Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg et 2Fast2FUN F.A.H Helikopter fra rc-deler.no
http://rc-deler.no/index.php?route=product/product&path=78&product_id=1712

Jeg skjønner at det fort kan gå noen deler på helikopteret, og det er jo alltid morro å kunne oppgradere det. Men jeg har ikke funnet særlig mange options til dette helikopteret rundt på nettet. Men jeg har funnet 2 andre modeller som jeg har funnet masse deler til, som ser identiske ut med mitt helikopter.

http://www.helipal.com/nine-eagles-solo-pro-blue-2-4ghz-edition.html

og
http://www.helipal.com/wl-toys-v911-micro-helicopter.html

Tror dere at jeg kan kjøpe deler for de andre modellene til min F.A.H?

Jeg har sett på for eks
http://www.ebay.com/itm/Nine-Eagles-260A-Solo-pro-Upgrade-CNC-Head-W-NE4260002-/110722694200?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item19c7963c38

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

joa, men en komplett diff koster jo 210 kr...

 

Har ikke sjekket pris i Norge, men irriterende dersom det skulle komme tolltull på den, blir fort dobbel pris...

 

Dessuten er sidene til elefun håpløst trege, har gitt opp et par ganger. Kan prøve en annen nettleser dog.

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Du kan sende en epost til Elefun. De pleier å være veldig behjelpelige.

 

Ser de har de for rundt 190kr. + frakt på ebay. Da blir det ingen toll.

 

Edit: Er det ingen mulighet for å overhale diffen? Kan bli mye billigere hvis det bare er tannhjul eller enkle deler i diffen som har røket.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kjøpte HPI mini Recon i julegave til sønnen min på 11 år.

Kjempemorro bil som går bra men har buttet borti et lite problem.

Den brenner motorer fort.

Kjøpte med et par 2S 1500mAh Nanotech Lipo pakker til bilen slik at han kunne kjøre uten å måtte vente på å lade batterier men etter 5 turer var første motoren brent.

Fikk tak i et par brukte Loosi 370 motorer men nå er også den ene av de brent.

Han liker og kjøre fort og det skjønner jeg for fart er morro.

Har snakket litt med folk som kjører RC biler og litt for mye smultringkjøring er vistnok ikke bra med tanke på tempen, noe vannkjølingsløsninga til Deppss bekrefter ytterligere.

Har også fått tak i en brukt Loosi 7400KV børsteløs motor som jeg har såvidt testa i bilen med men HV er altfør høy til denne bilen.

En matematish toppfart på 65km/t på en 1/18 bil er i litt heftigste laget så bytta den kjapt ut med den siste bøstemotoren igjen.

Nå har børsteløse bilmotorer ingen kjøling heller så vurderer å kjøpe en børsteløs helimotor fra hobbyking og montere søvsugerfilter på innsugene til motoren istedenfor.

Dette burde løse problemet med overopphetet motor samtidig som det tillater smultringkjøring hele batteripakken uten at det burde være noe problem.

Driver med heli selv og har aldri hatt problemer med at motorene min har gått varme men så har vi hele himmelen til luftkjøling og motorer med god airflow gjennom dem.

Noen som har prøvd noe lignende før eller har neon som helt erfaring med dette?

Lenke til kommentar

Det er anbefalt å la motoren kjøle seg ned mellom hver batteripakke. Ofte står det i manualen at man ikke må kjøre flere pakker rett etter hverandre.

 

Børsteløse motorer har faktisk kjøling. Spolene ligger inntil selve huset og får kjøling på den måten. Derfor har mange børsteløse motorer finner i motorhuset. Man får også kjøpt kjøleribber man trer rundt motoren. Både med og uten vifte.

 

post-18544-0-01039100-1388235731.jpg

Lenke til kommentar

Kjører ikke pakke etter pakke men lar motoren kjøle seg ned mellom hver tur til den har omgivelsestemperatur men med original motor eller Loosi motor er ikke dette nok.

Batteripakkene varer lenge nok til å brenne motoren om det kjøres for hardt.

Det mest bekymringsverdige her er at det brennes motor i 6 varmegtader.

Med heli eksisterer ikke denne problematikken og man kan fly pakke etter pakke uten å bekymre seg om blårøyk på grunn av kjøleløsningen på disse motorene.

Derfor jeg har lyst til å prøve det.

Tror nok at en motor med luftgjennomstrømning takler varme bedre en en tilsvarende uten.

Var håpet i hvertfall med tanke på at jeg leser om folk som plages med overoppheting av børsteløs oppsett også.

Selvsagt også teste dette for eksperimentets skyld.

Plassér i innlegg

Plassér i innlegg

post-49175-0-16291500-1388238572_thumb.jpg

post-49175-0-98018900-1388238574_thumb.jpg

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det ville nok ha hjulpet men da må man ha en vifte som det er liten plass til allerede i denne bilen.

Helimotorer er bygget som ei sentrifugalvifte med roterende kanne og vifte i bakkant som suger luft gjennom den så lenge den roterer.

Er jo en anelse bekymret for skitt og støv som motoren kan suge til seg men tenker å klippe til filter av typen som benyttes etter støvsugerposen fra støvsugere og lime inn i hullene der lufta suges inn i motoren.

Dette vil selvsagt begrense luftgjennomstrømninga noe men så er også belastningen mye mindre en på et heli der motoren går med belastning mere eller mindre hele tiden.

Lenke til kommentar

Regulatoren blir ikke varm, bare motoren.

Kan motoren gå varm på grunn av for lett belastning med høyt turtall?

Høres merkelig ut men nå kjenner jeg ikke karrakteristikken til en børstemotor så godt.

Motoren som står i bilen er en 21 turn 370 børstemotor som skulle tilsvare 3050KV, så tror 4100KV skulle bli passe med samme dreving og gi en kobminasjon av litt mer fart og mere kraft og sist men ikke minst stabil driftstemperatur.

Skal også bestille med litt forskjellige drev slik at jeg kan teste litt med forakjellige utvekslinger.

Drevingen som har brent motorer er den bilen kom med ny så er litt skuffet over dette.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Prøv deg fram med forskjellige drevinger. Børsteløse motorer liker turtall. Overgirer du de så kan de ryke. En bil jeg konverterte for en stund siden måtte gå fra 18T pinion til 14T for å ikke svi motoren.

 

Motortemperaturen bestemmer drevinga. Hvis du har på for stort motordrev for å få bedre fart så du holde godt øye med temperaturen på motor og regulator.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...