Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det så at RC biler i dag ikke tåler grisekjøring?

Trodde det var hele hensikten med denne hobbyen, å få kjøre så rått og brutalt man klarer.

Skjønner at bilene blir ødelagt om man krasjer de men at drivverk skal ryke på grunn av for hard kjøring uten at man har krasjet eller landa for hard får meg til å undres.

Eller er det sånn at skal man ha et oppsett som holder blir det dyrt uansett?

Lenke til kommentar

Jeg har forsåvidt grisekjørt hele tiden, med det var først i dag jeg fikk kjørt ut en hel batteripakke uten avbrekk på lenge da jeg har hatt er middels service på bilen. Motor og ESC oppsettet jeg har vil jeg si passer bedre i den HPI bilen til sønnen din enn monstertrucken min :p

Det er 3 ganger som motor/ drivverk har røket og de 3 gangene er opplagt min feil. Første var burnout, andre var for hard kjøring med vinterdekk og tredje var da jeg knakk diffsperra med vinterdekk med meg på slep på kjelke :p

 

At orginal motorer blir grillet etter så lite kjøring synes jeg er veldig rart.

Lenke til kommentar

Er det så at RC biler i dag ikke tåler grisekjøring?

Trodde det var hele hensikten med denne hobbyen, å få kjøre så rått og brutalt man klarer.

Skjønner at bilene blir ødelagt om man krasjer de men at drivverk skal ryke på grunn av for hard kjøring uten at man har krasjet eller landa for hard får meg til å undres.

Eller er det sånn at skal man ha et oppsett som holder blir det dyrt uansett?

 

Kommer helt an på oppsettet. Min Savage Flux f.eks, kan du dure rundt i 70km/t med både i bakker, grustak og bane, uten issue.

Men alt må settes opp etter sin bruk. Sier seg selv at man må ha et samband imellom enheter så ting ikke går varmt eller ryker pga stress.

Lenke til kommentar

Små motorer på lav spenning (2S f.eks.) har det problemet at de trekker veldig mye strøm. Det gir direkte utslag i varme. 370-motorene er også mindre og har dermed mindre kjøleareal. Dermed må man være forsiktig med giring. Med rett giring holder motorene ganmske bra.

 

Motoren i min RC-bil går på ca. 32V (8S) og uansett hvor hardt jeg kjører blir den knapt lunka. Denne yter i teorien 8kW.

 

TIng som ofte dreper el-motorer:

- Hyppig bruk av brems og gass. Man gir bånn gass fra stopp til toppfart, etterfulgt av full brems fra toppfart ned til stopp, og gjentar dette mange ganger.

- Kjøring på lavt turtall med mye "gass" på radioen.

- For stort motordrev/for lite spurdrev.

- For lav eller for høy batterispenning.

- Blokkert rotor på motoren.

Lenke til kommentar

Mye å ta ta hensyn til her tydeligvis.

Det som har brent motoren er ikke så mye bremsing men mye akselerasjon og en del full gass kjøring eller "drifting" som guttungen kaller det.

Føret har vært vår islagte men godt strødde gårdsplass, noe det blir mye spinning på.

Ettersom det er en 1/18 bil så er nok 2s lipo nok uten at det blir de store strømtrekkene av den grunn.

sedsberg, ser ut som oppsettet ditt er godt dimensjonert og er vel ikke rart at drivverket ryker med såpas mye krefter tiljengelig, men kjekt med et kjølig oppsett.

Blir litt som Logo 500en min.

Kjører 12S oppsett på den med en Hyperion 4035-500 motor på 3500W kontinuerlig, blir ikke noe varm den heller selv med 5 minutter full rock`n roll.

Litt av grunnen til at jeg hadde lyst til å prøve med helimotor på denne rakkeren også.

De tåler det meste av juling de får uten å brenne opp.

Både kraft og toppfarta er greit så det er i grunnen kun holdbarheta på motoren jeg er ute etter å gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Kommer akkurat inn fra en liten "test" tur om man kan kalle det det på mere grus en is og med blandet kjøring ser det ut til å holde.

Flere dager med 6-8 plussgrader og vind har gjort susen på isdekket rundt her.

Mulig iskjøringa var det som gjorde utslaget for å brenne motor.

Motortemp målt på kanna 1/2 minutt etter kjøring nå var alikave79-80 grader og nå er det vått på bakken så motoren har fått noe vannkjøling underveis.

Utrolig morsom bil og kjappere en hva den har godt av.

Mulig jeg må ha meg en sånn en selv om børsteløsprosjektet blir vellykket.

Lenke til kommentar

Tror ikke du skal prøve deg med nåe trykksystem.

Det er ikke akkurat solide slangeklemmer når det kommer til så små oppsett.

Dessuten kommer trykket i et kjølesystem for bil av at motoren varmer vannet til tett oppunder kokepunktet og har en trykkventil som slipper overskuddet over i en ekspansjonstank som den super vann av når motoren kjølner igjen.

Så varm kjører du neppe kjølevannet på bilden din.

Tror nok heller du bare skal leve med de små luftboblene du har.

Problemet bunner nok i at pumpa som jobber under atmosførisk trykk kaviterer og suger luft ut av vanntanken når det hopper og spretter som værst.

Lenke til kommentar

Tror du er inn på noe der med kavitasjon.

Har satt inn en sprøyte som er koblet til et T-stykke med litt kjølevæse i og lagt litt trykk i systemet. Den fungerer også som en fele for lufta. Skulle det for mye trykk i systemet, så utvider kammeret i sprøyta seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...