Gavekort Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Noen som har forslag til et Quadcopter uten kontroller som kan automatiseres? Jeg tenker å bruke Quadcopteret til å lage en drone (se signatur) så jeg trenger noe med en ferdig stabiliserings-kontroller, men som har et grensesnitt til Arduino, Raspberry Pi, BeagleBone whatever. Noen ideer? Har sett på dette: http://www.parallax.com/product/80000 Men tenker at det er unødvendig stort og "dyrt". Jeg prøver ikke å slippe billig unna, men så lenge det klarer en payload på 100-200g så er jeg fornøyd. Det viktigste er uansett at jeg kan kontrollere det automatisert og ikke kun via kontroller. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Noen som har forslag til et Quadcopter uten kontroller som kan automatiseres? Jeg tenker å bruke Quadcopteret til å lage en drone (se signatur) så jeg trenger noe med en ferdig stabiliserings-kontroller, men som har et grensesnitt til Arduino, Raspberry Pi, BeagleBone whatever. Noen ideer? Har sett på dette: http://www.parallax.com/product/80000 Men tenker at det er unødvendig stort og "dyrt". Jeg prøver ikke å slippe billig unna, men så lenge det klarer en payload på 100-200g så er jeg fornøyd. Det viktigste er uansett at jeg kan kontrollere det automatisert og ikke kun via kontroller. Du må i minste fall ha mulighet for kontroller. Du sier du vil ha det automatisert, betyr det at du ønsker "Waypoints" Slik at den følger en viss rute, så returnerer hjem igjen, eller vil du bare at den skal "henge" i lufta (GPS Posisjon) uten at du gjør noe mer? Uansett, så må du nok ut med noen tusen kroner om du skal ha noe som er brukbart. Fortell meg budsjettet, formålet, ønsket flytid etc, så kan jeg komme med noen fler konkrete eksempler. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Du må i minste fall ha mulighet for kontroller. Du sier du vil ha det automatisert, betyr det at du ønsker "Waypoints" Slik at den følger en viss rute, så returnerer hjem igjen, eller vil du bare at den skal "henge" i lufta (GPS Posisjon) uten at du gjør noe mer? Uansett, så må du nok ut med noen tusen kroner om du skal ha noe som er brukbart. Fortell meg budsjettet, formålet, ønsket flytid etc, så kan jeg komme med noen fler konkrete eksempler. Nei. Jeg har planer om at den skal følge et objekt real-time og bli styrt av en Beaglebone Black, Raspberry Pi, Arduino, whatever. Den skal ikke henge i lufta nei, den skal aktivt bevege på seg. Jeg er villig til å legge ut et par tusenlapper, men vil betale minst mulig, så jeg trenger ikke et svært monster til 6000kr. Budsjettet er rundt 3000kr (men minst mulig), formålet er at den skal kunne fly hvor enn en datamaskin vil, så om en Arduino sier "Fly fremover" så flyr den fremover, helst uten å tukle med stabilisering o.l. Flytid er irrelevant, så lenge den holder i et par minutter så kan jeg tåle å lade ofte. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Okei. Har desverre ingen gode råd om budsjettet er på kun kr 3000,- inkl radio, multikopter m/ elektronikk. Om du går opp noe i pris, så finnes det noen systemer som bla. følger etter en liten boks. Så om du fester den boksen til en person eller en bil, så vil multicopteret følger etter. Finner nok multicoptere som er bassert på Raspberry PI \ Arduino osv, men da må du nok bygge det selv. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 (endret) Jeg trenger ikke radio, om det har noe å si. Litt som dette: http://www.parallax.com/product/80000 Det koster litt mer enn 3000kr, men vil ikke noe slik fungere? Kan jeg kontrollere dette via en Beaglebone? Har du en multirotor i midrange-klasse som du kan anbefale sett bort fra mine krav? Endret 30. januar 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 trenger sårt litt hjelp, jeg har følgende: Tarot FY690S frame Tarot 12x3.8 carbon pro's Hobbywing Pentium-30A Brushless ESC 3DRobotics APM 2.6 Set (external compass) Og jeg er på jakt etter motorer fra HobbyKing som vil passe perfekt på motormounts og der kabler kan gå i armer, slikt som dette her:På framen har jeg TL68B19 motor mounts - jeg ser det har nå kommet oppdatert versjon - TL68B26 men jeg vil helst bruke det jeg har. Utfordringen jeg har er å finne motorer der kabler går ut i riktig retning slikt at de går rett inn i armen uten at de må kjøres rundt mororen / under osv. Vil sette stor pris på gode tips. