Merko Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Noe jeg har lurt litt på den siste tiden. Droner. Vet meget godt hva de er ettersom jeg har bygd flere av dem. Hvorfor er de mer populære enn helikoptre? Helikopter er jo mer energieffektive! - litt mer kompliserte, men man vil jo kunne utnytte mer last/lengre flytid og rekkevidde enn om man har 3+ + propeller... Er de mer stabile en helikoptre? - det kan iallfall forklare hvorfor de er å foretrekke til filming. Såkalte 'Droner' er mer populære fordi de som regel er mer stabile (iallefall i økonomiklassen), lettere og styre, bedre failsafe + at de er billigere i bygging (så vidt meg bekjent). Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) Multikoptre er også i tillegg mere stabile en heli og siste men ikke minst, de tåler å krasjes mange ganger uten at annet en propeller ryker. Forskjellen er kompleksisteten i koptrene der det eneste bevegelige i et mulikopter er propellene mens i et helikopter er proppet med presisjonsdeler som skal bevege seg riktig for at det i det hele tatt skal kunne fly. En helikopterkrasj betyr alltid arbeidstid på benken med mere eller mindre omfattende reparasjoner mens med multikoptre er det propellbytte og det er i lufta igjen. I går datt guttungens 250quad fra opp under taket i en gymsal og rett i gulvet og ødela 2 propeller og bøyde en landigsstøtte. Tidligere på kvelden var den borti teggelveggen og skrapte opp et par propeller uten at det gjorde noe med flyegenskapene. Etter å ha bygget denne quadden i sommer forstår jeg i hvertfall at enhver kan fly et multikopter mens det samme kan ikke sies om heli. Endret 10. januar 2016 av perpyro Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Det er egentlig ingen grunn til at multikoptre skal være mer populære enn helikoptre. Det har seg bare sånn at at droner er et stort mem nå om dagen, og at helikoptre vanligvis lages uten horisontal selvstabilisering. Et multikopter har ikke en iboende høyere stabilitet enn et helikopter. Det krever jo finelektronikk som gjør konstante reguleringer bare for å holde seg i lufta. Mens et helikopter kan være stabilt selv uten elektronikk. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Hva stabilt er avhenger vel mye av totalpakka. Et 3D heli er ikke selvopprettende mens en quad ofte er satt opp slik. Der et 3D heli følger stikka og piloten kan fint "dumb thumbe" i bakken er det bare å slippe høyrestikka på en quad og den retter seg opp igjen. Det er en vesensforskjell i opplevd stabilitet. Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Ja, men poenget er at det er arbitrært hvilke av dem som vanligvis har visse funksjoner . Det kunne like godt vært helikopter som oftest var selvopprettende. Det finnes det også. https://youtu.be/v_xFR2Irjk8?t=185 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Du fårselvopprettende heli og du kan sette axislock på quadcoptrene men nå det det ikke sånn de leveres eller markedsføres. I tillegg til forskjellen i krasjkost og det mekaniske aspektet til et helikopter med swashplate, linker, servoer og alt det andre som beveger seg i et heli. Multikoptrene har ingenting av dette og det hele dreier seg om endringer i software for å endre flyegenskaper og byttepropeller etter å ha krasjet. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 De færreste med litt erfaring kræsjer dem skjeldent uansett, så ingen stor faktor det der. Er man nybegynner så er det klart at det er mulighet for at man kræsjer. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Hvor mange her flyr 3D heli? Jeg gjør det og har hatt mine krasj og har det inntrykket at alle som flyr 3D krasjer av og til. Med heli er ikke spørsmålet om man krasjer men når. Dåg var jeg heldig med Logo 500en min for den fikk 249 flighter før den gikk i bakken. Vet også om folk som handler seg heli, bygger den og flyr de obligatoriske 2 metrene før det går sidelengs i bakken og de gir opp. Multikoptre er lettflydde og man kan henge kamera på de for en billig penge og få bra bilder. Helikopter gir ingen av delene for ikke er de lettflydde, ikke er det enkelt å få bra film for en billig penge med dem og de er ikke billige og de krasjer stygt. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Leker ikke med motorsager som flyr opp ned og sidelengs... 3D heli er noe av det sykeste og skumleste jeg vet om... holder meg unna Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Og nettop derfor synes mange at det er mye kulere å åpne ei eske med et pent designet multikopter som er feridig konfigurert for å få det enkelt opp i lufta uten at det kan ende i flere tusen kroners reparasjon det første minuttet. Også har man da videre FPV og quadracing med FPV som er det nye kule. Sånt gjør man bare ikke med et større CP heli for da blir det fort dyrt og bildene man får er grøtete uten skikkelig demping på kameraet. Har sett video fra heli der bildet går i bølger over skjermen. Et godt eksempel på dette : https://www.youtube.com/watch?v=f0DYXaGMrMs Multikoptre har mye mindre vibrasjoner og er sånn sett enklere å få bra film med. Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Når jeg filmer med hubsan x4 lagger filmen i noen videoer, noen som vet hvorfor? Lenke til kommentar
DroneHandelen.no Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Når jeg filmer med hubsan x4 lagger filmen i noen videoer, noen som vet hvorfor? Hvis kjennetegnet for stedene det lagger er at det er mye bevegelse i videoen, så kan det kanskje skyldes at minnekortet ikke takler bitraten. Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 (endret) Når jeg filmer med hubsan x4 lagger filmen i noen videoer, noen som vet hvorfor?Hvis kjennetegnet for stedene det lagger er at det er mye bevegelse i videoen, så kan det kanskje skyldes at minnekortet ikke takler bitraten.Det er noen ganger når jeg kjører fram, bak eller til ei side at det lagger. Men den filmet i fallet etter en liten kræsj, tenkte det var mer bevegelse. Endret 16. januar 2016 av saks6 Lenke til kommentar
DroneHandelen.no Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Når jeg filmer med hubsan x4 lagger filmen i noen videoer, noen som vet hvorfor?Hvis kjennetegnet for stedene det lagger er at det er mye bevegelse i videoen, så kan det kanskje skyldes at minnekortet ikke takler bitraten.Det er noen ganger når jeg kjører fram, bak eller til ei side at det lagger. Men den filmet i fallet etter en liten kræsj, tenkte det var mer bevegelse. Kan jo også kanskje være en løs kobling mellom kamera og dvr Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Når jeg filmer med hubsan x4 lagger filmen i noen videoer, noen som vet hvorfor?Hvis kjennetegnet for stedene det lagger er at det er mye bevegelse i videoen, så kan det kanskje skyldes at minnekortet ikke takler bitraten.Det er noen ganger når jeg kjører fram, bak eller til ei side at det lagger. Men den filmet i fallet etter en liten kræsj, tenkte det var mer bevegelse. Kan jo også kanskje være en løs kobling mellom kamera og dvr Regner med jeg må åpne dronen for å fikse det, så tror jeg bare lar det være sånn :-) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Ser at det finnes kompressorer til nitromotorer. Noen som har testet å sett om det har noe effekt? Så at det gav en del på en 33cc motor (gikk vel fra en 3.2 til en 4.5hk). Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Begynte plutselig å kjede meg så fant ut at jeg måtte begynne å bygge meg en drone til sommeren Dette er et helt nytt felt for meg, men jeg har 3s batterier(4500mah) og lader fra før. Budsjett maks 4000,- for en flyvedyktig drone med kontroll. Jeg har lyst på en litt stor drone med god plass som jeg kan montere ymse på. Gjerne litt stabil i lufta og litt stabil kvalitet. Det viktigste er hvertfall at jeg komponerer og bygger den selv. Det er jo hele morroa. Brukt 2 dager på google, sjekket priser, lest meg opp og slitt meg selv helt ut, bestilte omsider dette fordi jeg aner ikke, jeg håper det letter. Diatone reptile 500 ramme, 249,- http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=30253 T-Motor MT2216-12 800KV x4, 1200,-http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=26670 Hobbywing XRotor 40A OPTO Brushless ESC x4, 445,- http://www.ebay.com/itm/251633511807 Naza-M LITE Flight Controller, 625,- http://www.ebay.com/itm/301434862948 Naza-M Lite GPS, 260,- http://www.ebay.com/itm/252108691883 Radiolink 2.4G AT9 R9D 9CH Transmitter & Receiver, 1060,- http://www.ebay.com/itm/Radiolink-2-4G-AT9-R9D-Radio-Control-System-9CH-Transmitter-Receiver-TX-Mode-2-/261706229213?hash=item3ceee825dd:g:0P8AAOSwiCRUk6Hv Propeller har jeg ikke bestilt enda fordi jeg aner ikke hva som passer denne setupen? Tenkte å gå for Graupner 10x5,11x5 ellerno? 3839,- ble totalen inkludert moms, frakt og alt. Lenke til kommentar
JoseCuervo Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 Noen som har handlet med http://www.modellers.com/ ? Bestillte noen dekk til rc bil for snart 2 uker siden og det står fortsatt plukkliste på ordrestatus. Dekk er på lager står det. Har ikke opplevd noe så treigt fra norske nettbutikker før. Har selvfølgelig sendt mail til dem og spurt etter sendiga, men lurte på om det er noen her som har opplevd det med denne butikken. Lenke til kommentar
Joachim R Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 (endret) Hei. Trenger hjelp med ideer til prosjekt: Jeg ønsker og bygge et relativt langtrekkende fly med lastekapasitet nok til å dra med ulike sensorer, raspberry/arduino og kamera, da snakker vi noen hundre gram oppå vekten av flysystemene. Det bør også tåle litt vær. Det bør være rimeligst mulig. Hvilke flyskrog svarer best til mine ønsker? Hadde vært rått med litt fart i flyet også. Bare lek med tanken. Ikke vær realist av noe slag. Bare peis på med ideer til best mulig gjennomføring. Endret 9. februar 2016 av Joachim R Lenke til kommentar
johanf Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Skywalker X8 er svært og har god lastekapasitet. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__27132__Skywalker_X_8_FPV_UAV_Flying_Wing_2120mm_.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå