Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Om dere tror dette er ille så har de fått det enda værre i USA.

Der må alt flytøy over en viss vektgrense registreres hos myndighetene innen 19. februar 2016 og registreringsnummeret skal være montert i flytaøyet omtrent som man har registreringsnummer på en bil.

Men dette måtte komme etter alle hendelsene med multikopter værden rundt.

Lenke til kommentar

Om dere tror dette er ille så har de fått det enda værre i USA.

Der må alt flytøy over en viss vektgrense registreres hos myndighetene innen 19. februar 2016 og registreringsnummeret skal være montert i flytaøyet omtrent som man har registreringsnummer på en bil.

Men dette måtte komme etter alle hendelsene med multikopter værden rundt.

Synes ikke det er så mye værre..

 

Ville heller foretrukket at dronen min var registrert mot en database, istedenfor at jeg må ringe Avinor hver gang jeg skal fly noen meter over bakken, da jeg bor innenfor en radius på 5 kilometer fra en flyplass. :p

Lenke til kommentar

Mange av oss andre som flyr gjør det i klubber på klubbenes flystripe selv om en fotballbane eller andre åpne områder også duger til flyging av mindre flytøy.

Det har jo vært flydd mye rart rundt om uten at luftfartsmyndighetene har stukket nesa si i det men med multikoptre kunne plutselig hvermansen fly enklelt og greit og etter kamera så da måtte det bli sånn.

Ingen av de som flyr fly eller heli uten kamera er noe særlig lengere unna en 1/2 kilometer flytøyet vårt mens med FPV og multikoptre blei avstanden plutselig kilometer og man havnet på steder man ikke skulle være som i luftrommet til sivil luftfart.

Skjønner godt at myndighetene i sikkerhetens navn forbyr droner å fly innen 5 kilometer av en flyplass uten kontakt med tårnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp helt enig.

 

Hadde det vært opp till meg, så skulle man måtte ta en teoriprøve hos en myndighet før man fikk lov til og kjøre slike RC Fly\Multikoptere.

 

Man kan gjøre mye skade med slikt, så da er det greit at alle som opperer en slik, vet hvordan dem gjør det på en sikker måte. :)

Lenke til kommentar

Syns egentlig det er helt greit at all form for luftsport eller aktiviteter som foregår i luftrommet, skal reguleres på en eller annen måte. 

Jeg har hørt om paraglidere som har møtt på droner, muligens fra forsvaret eller politiet (?), da de fløy i nærheten av Utøya nå i sommer. Det var i følge piloten en grei størrelse på fartøyet som kom dem i møte. Jeg er lite gira på å møte på noe slikt som manøvreres av noen som ikke har peiling, når jeg er ute og flyr :p 

 

On another note, noen som vet om en side som selger deler hvis man vil lage sin egen drone? Propeller, motor, styreenhet osv. 

Lenke til kommentar

Vet ikke hva som er værst, droner på steder de ikke skulle vært eller paraglidere på steder de ikke skulle vært.

Vi har en fyr som driver å svirrer rundt i paraglider rundt flystripa til modellflyklubben vår.

Av og til kommer han ukomfortabelt nærme i forhold til de som flyr fly.

Oss helifolka er det ikke så nøye med da vi skjelden er 100 meter unna oss selv mes flygutta skal gjerne ha litt plass rundt seg.

Lenke til kommentar

Syns egentlig det er helt greit at all form for luftsport eller aktiviteter som foregår i luftrommet, skal reguleres på en eller annen måte. 

Jeg har hørt om paraglidere som har møtt på droner, muligens fra forsvaret eller politiet (?), da de fløy i nærheten av Utøya nå i sommer. Det var i følge piloten en grei størrelse på fartøyet som kom dem i møte. Jeg er lite gira på å møte på noe slikt som manøvreres av noen som ikke har peiling, når jeg er ute og flyr :p

 

On another note, noen som vet om en side som selger deler hvis man vil lage sin egen drone? Propeller, motor, styreenhet osv. 

 

Tror absolutt en form for mild regulering og opplæring er på sin plass, alt for mange som ikke setter seg skikkelig inn i hva som kan skje før de går i gang med droner.

 

Når det gjelder butikker så spørs det veldig hva slags drone du er på jakt etter. Til filming eller til racing?

Lenke til kommentar

Syns egentlig det er helt greit at all form for luftsport eller aktiviteter som foregår i luftrommet, skal reguleres på en eller annen måte. 

Jeg har hørt om paraglidere som har møtt på droner, muligens fra forsvaret eller politiet (?), da de fløy i nærheten av Utøya nå i sommer. Det var i følge piloten en grei størrelse på fartøyet som kom dem i møte. Jeg er lite gira på å møte på noe slikt som manøvreres av noen som ikke har peiling, når jeg er ute og flyr :p

 

On another note, noen som vet om en side som selger deler hvis man vil lage sin egen drone? Propeller, motor, styreenhet osv. 

 

Regulering er greit. Overregulering fordi man ikke vet hva man snakker om, eller bare er redd for dårlig pr er idioti. Vi har nok av uttaleleser ifra luftfartsverket som passer inn i det siste der, som i seg selv er litt skremmende.

Men nok om det.

 

Angående butikker, finner du et par her :p

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1661009

 

Ebay, foxtech, hobbyking, dronematters, himodel, alofthobbies, getfpv, readymaderc og mange mange fler som er verdt å ta en titt i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noe jeg har lurt litt på den siste tiden. Droner.

 

Vet meget godt hva de er ettersom jeg har bygd flere av dem.

 

Hvorfor er de mer populære enn helikoptre?

Helikopter er jo mer energieffektive! - litt mer kompliserte, men man vil jo kunne utnytte mer last/lengre flytid og rekkevidde enn om man har 3+ + propeller...

Er de mer stabile en helikoptre? - det kan iallfall forklare hvorfor de er å foretrekke til filming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...