Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De oppgir korrekte priser på pakken så fortollingen blir det den skal være. Da det er FedEx som ekspediterer pakkene og fortoller de har de et administrasjonsgebyr på nesten 100 kroner i tillegg oppå der, så om du først skal bestille noe fra DDM bør det være en større bestilling om det skal være mer lønnsomt enn å kjøpe fra norske butikker. 

Lenke til kommentar

Har blitt noe skruing i dag ble akkurat ferdig med å montere på 8K clutchen, DDM Dominator effektpotta og en Walbro WT-990 forgasser, fikk tatt meg en test tur å halvveis innstilt forgasseren. I tillegg til dette har bilen en 30,5 CC big bore kit installert. Resultatet av dette kan vel ikke beskrives som noe annet enn lettere utstyrlig.  Enten spinner bilen som en gal i noen sekunder til den starter å bygge seg opp litt grep hvor den kaster seg bortover, om den derimot får grep vipper hele bilen rett på bakhjulene, hysterisk morsomt :D. Kun fått testet litt på asfalt men kan jo virke lovende dette når jeg får kastet den ut på litt løsere føre. Da er det ny gass servo, killswitch og nye dekk som står videre på agendaen. 

Lenke til kommentar

Vurderer seriøst å gå til innkjøp av en HPI Sprint 2 Flux, men jeg er usikker på hvilken utladning batteriene bør ha. Jeg har helt glemt hvordan man regner ut hvor mange ampere motoren trekker, og hvor mye et batteri kan levere.

 

batteriet har 2 verdier en mAh verdi og en c verdi. Dersom si batteriet er 5000 mAh på 20C kan det batteriet levere 100 000 (5000x20) mAh eller 100 ampere om du vil. Når det kommer til hvor mye motor trekker må en ha en effekten på motoren på en gitt spenning å kan slik sett regne ut hvor mye amp den drar på den måten ved følgende formel 

 

I(A) = 1000 × P(kW) / V(V)

 

Men en er jo da avhengig av å vite effekten på motoren ved en gitt volt. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Og driftedekk, såklart. :)

 

Men nå har jeg fått sett litt på den, og har virkelig begynt å tvile. Det ene beltet subber borti 2 plasser. Kan bruke dremelen litt, også tror det er plass til å flytte esc-en. Men da jeg google dette fant jeg urovekkende mange poster om hvor lite småstein den tåler. Og småstein er ikke til å unngå her. Selv på den lokale banen er det litt småstein til vanlig. Batteriene passet heller ikke, men de kan byttes.

 

Så ja, litt i tvil nå. Er det noen er som har personlig erfaring med Sprint 2/Flux?

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Og driftedekk, såklart. :)

 

Men nå har jeg fått sett litt på den, og har virkelig begynt å tvile. Det ene beltet subber borti 2 plasser. Kan bruke dremelen litt, også tror det er plass til å flytte esc-en. Men da jeg google dette fant jeg urovekkende mange poster om hvor lite småstein den tåler. Og småstein er ikke til å unngå her. Selv på den lokale banen er det litt småstein til vanlig. Batteriene passet heller ikke, men de kan byttes.

 

Så ja, litt i tvil nå. Er det noen er som har personlig erfaring med Sprint 2/Flux?

 

Er det noe sånt som kan funke?

https://www.youtube.com/watch?v=48pRLuLIZy4

Lenke til kommentar

Ingen erfaring fra Sprint desverre.

 

Fikk sykt lyst på det siste Baja SS kittet hos Elefun etter å ha lest litt her. Det er også 3år siden jeg bygde min forrige bil(SS flux).

 

Det er 10 lapper i bil, men like ufornuftig som en drone til 10-20000,-. Den går også på 95 blyfri, 2 takter, som er sykt kult og ren sommer idyll.

 

Er det noe mer man bør gjøre sånn i først omgang? Kjente feil? Hvor kjedelige er disse baja`ene på stock?

 

Trenger forsåvidt bare en throttle servo, hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar

Det første en bør være klar over er jo at den orginale SS eksosen bråker noe helt sinnsykt, så om en har tenkt å kjøre i nærheten av folk  og hus bør nok en vertfall tenke litt på å skaffe seg en lyddemper. Jeg kjøpte en slik sak LINK som jeg routet rundt og ut bak under vingen ved hjelp av en varmebestandig slange som gjorde bilen helt enormt mye stillere samt gjorde lyden noe rundere og ikke så skarp. Skal dog siest at jeg nå kjører DDM Dominator V1 eksos så akkurat den routingen vil ikke fungere på en stock SS eksos, men jeg kjørte noen uker med SS eksosen å kan si at den bråker nesten like mye som de mest aggressive effektpottene.

