly, for de litt mer "gammeldagse", som vil ha en trainer av den mer 'normale' typen, Magister. Det blir mer som en Cessna, leveres med landingshjul (litt stress, mye lettere å buklande et fly når man driver å lærer).

 

Review av Magister finnes her. Med rette motoren så blir det et veldig sprekt fly, som kan brukes til å dra andre fly opp. Har aldri sett en Magister på nært hold, så akkurat hvor bra den er vet jeg ikke.

 

IMG_0910.jpg

Multiplex Magister

 

Easy Star er vel den jeg vil mest anbefale. Den er endel billigere enn Twin Star II (som flyr like godt, men er større og dyrere..). Den er blitt brut til det meste, fra flybåt til kameraplattform for luftfotografering. Den bærer masse last, er stabil og fin å fly, og utrolig lett å sette sammen. Manualen som følger med er også veldig forklarende (ikke alle modeller har like god manual)..

Den ble også kåret til beste flyet for en nybegynner i en test på en israelsk side med modellfly (link).

Review finnes her.

 

IMG_1153.jpg

Noen mener den ikke er en fryd for øyet, selv synes jeg den er veldig fin og elegant, lik et seilfly.. :)

 

Twin Star II er da et fly jeg selv har, og synes er meget bra. Som alle de andre nevnte flyene så er den stabil og fin, lett å bygge, tåler en god smell og i tillegg så ser den ikke så ille ut.

Den er noe mer kompleks i oppbygningen enn Magister og Easy Star, ettersom den har to motorer, og også to servoer i vingene til balanseror. Er ikke så veldig stort problem, men kan bli mye å knote med for en som ikke har holdt på så mye med det. Selv er jeg enda ikke helt trygg på systemet i det flyet ettersom ledninger har løsnet, og jeg har hatt brann i det to ganger (feil på det elektriske annlegget, kom havarikomisjonen frem til..) :tease: .

Review finnes her.

 

Fl%e5ten.jpg

Twin Staren er flyet i midten, har selv montert på understell på den for å lande på grus og slikt. Er ikke nødvendig, gjør flyet mer komplisert og vanskeligere å lande. Men etterhvert blir det ganske gøy å ta touch and go's på grusbanen :love:

 

tw2_44.jpg

 

GWS E-starter, når jeg tenker etter er da dette ihvertfall et bedre fly enn Pico/Slow Stick, til sin bruk. Kanskje ikke innendørs, men generelt.

Har ingen personlig erfaring med dette flyet, men folk som har det sier det flyr flott. Det er lett og har alt som skal til for å være stabilt. I tillegg er GWS sine fly generelt billige.

Problemet med dem er så vidt jeg vet (må tas med en klype salt da jeg ikke er helt sikker på dette) er at de ikke er lagd i EPP/Elapor. De er istede lagd i EPS/Styropor, eller noe i nær slekt med vanlig isopor man kjøper på Byggmakker. Det funker helt fint til å lage fly av, men det er mye sprøere og knekker derfor lettere. I tillegg tåler det ikke løsemidler som lynlim og vanlig bokslakk. Er derfor lettere å ødelegge i krasj, og vanskeligere å reparere.. Men prisen veier nok opp for det vil jeg tro.

Review her

GWS1045-eStarter-lg.jpg

Propellen er montert i front her, og vil derfor mer sannsynlig bli knekt i en krasj med nesen først (er normalt sett den veien de kommer ned da.. :tease: ). Det er dog ikke noe stort problem, de propellene der koster vel omtrent 10 kroner tror jeg..

Lenke til kommentar
Fly som prøver å etterligne et ekte fly er generelt mindre bra som første fly. Ikke blir det pent, og ikke flyr det så godt som et fly som er utelukket designet for å være lett å fly.

Vet ikke om jeg helt enig med deg på det punktet. Nå skal ikke jeg begynne å jatte om en hel haug av ting som jeg ikke har peiling på, men for ikke så altfor lenge siden så handlet jeg jo en Kyosho Piper J-3 Cub, som er modell av et ordentlig fly med samme navn, den var meget let å fly, og den ser rimelig bra ut... vel, den bra ut i allefall, den er litt krasjet nå. :blush:

Men ikke fordi den er vanskelig å fly, men fordi det er så vannvittig trangt der jeg flyr. ;)

5827587[/snapback]

 

Kyosho J-3 er faktisk en av de få ferdigpakkene med alt i som flyr bra, så det har du rett i Cutthroat Bill. Men, den er heller ikke særlig skalalik at det gjør noe.

 

Hvis man vil ha en billig ferdigpakke ville jeg kjøpt Kyosho sin, ikke GWS sin Cub.

Du får den bla. herifra: http://www.martinsen-hobby.no/vare.asp?MENYID=304

En helt grei pakke hvis du er usikker på om dette er noe for deg, eller om du vil komme fort igang :)

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar
Kyosho J-3 er faktisk en av de få ferdigpakkene med alt i som flyr bra, så det har du rett i Ozelot. Men, den er heller ikke særlig skalalik at det gjør noe.

 

Hvis man vil ha en billig ferdigpakke ville jeg kjøpt Kyosho sin, ikke GWS sin Cub.

Du får den bla. herifra: http://www.martinsen-hobby.no/vare.asp?MENYID=304

En helt grei pakke hvis du er usikker på om dette er noe for deg, eller om du vil komme fort igang :)

5829159[/snapback]

Øhm... tror kanskje... nei forresten, det er ikke så nøye.

 

:roll::p

Lenke til kommentar

Propellen er montert i front her, og vil derfor mer sannsynlig bli knekt i en krasj med nesen først (er normalt sett den veien de kommer ned da.. :tease: ). Det er dog ikke noe stort problem, de propellene der koster vel omtrent 10 kroner tror jeg..

 

Gjort det noen ganger ja.. akslingen og hele dritten går jo etterhvert, ikke bare propellen. Det gikk ikke bedre enn at jeg oppgraderte til litium-polymer på et slikt minifly, og det fikk så mye fart på seg at vingene blåste av! note to self... Jeg liker balsa, jeg. Selvbygd er velbygd, så vet du åssen det virker, og stort er fint :)

Lenke til kommentar
Det gikk ikke bedre enn at jeg oppgraderte til litium-polymer på et slikt minifly, og det fikk så mye fart på seg at vingene blåste av! note to self... Jeg liker balsa, jeg. Selvbygd er velbygd, så vet du åssen det virker, og stort er fint :)

5830603[/snapback]

 

 

*trekke på smilebåndet*

 

hehe, blåst av sier du ?...

Kanskje jeg ikke burde prøve børsteløst på flyet jeg har liggende allikevel da...

Lenke til kommentar
Kyosho J-3 er faktisk en av de få ferdigpakkene med alt i som flyr bra, så det har du rett i Ozelot. Men, den er heller ikke særlig skalalik at det gjør noe.

 

Hvis man vil ha en billig ferdigpakke ville jeg kjøpt Kyosho sin, ikke GWS sin Cub.

Du får den bla. herifra: http://www.martinsen-hobby.no/vare.asp?MENYID=304

En helt grei pakke hvis du er usikker på om dette er noe for deg, eller om du vil komme fort igang :)

5829159[/snapback]

Øhm... tror kanskje... nei forresten, det er ikke så nøye.

 

:roll::p

5829741[/snapback]

 

LOL, litt roting med brukere her inne ja :blush:

Lenke til kommentar

Forsåvidt må jeg si "kjøpe billig 3 kanalers elektro skrap" metoden har fungert fint for meg, kjøpte en pakke som inneholdt alt jeg trengte for 1200,- (+noen propeller i etterkant) for snart ett år siden og koser meg fortsatt med samme flyet.

 

Og jeg kunne ikke tenke meg å kjøpe noe annet enn "skala-fly", har forsåvidt også helikopter(FP seff :p ) og fugl(av typen radiostyrt) som jeg koser meg med en gang i blandt.

 

Nå flyr ikke jeg så ofte da, bare en gang i blandt sammen med kammerater.

 

Tror det er mange fler som hadde fått glede av RFO hvis billigmetoden hadde blitt mer akseptert.

Lenke til kommentar
Forsåvidt må jeg si "kjøpe billig 3 kanalers elektro skrap" metoden har fungert fint for meg, kjøpte en pakke som inneholdt alt jeg trengte for 1200,- (+noen propeller i etterkant) for snart ett år siden og koser meg fortsatt med samme flyet.

 

Og jeg kunne ikke tenke meg å kjøpe noe annet enn "skala-fly", har forsåvidt også helikopter(FP seff :p ) og fugl(av typen radiostyrt) som jeg koser meg med en gang i blandt.

 

Nå flyr ikke jeg så ofte da, bare en gang i blandt sammen med kammerater.

 

Tror det er mange fler som hadde fått glede av RFO hvis billigmetoden hadde blitt mer akseptert.

5833488[/snapback]

 

Jeg tror vi hadde fått mange flere lekekamerater om folk generelt hadde vært mer aktive. Skal ikke skylde på andre enn meg selv heller, men modellflyving som klubbsport, organisert gjennom NAK, er en hobby for få, på linje med golf. Dersom flere hadde vært på "kurs" ville de fått låne klubbutstyr som store trainere, og kunne få skills på en kjempebillig måte. Når de siden flytter et annet sted vil de kanskje få igang aktivitet der og, slik at sikker, organisert modellflyving kan bli en sport tilgjengelig for barn og unge i det ganske land.

 

Slik som det er i dag, er det omtrent umulig å komme seg til "stripa" uten bil, og få arrangerer transport. Siden vi også avhenger av været blir det vanskelig å drive ukentlig, på linje med korps, fotball og slikt. Derfor tror jeg klubbene skal henvende seg mer mot "oss" og "vi" mer mot dem.

 

Fordelene er store med å drive en slik hobby-idrett sammen med andre, i klubb, fremfor å ha det på gården. Start gjerne en klubb, så står dere sammen om trainere og slikt! Progresjonen blir bedre om man får lære av hverandre, og desto flinkere man blir, desto morsommere er det.

 

BTW: Klubbavgiften ligger oftest under 500 kr/året, et skikkelig fly koster langt mer!

blue skies

Lenke til kommentar
...

5839245[/snapback]

 

Jeg bare sier at hvis man har lyst til å ha det litt morro med å fly så trenger man ikke legge så mye i det.

 

få tillatelse av en nabo med gård(kan være vanskelig hvis du bor i byen da) så har du flyområde, kjøp et fly til en billig penge og start å fly.

 

For mange er det allt de har lyst til, men hvis du ønsker mer gjør man som du sier.

 

Synes folk heller burde starte med å få med noen kammerater og prøve det litt ut før de går til steget å starte med det som en seriøs hobby.

 

Modellflyving var som golf en gang i tiden, en aktivitet for de få. Nå idag er det noe "alle" kan drive med og ha det morro med, og da er det kansje like greit å kose seg med GWSen sin enn og melde seg inn i klubber og kjøpe dyre trainere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...