Gå til innhold

Den store R/C-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tolker hva som står i diskusjonen under som at det er med 2 fjærer.

Og nærmeste jeg kom på deler til 9xr. Men som sagt, mulig Ebay kan være bedre sted å finne ting.

So just to be sure, this gimbal should have springs for both directions. So the stick will auto center. Right?

Yes it does, i use it in my Mode 2 Radio to have Throttle in midway Position if i let go of it for flying my Naza Multicopters and it holds Altitude at 1/2 Throttle.

Lenke til kommentar

Hei på dere!

Er 100% noob på radiostyrt! Har hatt lyst til å investere i noe morsomt radiostyrt i lang tid, men har ikke klart å bestemme meg for bil, fly eller helikopter da alle har sine for- og ulemper. I jula viste en kompis meg sitt nye leketøy. Ett DJI F450 med NAZA osv, kjøpt på elefun.no. Jeg ble solgt, og har siden det både tenkt og lest og drømt om disse fantastiske doningene!

Har bestilt et Hubsan X4 på helt feil sted. Blir sendt fra HongKong, da jeg trodde det skulle bli sendt fra England. Dette er bare for å "varme opp" - tror jeg. Kan jo hende jeg syns det er dritkjipt, men jeg tviler.

Spørsmålet er så hvor turen går videre etter å ha fått litt forståelse for hvordan man flyr med Quad. Har IKKE NOE utstyr fra før, så jeg starter fra "scratch". Som nevnt over har jeg lest MYE om quad de siste dagene, og har både blitt klokere og mindre klok. Var i utgangspunktet helt instilt på å kjøpe noe lignende det kompisen min har, nemlig dette kittet: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=25925

Men nå som jeg har lest litt føler jeg att man er mer eller mindre "dust i hue" om man kjøper DJI Naza osv, da de koster så uhorvelig mye mer enn f.eks. KK2, MultiWii osv og regnes som bortkastede penger. Nei alt skal kjøpes delevis fra forskjellige mer eller mindre tvilsomme nettbutikker i det fjerne Østen og Vesten...

Jeg har IKKE peiling på elektronikk-programmering, og har aldri loddet før. Dog ser det ut som jeg burde klare den lille loddingen som trengs til den DJI F450-maskinen.

Om jeg har forstått alt riktig, så er KK2, MultiWii osv mer fleksible til avanserte funksjoner, men NAZA er mye mer idiotsikkert og enkelt å sette opp for en som er 100% nybegynner.

I utgangspunktet er jeg mest interessert i litt morsom flyvning, og har ingen umiddelbare planer om å montere på kamera, hverken for filming eller FPV. Men sjansen er, som jeg har forstått det på alle andre, at man blir hekta og bare vil ha mer, så jeg vil jo ikke utelukke den muligheten for fremtiden.

Jeg har bodd i Sverige i 9 år nå, så jeg tenker kanskje litt merkelig, og det får dere ha meg unnskyldt, derfor jeg kommer hit for å få hjelp av ekspertene! Min lille fundering er om jeg faktisk skal gå for dette Elefun-kittet nå i første omgang, med fail-safe, fly to home, god stabilitet osv. Det er dyrere, men virker som det er litt vanskeligere å crashe med. Så kan jeg om jeg vil i fremtiden bygge videre på dette for filming, FPV osv, og eventuelt bygge en ny quad fra scratch med 100% egenvalgte deler som jeg kan bruke til litt mer aggressiv og "leken" flyvning, om jeg skulle føle behov for dette... Er jeg HELT ute å sykler her, eller er ikke dette så dumt tenkt allikevel???

All hjelp mottas med STOR takknemmelighet!!!

Lenke til kommentar

Har du noen konkrete eksempler? Det er jo VELDIG mange som lovpriser KK2 osv og kaller alle som kjøper de overprisede Naza-kontrollerene for iditoter... Koster jo ganske mye mer...

Ja, jeg tenkte faktisk velge V2 versjonen hvis jeg først velger Naza, så jeg eventuelt kan koble på en Gimbal osv om jeg skulle få lyst til det i fremtiden. Også gjetter jeg at man kan bruke en eller flere av kanalene til LED-lys også, som jeg er litt keen på å montere på, men ikke nødvendigvis behøver å være i drift konstant...

Lenke til kommentar

For en liten quad for lek, er KK2.1 fin. Men om du skal drive med noe mer seriøs filming ifra luften, er det en av de dyrere kontrollerne som gjelder. F.eks Naza.

Det er også mye billigere å bygge seg en liten quad selv, enn å kjøpe DJI kit, og man stiller seg bedre til å reparere copteret når ting krasjer.

Det sagt, jeg kjører selv Naza på foto/video hexa'en min, og planer om bruke KK2.1 i min lekequad.

Angående led lys og gimbal kontroll osv, dette trenger du ikke ta via kontrolleren, så lenge du har nok kanaler ut på radioen din.

Tror du bør tenke godt igjennom hva du faktisk ønsker, og kan det være aktuelt å kjøpe en liten quad for innebruk, så du kan lære deg å fly f.eks.

Det finnes også bedre forum enn diskusjon.no for denne typen informasjon, f.eks fpv.no og en flust utenlandske forum som rcgroups.com.

DJI får mye hat pga de har lagd phantom og gjort det veldig enkelt for folk å komme i gang å fly.

Og gjerne krasjer disse folkene, fordi de ikke har satt seg inn i ting, som igjen gjør at mange whiner på dji.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Som jeg har skrevet i begynnelsen av posten min, så har jeg bestilt en Hubsan X4 som jeg skal begynne å trene med. Som jeg har forstått det, så er det like greit å begynne med en billig maskin som man heller kan ødelegge litt... Så, så fort jeg har fått min Hubsan X4 og fått trent litt med denne, så kommer jeg nok til å bestille deler til en større.

Har som sagt fint lite "real life" erfaring med R/C i luften, men har kjørt en del RealFlight simulator gjennom årene i ulike perioder, og hatt et par ubrukelige billig-helikoptere, så HELT noob er jeg vel egentlig ikke... Skjønner det mest inngående, men er HELT klart innstilt på å lære meg det mest vesentlige på Hubsan X4.

Har postet akkurat samme posten som her på fpv også, og fått en del gode svar også der.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Jeg la ut min radio på kjøp/salg på facebook 10. desember, fikk solgt den i kveld.

Når jeg la ut slash'en min, ble den solgt i løpet av 2 dager.

Tror det er litt hit'n'miss til tider der. Og det bumpes og lages usaklig mye annonser, så vanskelig å følge med.

Spesielt om man ikke er ute etter en spesiell modell, så man kan bruke søkefunksjonen.

Nå får jeg se om jeg bruker de pengene til å få i stand quad'en min, hadde satt salg av radio som krav før jeg gjorde noe med den.

Ingen billig hobby det her, men noe må man jo bruke fritiden sin på.

Lenke til kommentar

Ute nå i kulda kan det være en utfordring å få kjørt inn en motor. Selv midt på sommeren må man på mange motorer forvarme disse til 70++ grader for i det hele tatt å få start, samt isolere kjøletoppen for å klare å holde en temperatur på rundt 100 grader. På RTR-motorer som ikke er fullt så trange kan det vel gå uten forvarming, men når det er kjølig ute som nå blir det vel vanskelig å holde en god temperatur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...