 

Noe av det viktigste en bør ha på en slik bil er en killswitch som kutter tenningen på motoren dersom batteriet får lite spenning/mister spenning, mister radiokontakt eller eventuelt kan skru av fra radioen dersom gass servoen skulle finne på å kile seg. Det siste du vil ha er en 15 kilo tung bil låst på full gass ut av kontroll. 

 

Ett filter på drastarten er ett must, det er helt sykt hvor fort det samler seg drit inni der om en ikke har det som igjen fører til at drastarten blir treg og at en tilslutt ender opp med å måtte kjøpe ny, om en har ett filter på den forlenger en levetiden noe enormt. Om en kjører mye på grus og sand er det og en stor fordel å ha noen tøy poser rundt demperne da de lett tar skade av at småstein og dritt samler der om en skulle få en rift i beskyttelsen som er rundt selve stemplene (noe som vil skje før eller siden om en kjører på den type terreng uten poser), om du derimot for det meste har tenkt å kjøre på asfalt er ikke disse filtrene så fryktelig viktig, men da mener jeg vertfall att du ser på feil bil, bajaer like seg best offroad og skitne :D . Her har jeg outerwears rundt hele på min men en kan nok hjemmesnekre til noe selv eller kjøpe noe billigere da outerwears etter min mening er noe overpriset. 

 

Til slutt er det vel anbefalt å kjøpe noen andre bakdekk enn de som følger med da de i seg selv er ganske ubrukelige, har 2 typer dekk liggende ett som funker litt allround og ett for offroad bruk, så her må du altså kjøpe etter hvilket føre du har tenkt å holde på med bilen, men om du har tenkt å herje offroad på grus og marker kan jeg varmt anbefale DDMs Hostile MX hard compound dekk, slitesterke og får godt feste nærnest uansett underlag. 

Ellers er det bare å oppgradere litt etterhvert som en ødlegger ting å passe på at en ikke faller helt i oppgraderings fellen, da blir det fort veldig dyrt, har igrunnen brukt alt alt alt for mye penger på min  :ph34r: . Bedre å oppgradere etterhvert som ting ryker eventuelt. Når det kommer til hvorvidt den orginale 26cc motoren er kjedlig vet jeg ikke da jeg kjøpte min med ett påmontert 30,5cc big bore kit som senere har fått seg noen oppgraderinger  i form av ny større forgasser og effektpotte, men tror nok du skal kunne bli godt fornøyd med ytelsen til 26cc motoren uansett, kommer litt ann på forventninger, fluxen du hadde vil nok være kjappere da det meste av slikt med elmotorer vil være kjappere enn noe med bensinmotor, men det har jo sin sjarm å ha en stor bråkete 2 takts motor i der da :)

 

edit: Når det kommer til gass servo kjører jeg nå en Hitec HS-5645MG, har kun hatt den ett par uker så har ikke fått langtids testet den enda, men den er vertfall mye sterkere enn orginalservoen som sto i. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og driftedekk, såklart. :)

 

Men nå har jeg fått sett litt på den, og har virkelig begynt å tvile. Det ene beltet subber borti 2 plasser. Kan bruke dremelen litt, også tror det er plass til å flytte esc-en. Men da jeg google dette fant jeg urovekkende mange poster om hvor lite småstein den tåler. Og småstein er ikke til å unngå her. Selv på den lokale banen er det litt småstein til vanlig. Batteriene passet heller ikke, men de kan byttes.

 

Så ja, litt i tvil nå. Er det noen er som har personlig erfaring med Sprint 2/Flux?

Er det noe sånt som kan funke?

https://www.youtube.com/watch?v=48pRLuLIZy4

Hjelper nok noe, men jeg tror jeg sender bilen tilbake uansett. Det høres ut som at bilen bør moddes en del for å gjøre den pålitelig. Jeg har ikke tenkt å støtte HPI når de ikke engang gidder å designe bilen skikkelig.

 

Vurderer å gå for en Team Associated TC4 istedet, men den ligner veldig på Kyosho TF5, som jeg allerede har. Layout er likt, og begge har firehjulstrekk via aksling. Men min TF5 er såpass gammel nå at jeg vet ikke om jeg får tak i deler til den lengre, så da må jeg kanskje gå over til TC4 uansett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...