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Noen som har forslag til et Quadcopter uten kontroller som kan automatiseres? Jeg tenker å bruke Quadcopteret til å lage en drone (se signatur) så jeg trenger noe med en ferdig stabiliserings-kontroller, men som har et grensesnitt til Arduino, Raspberry Pi, BeagleBone whatever. Noen ideer? Har sett på dette: http://www.parallax.com/product/80000 Men tenker at det er unødvendig stort og "dyrt". Jeg prøver ikke å slippe billig unna, men så lenge det klarer en payload på 100-200g så er jeg fornøyd. Det viktigste er uansett at jeg kan kontrollere det automatisert og ikke kun via kontroller. Jeg vet ikke om dette kunne være noe. Men det er kanskje meningen å bygge dronen selv? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 (endret) Etter langt om sen og en flytur rundt halve kloden dukket omsider en pakke med noen motorer opp fra Hobbyking. Har da tatt fatt på helimotoren, moddet motorfestet og limt fast filter i innsugene på motoren for å hindre altfor mye støvinntregning. ESC og programeringskort har også ankommet, så det er veldig synd at jeg rakk å knekke en stikkaksling i helga. Outrunnermotoren er på 200W med 4100KW og 2,3mm aksling. Fikk også en innrunner motor på 156W med 4600KW som jeg tror blir å havne i en til. Ser ut som jeg må ha meg en slik selv også så vi kan kjøre i lag. Når det kommer til brenning av børstemotorer tror jeg årsaken ene og alene kalles LiPo. Selv om det på papiret dreier seg om 0,2V i forskjell i nominell spenning mellom LiPo og NiMh pakken som følger med så er nok den reele forskjellen betyderlig større. Med NiMh pakken kan guttungen kjøre hele pakken uten at motoren blir faretruende varm mens med LiPo ombord er ytelsen merkbar og betyderlig bedre ut hele pakken og gir fort en faretruende varm motor. Forskjellen ligger i at NiMh pakken mister toppytelsen etter kun et par minutter mens LiPo pakken holder ytelsen hele veien til alarmen går. Dette var nok ikke bilen designet for og dette er nok årsaken til at motoren får stryk. Blir da spennende å se hvordan helimotoren gjør det og hvor lenge den holder med tanke på at den skal supe en del finstøv gjennom seg. Endret 4. februar 2014 av perpyro Lenke til kommentar
Itek Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Du stengte likegodt innsuget til motoren? O.o Det er jo ikke akkurat sånn at børsteløse motorer ikke tåler litt støv. Småstein derimot... Synes også du har veldig høy kv på motorene. Håper motoren tåler belastningen... Keep us updated! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Høy KV? På Banditen min hadde jeg 10000KV Lenke til kommentar
Itek Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Whatt? Hvor mange celler kjører du da? 1S? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Det var 2S og rundt 700 watt. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Whatt? Hvor mange celler kjører du da? 1S? Selv vi som kjører med 1S holder oss godt under 10.000kV... Lenke til kommentar
Itek Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Ja, jeg har jo kjøpt summit. 1:10, og kjører 2100kv på 2s... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 (endret) Matrialet i innsugene på motoren er klippet ut av støvsugerfilter, samme type filter som befinner seg mellom posen og motoren på en støvsuger så har nok ikke stoppet luftflyten, redusert den noe men ikke stoppet den, dessuten så er jo fortsatt hele spalten mellom rotorkanna og stator fortsatt åpen. Originalmotoren tilsvarer 3050KV og ut fra giring skal dette gi en toppfart på 35km/t med 14t drev på motoren. Nå har jeg 13t drev til 4100KV motoren og på tross av lavere giring vil toppfarta bli høyere. Har også 12 og 11T drev om giringen forsatt skulle være noe høy for denne motoren. Skulle derimot varme igjen bli et problem så får jeg bare fjerne filtermaterialet. Endret 5. februar 2014 av perpyro Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Motoren i bilen jeg har nå ligger rundt 700KV om jeg ikke husker feil. 8S. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Noen som har erfaringer med ArduPilot-kontrolleren? Lenke til kommentar
lain Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Du vil nok ha bedre lykke med å få hjelp på sånt på f.eks fpv.no Lenke til kommentar
Pop Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Er det verdt å teste ut 3s lipo til bilen eller ender jeg bare med vrengte dekk og ødelagte akslinger? HPI Bullet st flux, 2s. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Hvis noe ryker tipper jeg det er diffene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå