Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin video.

 

Skulle ønske pakkene mine magisk dukket opp i morgen tidlig.

Mangler noen klemmer for å koble i sammen mitt quadcopter.com 200mm landing gear og den nye rammen min.

Mangler også ymse andre småting, plus en stor, type RCtimer sin "nex" gimbal.

http://www.rctimer.com/product_950.html

 

Håper jeg slipper å kjøpe annen kontroller til den, men får se hvor mye problemer jeg får med å koble den opp.

 

Ellers så er første inntrykket av rammen veldig bra, har festet et par armer og sett igjennom alt av utstyr som var i pakken.

Lett og fin, og veldig rett frem montering. Er en Tarot FY680 ramme. Planer om å kjøre den i vanlig hex modus.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hadde den kreative bølgen og det resulterte i denne her power distribution board til hex-prosjekte:

Gjorde noe lignende selv når jeg la opp "strømnettet" på min hexa. Ville gjøre det enkelt om jeg måtte bytte feks en ESC eller noe sånt i fremtiden.

Jeg har riktignok en liten ledningsstubbe.

 

fikyka.jpg

Lenke til kommentar

Loddinga di er sikkert solid det også 100% av gangene. ;)

 

Jeg for min del, gjør alt så sikkert som mulig. Det er mye bedre å bruke ei time eller to ekstra på å gå den lange veien fremfor å se doningen deise i bakken pga man ville spare tid..

Strengt tatt så bruker man mye lengre tid på og sette opp et godt "bulletconnector-system" enn å bare lodde på ledning på et PDB.

 

Er også mye mer effektivt når man blir litt mer avansert etterhvert, hvor man ofte bytter ut ledninger\komponenter etc.

Har vel aldri skjedd før at en bulletconnector plutselig løsner så vidt jeg har fått med meg (så fremt det ikke er noe jall som ikke henger sammen:p)

Lenke til kommentar

Så lenge man bruker skikkelig bullets, og man bytter ut han kontakten så fort den ikke sitter stramt, så ser jeg ikke noen grunn til å tro de skal svikte over natten.

Må bruke greit med makt for å dra ut mine 3.5mm bullets i alle fall, og blir det noengang såpass mye kraft på ledningene mens jeg flyr, er jeg redd det er noe som ryker uansett.

Lenke til kommentar

Strengt tatt så bruker man mye lengre tid på og sette opp et godt "bulletconnector-system" enn å bare lodde på ledning på et PDB.

 

Er også mye mer effektivt når man blir litt mer avansert etterhvert, hvor man ofte bytter ut ledninger\komponenter etc.

Har vel aldri skjedd før at en bulletconnector plutselig løsner så vidt jeg har fått med meg (så fremt det ikke er noe jall som ikke henger sammen:p)

Nei, det blir jo feil ettersom man i ettertid må teste motorretningene, som jo da ofte resulterer i at man må bytte noen ledniger. Det kan ta mindre tid om man har ekstremt flaks, men da kan man like gjerne vinne i lotto hvis man får motoren til å svive riktig vei på første forsøk. ^^

 

Jeg lodder på en eller to kontakter for å kjøre ut til 3 eller 5v f.eks til ettertid når man skal utvide til gimbal, lys og den slags, men ESC lodder jeg alltid rett på uten bullets rett og slett fordi jeg føler meg mye sikker da.

Lenke til kommentar

Jeg var usikker på det der også, men tinn fyller heile connector går gjennom hullet på korte og deker over kontakt punkte på korte - jeg tror nok korte vil brekke/feile lenge før det samme skjer med bullet connector.

 

selv bruker jeg å ha så pass slakk i kabler at jeg ser ikke for meg situasjon der de blir vibrert løst eller kommer ut under noe særlig realistiske omstendigheter.

 

motorene er balanserte det er også props - men det å ha mulighet å sjekke alle punkter før take-off og evnt bytte ut esc og motorer enkelt er mye viktigere for meg enn at alt loddet fast til enngangspenn og en hver service krever lodding.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Har forøvrig også heatshrink på bulletconnector koblingene, så at de skal vibrere seg løs ser jeg på som helt usannsynlig. :p

 

En ting er på RC rallycross biler hvor man herjer mye med, men på helikoptere som har liten vibrering, så ser jeg ikke på det som en nødvendighet at alt må loddes.

Blir veldig upraktisk i det lange løp.

 

Er jeg langt hjemmefra og må bytte ut en motor eller ESC, så tar det meg noen få minutter. Fyre opp en loddebolt mitt i skauen er nok ikke noe jeg skal gjøre med det første da dette fungerer mer en bra nok. :p

Lenke til kommentar

Hvis man absolutt skal ha muligheten for å bytte en motor kjapt og gæli, så ville jeg heller ha hatt de connection'sa ute ved motorene slik at man lett kan sjekke dem før hver tur. Når det er i en PDB midt i ramma som fort gjort blir ganske vanskelig å nå så tviler jeg på at man er like så flink med å sjekke dette før enhver tur.

 

Dette er jo uansett bare mine tanker til det, så får man jo bare gjøre det man trur er best.

Lenke til kommentar

...

Hvordan har du det nå?.. Jeg har samme frame (TY680?) og er veldig usikker på hvor jeg skal gjøre av de jakla ESC... Ser nå at HobbyKing har lagt ut de her fantastiske ESC:

42551-2.jpg

Afro Slim 20Amp Multi-rotor Motor Speed Controller (SimonK Firmware)

 

De sier den skal klare opp til 30A, men satt til 20A pga ledninger. Men tror ikke jeg går for de - har helt nye ESC flashed med simonk så vil bruke det jeg har.

 

Så lurte på om du kunne dele noen bilder som viser hvordan du har organisert dine ESC?.. Letter etter litt inspirasjon:)

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Så lurte på om du kunne dele noen bilder som viser hvordan du har organisert dine ESC?.. Letter etter litt inspirasjon:)

Hadde samme "problem" når jeg satt i gang min build av rammen.

 

Her er inspirasjonsbildene jeg brukte:

qhompy.jpg

kvddqa.jpg

rnkguq.jpg

jyvxju.jpg

xjmped.jpg

uefima.jpg

ggyhmj.jpg

 

Litt usikker på om det er lurt og pakke de sammen som på siste bilde, mtp varmeutviklingen osv.

 

Tenker jeg skal omorganisere mine ESC litt, rydde opp litt i ledningsnettet.. Hver ledning til motoren var 30cm eller noe, så ble mye ledning til overs. ville egenetlig ikke klippe de av noe .. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...