Meesh Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Hei. Trenger hjelp med ideer til prosjekt: Jeg ønsker og bygge et relativt langtrekkende fly med lastekapasitet nok til å dra med ulike sensorer, raspberry/arduino og kamera, da snakker vi noen hundre gram oppå vekten av flysystemene. Det bør også tåle litt vær. Det bør være rimeligst mulig. Hvilke flyskrog svarer best til mine ønsker? Hadde vært rått med litt fart i flyet også. Bare lek med tanken. Ikke vær realist av noe slag. Bare peis på med ideer til best mulig gjennomføring. Først og fremst; har du fløyet modellfly før? Hvis ja; kjøp en ritewing z3, drak eller mytwindream, mytwindream er en tomotorsmaskin som flyr langt og bærer mye, men går sakte. Ritewing modellene flyr fort og relativt langt, men bærer mindre utstyr. Hvis nei, kjøp en bixler og tren med den, har grei kapasitet og kan oppgraderes til å fly long range. Skywalkeren fluttrer bare man ser stygt på den, men så lenge man ikke flyr over 80 km/t bør det gå fint Endret 9. februar 2016 av Meesh Lenke til kommentar
Itek Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 mytwindream, skymule er fine maskiner tror jeg. Hadde jeg vært deg, Joachim R, ville jeg nok satset på noe sånt ja.. Lenke til kommentar
Joachim R Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Takk for svar! Ja jeg har fløyet før, men FPV er nytt og spennende for meg og jeg har lyst til å bygge noe langtrekkende. Problemet er bare RO 1,2 og 3 reglene. Må lese meg opp litt og sjekke ut.. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-11-30-1404/KAPITTEL_4#§24 Fra det ene til det andre. Har jeg rett i at jeg kan fly opptil 2.5 kg med kommersielle formål, og at dette går under RO1? Lenke til kommentar
Meesh Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Så vidt jeg forstår reglene vil du kunne ignorere reglene til en viss grad hvis du flyr i/med en modellflyklubb og flyr for rekreasjon. Men med en gang du gjør noe kommersielt må du ha en av RO klassene. Det går fint så lenge du holder deg laaaangt unna en flyplass. Du kan ikke fly lovlig forbi synsrekkevidde når du har RO1. Lenke til kommentar
RC-man Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Noen som er med på å prøve å gjenopplive radiostyrt.no? Er jo et flott forum! Ute av hobbyen et par år og sjekka ut forumet igjen nå, det er jo helt dødt. Litt trist synes jeg... Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Virker som mange slike forum er erstattet av grupper på facebook heller. Lenke til kommentar
Meesh Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Fpv.no lever i beste velgående, men det er ikke noe rent rc forum Lenke til kommentar
retningslinjene Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Bilrelatert spm... noen her som har kjennskap til HPI Baja 1:5 skala? Hva er det røffeste man kan få i skala 1:5? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. februar 2016 Del Skrevet 19. februar 2016 Originalt vil jeg si Flux-en. Jeg gikk fra en Baja 5T med 4,5HK Zenoah-motor og diverse trim og til en dønn standard Baja 5b-Flux. Var som å gå fra Lada til Porsche. Veldig greit at den ikke bråker så jeg kan kjøre midt i byggefelt eller ved hønsefarmer etc. Ulempene er pris og kjøretid pér batteripakke. At den er for sprek for asfaltkjøring (spinner oms om det skulle vært på is) og at den spiser dekk til frokost på asfalt. At man nesten er nødt til å kjøpe paddle/skovle-dekk for å få noe av kreftene i bakken og at den krever ganske stort areal grunnet høy fart. Her er min: Lenke til kommentar
Woods Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Hei, har kjøpt meg Phantom 3 Pro. Er det noen som har fått forsikret denne, i tilfelle(når) uhellet skjer? Det viktigste er uansett ansvarsforsikring, er det noen som kan guide meg til rett plass å ordne dette? Takk Lenke til kommentar
johanf Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Jeg ville tatt kontakt med Norges Luftsportsforbund og hørt om deres erfaringer - http://www.nlf.no/ Lenke til kommentar
Woods Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Det har jeg gjort. Er veldig lite informasjon rundt dette, noe som er litt overraskende med tanke på antall 'droner' vi har i dag. Kanskje ikke alle som orker å fikse slike ting. Lenke til kommentar
Ronald Ulysses Swanson Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Det har jeg gjort. Er veldig lite informasjon rundt dette, noe som er litt overraskende med tanke på antall 'droner' vi har i dag. Kanskje ikke alle som orker å fikse slike ting. Ved medlemskap i NLF er du også med i en kollektiv ansvarsforsikring. Legg merke til at dette ikke er det samme som en RPAS-forsikring. Lenke til kommentar
Joachim R Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 (endret) Hei, har noen full oversikt på alt som kreves ved kommersiell bruk av droner? Trenger ikke detaljer, finner ut det meste selv, bare en grov sjekkliste Gjelder Norge, med om noen vet om kravene i andre land også så hadde det vært fint.. Endret 22. februar 2016 av Joachim R Lenke til kommentar
Ronald Ulysses Swanson Skrevet 22. februar 2016 Del Skrevet 22. februar 2016 Hei, har noen full oversikt på alt som kreves ved kommersiell bruk av droner? Trenger ikke detaljer, finner ut det meste selv, bare en grov sjekkliste Gjelder Norge, med om noen vet om kravene i andre land også så hadde det vært fint.. Helt overordnet trenger du kun: - RPAS-forsikring - Gi beskjed til Luftfartstilsynet om oppstart - Utarbeide OM (må ikke godkjennes av LT) Gitt at det gjelder RO1 Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Hallo! Jeg har hatt en DIY drone i et år nå og en ting er sikkert. Jeg kan ikke fly drone Er det noen som har erfaringer med CC3D og gps assist? Vil det gjøre dronen enklere å fly? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Jeg har en 250 quad med CC3D men uten gps og den er kjempeenkel å fly. Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Jeg har en 250 quad med CC3D men uten gps og den er kjempeenkel å fly. Det er godt mulig, men for meg er det ikke det. Umulig få den til å holde posisjon. Så hadde håpet det fantes noe som kunne hjelpe til. Vet jo at phantom bruker gps for å holde posisjon. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 (endret) Regner med du har fått den til å fly pent uten GPS først. Det er en forutsetnig for å gå videre til GPS oppsettet for uten at gyroen er satt opp skikkelig kommer du ingen vei. CC3D og det som sitter i Phantomen er omtrent så proposjonalt motsatt som du får det der phantomen er ferdig oppsatt fra fabrikk og flyr ut av eska mens CC3D er open cource basert der hvert eneste paramenter i stabiliseringa må settes opp og kan tweakes alle veier til det du skal bruke den til og med det oppsettet du har. Dåg har CC3D også egne databaser for de mest vanloig brukte quad coptrene sånn at du havner sånn høvelig greit stabiliseringsmessig men dette funka ikke men min quad. Endret 23. februar 2016 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå